Veronika

Trådstartare
När slutar fullblod att växa? :confused:
Min fbl-valack är drygt 3 år o gick av banan i maj, var då 154 cm, kommer han att växa nåt mer?
 
Troligt viss inte!
Fullbodn hästarna är nästan hellt färdig utväklade då fullblod växer jätte snabbt det är oxå därför som vi rider in dem i så unga år!
 
Nä, jag har oxå fått för mig det men sen pratade jag med en tjej som påstod att dom växer lite till efter man har tagit dom från banan, eftersom han är så ung fortfarande :confused:
 
Nja, beror lite på hur du menar med att växa. Hästens bål hänger ju i framdelen inte ihop med benen genom skelettet utan den är endast upphängd med muskler. Ju mer vältränad hästen är desto mer höjer de upp framdelen. Ett fullblod kan ju vara extremt överbygd i en viss del av träningsfasen för att sedan komma ikapp och höja sig även fram.

Måste då tillägga att en häst i vila sjunker ihop på samma sätt, min häst sjönk ca 7 cm i mankhöjd under ett halvårs boxvila.
 
Mitt fyra åriga fullblods sto växte en aning (ca 1-2 cm) på höjden under sina 3 månader i Danmark i våras. Jag hoppas att hon har växt färdigt nu... Bli inte förvånad om din polle växer en aninga till under nästa år.
 

Liknande trådar

Avel Vid vilken ålder är arabhästar nära sin slutliga höjd? Har tittat på två treårsston, båda är fortfarande väldigt "unghästiga" i kroppen...
Svar
8
· Visningar
1 072
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
848
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Radannons Friesisk valack, mycket vacker, bra karaktär och helt fantastiskt drag! Född: 2017 Höjd: Han är för närvarande 162 cm och kommer att...
Svar
0
· Visningar
951
Senast: Timacolo
·
Avel Är nyfiken då jag nyligen köpt en 5årig varmblodstravare :p han är rätt rejäl redan för att vara travare, 170 cm typ. Tror ni han kommer...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp