Fula hösilagebalar=dåligt pressat?

Jenny85

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder så undrar jag om man har fula balar (väldigt ojämn form) betyder det då att dem är dåligt pressade? Har använt mig av hösilage i många år och balarna jag har köpt har alltid haft en jämn form, oavsett om det varit rundbal eller fyrkantsbal.

I alla mina år så har jag aldrig varit med om så "fula" balar. Dessutom så har vi haft lite problem med att några varit riktigt dåliga när vi öppnat dem. Har använt hösilage i många många år och det har varit väldigt sällan som balarna är dåliga från start. Nu har 2 av 8 varit så dåliga att det bara varit att kasta. Nu tänker ju jag då såklart att detta måste höra ihop, "fula" balar -dålig kvalitet, dåligt packade och plastade kanske t.o.m. Fina och jämna balar - välpackade, välplastade och av god kvalitet. Rimligt?

Höleverantören i övrigt är fantastiskt duktig och grym på hö, nu var detta visserligen första gången vi köpte storbalar av honom men småbalarna vi köpt har alltid varit kanonkvalitet. Jag antar att vi måste ta upp detta till diskussion med leverantören inför kommande säsong men det är svårt. Jag är ju ett vanligt blåbär och han proffs på det här så det känns dumt att komma med synpunkter. Balarna har även väldigt lätt att gå sönder (dock var de dåliga balarna hela vad vi kunde se), några gick även sönder vid leveransen så det känns som att det är dåligt plastat också... Vågar vi köpa storbal därifrån igen?

En tilläggsfråga: Klart att vi inte behöver betala för de dåliga höbalarna, men kan man kräva att han ska hämta dem dåliga balarna? Det är inte så lätt för oss att göra oss av med 1 ton hö bara sådär... Blir också väldigt tokigt för oss iom att nu tar våra storbalar slut för tidigt och nu måste vi gå på småbalarna redan nu och dessa är vääääääldigt mycket dyrare... Hur gör ni när/om ni får dåliga balar?
 
Sv: Fula hösilagebalar=dåligt pressat?

Tycker dina tankar kring de dåliga balarna låter rimligt.En ojämn bal är nog väldigt svår att få tät och man måste nog använda väldigt mycket plast.Långt mer än vad som används normalt.Och jag tror inte det blir bra ens då.

Min leverantör har bytesgaranti på dåliga balar.Så han kommer och hämtar den dåliga och levererar en ny.Och så tycker jag att det SKA vara.Köper man en produkt och den visar sig vara dålig så bör man ju ha bytesrätt tycker jag.Man ska inte behöva betala för foder som man får kassera och det är leverantörens skyldighet att se till att kunden blir nöjd.

Det låter som om din leverantör haft problem när fodret pressades till balar?Kanske kommer detta åtgärdas till nästa gång?En bra press pressar/rullar jämt vilket är en förutsättning för att sedan kunna göra lufttät lagring.:)
Jag har en öppen dialog med min producent och det är aldrig några problem och han verkar uppskatta att jag frågar och undrar över saker.För han vill verkligen göra så bra foder som möjligt och göra sina kunder nöjda.

Ang att din leverantör bör ta med de dåliga balarna ser jag som en självklarhet men jag kanske är bortskämd på den fronten.Men förklara läget att ni inte har plats för dem hos er helt enkelt .
 
Senast ändrad:
Sv: Fula hösilagebalar=dåligt pressat?

Tror jag helt enkelt får ta upp en diskussion med leverantören och tala om mina funderingar... han är kalasbra att ha och göra med i övrigt så jag hoppas det ska gå bra :)

peter_lundin: Nej, det är 64 % TS i balarna, så dem är ju rätt torra.
 
Sv: Fula hösilagebalar=dåligt pressat?

Vet några som tar hösilage som snålar med antal lager i plasten och då blir balarna mer ihopsäckade och knepig form på. Vet inte hur det har varit med deras hållbarhet, men de ger det till får och inte hästar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag och min familj har förverkligat drömmen och köpt en egen gård som vi ska förvandla till en hästgård! Dock så inser jag lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 215
Senast: Lobelia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 019
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö I somras köpte vi in en pall med hösilage på småbal från en producent med gott rykte. Vi har en liten lösdrift med 2-3 lättfödda mindre...
Svar
7
· Visningar
1 086
Senast: Cilva
·
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
3 883
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp