Fullvärdig aktivering?

Såklart kan man ha olika dygnsrytmer etc men jag tycker det nästan är mer regel än undantag att grannarna häromkring inte aktiverar sina hundar alls. Mer vanligt verkar det vara att hundarna sitter i hundgård på dagarna och sen går 100 meter fram och tillbaka till brevlådan på kvällen. Blir så tydligt nu på vinter då man ser spåren, eller snarare brist på spår.

Jag går promenerar/rider olika tider/längder och möter verkligen aldrig någon. Har till och med slutat ta med koppel/halsband, trots att nästan alla grannar har hund. Vi bor dock på landet så det är inte direkt tätbebyggt men har flera grannar nära ändå, och bor nära ett samhälle.

Det är inte så att jag egentligen bryr mig om vad andra sysslar med men det blir så uppenbart. Min förhoppning är att man gör annat med hundarna men tror tyvärr inte det är så. Sen kan jag inte säga hur hundarna mår då jag aldrig sett de mer än på håll.

Jag går inte många hundra meter heller ute med hundarna nu, de får dock springa av sig lösa varje dag om underlaget tillåter. Sen åker vi till hundhall och tränar, till hundsim, till fårhagen eller åker och promenerar en bit på annat ställe ibland.
Nu har jag ju svårt att gå några länge sträckor men jag upplever inte att bara promenader gör mina aktivare hundar nöjda oavsett längd, de behöver jobba både fysiskt och mentalt för att vara nöjda. 10 minuter i fårhagen slår promenader även om vi sen skulle vara ute hela dan..
 
Min bc blir nöjd av att hänga med runt på gården en dag där hon får följa med mig runt och fodra/bygga stängsel/köra traktor/ligga och titta på när jag jobbar, och viktigt får rejsa av sig ordentligt!
Hon blir inte mer nöjd av att gå och promenera, köra lydnad eller liknande än att strosa runt med mig på gården. Vet inte om jag gör något fel när jag tränar men annan hundsport än drag och vallning gör henne som inte sådär mosigt nöjd 🤷‍♀️ Även om hon såklart tycker det är kul.

Hon blir trött mosigt nöjd av att få valla
Hon blir trött mosigt nöjd av att köra drag
Exakt min erfarenhet också.
 
Vår hund är nöjd när hon får vara med oss. Hon får springa lös i trädgården varje dag och oftast får hon också ett godissök ute vilket hon älskar. Vi är fem personer i familjen och jag upplever att det är mycket intryck och mental stimulans bara det ibland. Min sambo och två av barnen leker väldigt mycket med henne flera gånger per dag, hon älskar det. För mig är det jätteviktigt att det finns en balans och att det inte förväntas milslånga långpromenader varje dag, trickträning, spår, osv. Det finns det helt enkelt inte tid för. Självklart får hon det också men inte varje dag, ibland blir det endast kortare promenader. Upplever henne som väldigt nöjd och hon däckar kl 20.00 i soffan varje kväll i samband med att barnen går och lägger sig och det blir lugnt i huset.
 
Jag tror inte alls det är ovanligt med hundar som får tre varv runt kvarteret per dag och kanske hänga lite i en rastgård ibland, följa med på skogsutflykt ibland. Så länge man köper hundar som inte kräver att arbeta för att fungera behöver det inte bli problem i vardagen.

De som är aktiva på det här forumet är nog betydligt mer engagerade hundägare än genomsnittet. Mina hundar är mitt fritidsintresse och det tror jag gäller många andra som skriver här.
 
Min bc blir nöjd av att hänga med runt på gården en dag där hon får följa med mig runt och fodra/bygga stängsel/köra traktor/ligga och titta på när jag jobbar, och viktigt får rejsa av sig ordentligt!
Hon blir inte mer nöjd av att gå och promenera, köra lydnad eller liknande än att strosa runt med mig på gården. Vet inte om jag gör något fel när jag tränar men annan hundsport än drag och vallning gör henne som inte sådär mosigt nöjd 🤷‍♀️ Även om hon såklart tycker det är kul.

Hon blir trött mosigt nöjd av att få valla
Hon blir trött mosigt nöjd av att köra drag
Mina blir inte heller trötta av något annat är drag och vallning. Möjligtvis väldigt långa spår. Bog som är liten kan bli trött av att åka på kurs, men då upplever jag att det är intrycken som gör honom trött, snarare än träningen.
 
Iom att jag bor i lägenhet blir det inte så mycket aktivering inne för dem om inte JAG aktivt hittar på något.

Men ja, de nöjjer sig med några timmar promenad per dag (2-3t) där de är lösa mycket. Märker dock att Knut vill ha nån hjärngympa. Jag brukar nog aldrig puscha dem o se vad de minimum behöver för då får jag endel oönskade beteenden.. De mår bäst av att bli trötta fysiskt minst var 3dje dag och Knut vill ha nån form av mental träning 1-2 gånger i veckan.

Tycker sånt här är så svårt att svara på :D vila blir det när livet kommer mellan vilket de gör.
Knut är 1,5 år och hans behov ändras och Gry är 8år och hennes behov minskar lite.
 
Vi har en malle som aldrig tränades upp till sin fulla potential (eller vad man ska säga) innan vi lite hastigt och lustigt fick barn. Han är strax över två år nu och eftersom livet blivit som det blivit så har han alltid varit med oss och är väldigt sällan själv hemma. Aktivitetsmässigt så får han mellan 3-4 30-60 minuters promenader per dag. Då har han långlina eller är lös. Fri hopp och lek hemma på gården dagligen. Jag har en dipp när det kommer till hans träning just nu men försöker I normala fall lägga in träning av olika delar i specialsöket så fort tillfälle ges. Tanken för hans del är också barmarksdrag samt att springa med mig när jag cyklar i lite svårare terräng men det får vänta till livet känns lite stabilare igen. Han brukar decka framför brasan efter sista promenaden på kvällen och är väldigt lugn inomhus generellt. Jag hoppas att han tycker att livet är okej just nu :heart .
 
Vi har en malle som aldrig tränades upp till sin fulla potential (eller vad man ska säga) innan vi lite hastigt och lustigt fick barn. Han är strax över två år nu och eftersom livet blivit som det blivit så har han alltid varit med oss och är väldigt sällan själv hemma. Aktivitetsmässigt så får han mellan 3-4 30-60 minuters promenader per dag. Då har han långlina eller är lös. Fri hopp och lek hemma på gården dagligen. Jag har en dipp när det kommer till hans träning just nu men försöker I normala fall lägga in träning av olika delar i specialsöket så fort tillfälle ges. Tanken för hans del är också barmarksdrag samt att springa med mig när jag cyklar i lite svårare terräng men det får vänta till livet känns lite stabilare igen. Han brukar decka framför brasan efter sista promenaden på kvällen och är väldigt lugn inomhus generellt. Jag hoppas att han tycker att livet är okej just nu :heart .

Tror inte det är någon fara ♥️
Annars hade han väl ätit upp halva huset? 😉
 
Jag tror det är lätt att underskatta hänga med som aktivering - om det verkligen är vad hunden får göra. Aktivt hänga med.

Gå på besök till olika människor, vistas i olika miljöer, gå på olika underlag, åka olika fordon, vistas bland olika djur. Hålla koll. Vänta på sin tur. Följa med. Gå och pyssla när man arbetar. Kanske "hjälpa till" och bära något eller vakta något. En dag när hunden "bara är med" skiftar väldigt mycket i aktivitet.

Just nu får inte Pysslingen någon fullvärdig aktivering. Han är inte med riktigt lika mycket och jag har ramlat och gjort illa ryggen (=kortare promenader i mindre rolig terräng). Jag har också mindre tid att träna. Vi brukar gå 8-10 km om dagen, träna något pass nosaktivering ungefär varannan dag. Jag har inte lagt ett hårt spår eller ett viltspår på månader. Släpharen ligger nere.

Det märks att han inte är med lika mycket. Vi åkte spårvagn och det var spännande. Tåg till Göteborg innebar att man sov i två dagar. Han får nog av folk när vi åker in till city. Jag får vara mer aktiv och läsa honom mer och erbjuda fler pauser. Han knäcker extra och vaktar på grannarna och deras hundar.
 
Vi har två welsh springer spaniels en valp och en som snart är fem år. Dom får en längre promenad per dag på 1-2 timmar då vi försöker ha dom lösa. Sen några kortare turer. Tränar lite allmänlydnad och tricks under promenaden och ibland lite på kvällen hemma. Ibland lite nosework och ibland åker vi kommunalt in till stan eller hälsar på någon. När det inte är snö slänger jag ut torrfodret på marken att nosa reda på.
Försöker variera promenaderna så ibland stuvar jag in dom i bilen åker en bit och går i något annat område.
Dom är väldigt nöjda med lösspring och skogspromenader och ber inte om träning precis men tränar jag inget alls på ett tag blir dom stökigare på promenaderna. Lyssnar sämre, drar i kopplet, gör utfall osv.
Snart kommer koppeltvånget och då brukar jag lägga viltspår och då blir min äldre hund som mest nöjd. Ska låta valpen spåra också så fort snön och isen är borta.
Inga ” gå runt kvarteret hundar ” precis. Då skulle det nog bli kaos här hemma.
Nu är dom nöjda men om dom kunde svara själva så skulle dom nog vilja ha ännu fler och längre skogspromenader 😅
 
Vi har en malle som aldrig tränades upp till sin fulla potential (eller vad man ska säga) innan vi lite hastigt och lustigt fick barn. Han är strax över två år nu och eftersom livet blivit som det blivit så har han alltid varit med oss och är väldigt sällan själv hemma. Aktivitetsmässigt så får han mellan 3-4 30-60 minuters promenader per dag. Då har han långlina eller är lös. Fri hopp och lek hemma på gården dagligen. Jag har en dipp när det kommer till hans träning just nu men försöker I normala fall lägga in träning av olika delar i specialsöket så fort tillfälle ges. Tanken för hans del är också barmarksdrag samt att springa med mig när jag cyklar i lite svårare terräng men det får vänta till livet känns lite stabilare igen. Han brukar decka framför brasan efter sista promenaden på kvällen och är väldigt lugn inomhus generellt. Jag hoppas att han tycker att livet är okej just nu :heart .
Jag tycker du låter väldigt hård mot dig själv.
Ingen hund är färdigutbildad vid två år oavsett hundsport och i vissa fall kommer livet emellan.
I vissa fall är det pga oss människor och i andra fall är det hundar som är omogna/skadar sig osv.
Ni har många år kvar att träna och utveckla honom.

1000011630.jpg
 
Min lilla praszky är bara fem månader så hittills är han inte på full aktivitetsnivå. Han är med I stallet flera gånger om dagen. Längsta stunden blir när jag mockar och fixar och då är han lös och springer med runt gårdsplan och på hölogen. Blir runt en timme. Sen går han kortare promenader och är med lite till i stallet. Hemma gör vi nån kortisträning på fem minuter var/varannan dag med ståträning/sitt/ligg/leta godis. Och så busar han med katterna.

Min jack russell jag hade tidigare aktiverade bara i stallet. Hon var alltid med överallt, lös och gick på lite egna äventyr men hade koll på mig. Fram till hon var 10 var hon med när jag red ut men de sista åren var hon bara med på ridbanan. Tycker att hon hade ett härligt hundliv🩷.
 
Vad anser ni är lagom aktivering för att göra er hund nöjd?
Både vad gäller träning och motion och vila hur ser era veckor ut?

Jag tycker att det skillnad på "lagom" och på fullvärdig aktivering, men det kanske bara jag?

Tänker att lagom aktivering är det som jag hinner balansera upp min vardag och hundarna klarar sig med och är hyfsat nöjda.
Fullvärdig aktivering är när mina hundar får göra det de älskar och i den utsträckning de vill och klarar (vilket i många fall är mer än vad jag hinner träna dem). Just nu över vintern är aktiveringen lagom för att de ska vara hyfsat nöjda och inte hitta på egna grejer men på sommaren närmar sig aktiveringen mer "fullvärdig" om än inte helt.

För Spock och Tay skulle en fullvärdig aktivering vara att få bo på gård och jobba med djurhantering varje dag. För de små skulle det vara att gå hänga på mer i olika miljöer och kanske få lite mer nosaktivering.
Min förra hund hade gärna haft minst 8 timmars arbetsdag varje dag, hon var workaholic ut i klospetsarna. Vad som är fullvärdig aktivering är ju olika från hund till hund och jag gör mitt yttersta för att mina hundar ska vara nöjda men den här årstiden är det svårt på grund av både bristen på ljusa timmar, väder och underlag.
 
Jag tycker du låter väldigt hård mot dig själv.
Ingen hund är färdigutbildad vid två år oavsett hundsport och i vissa fall kommer livet emellan.
I vissa fall är det pga oss människor och i andra fall är det hundar som är omogna/skadar sig osv.
Ni har många år kvar att träna och utveckla honom.

Visa bifogad fil 139027
Och @Nordthor du har en malle som verkar nöjd. Som du förhoppningsvis har i ditt liv i minst tio år till. Han är ung - dvs i en fas där ni enligt väldigt många mest ska bygga relation. Det finns ett helt liv att gå fot och tävla. Och det låter som om ni har en bra grund att stå på när livet tillåter att ni suger tag i saken.
 
Att ha hund är för några av oss ett jobb, för de flesta av oss bara ett nöje och en glädje. Det gäller att inte låta kravet på prestation för prestationens skull bli smolk i bägaren.

Samtidigt är det ju inte roligt om man inte har en nöjd och glad hund. Och det är roligt att känna sig duktig tillsammans. Och det är roligt att lära sig mer och göra saker tillsammans med andra med vett nog att uppskatta en vovve.
 
Oj vad alla går mycket med sina hundar.
Jag brukar gå en långpromenad på 5-10 km dom flesta dagar men ibland går vi bara en kortare runda. Idag har vi tex mest varit i soffan och tog en liten runda på 30 min nu på kvällen.

Mina hundar går visserligen lösa 90 procent av tiden så dom rör sig ju lite längre sträcka än mig 😊
Ibland kan jag gå max 45 min totalt på en dag med min 🤷 men då tränar vi i regel nånting.
 
Min hund kräver en del aktivering för att vara nöjd men han tränas och tävlas också i agility och drag så minst en ren vilodag per vecka får han där vi bara tar promenader.

De dagar utan agility eller drag brukar han få coreträning som komplement till promenaderna :)
 
Oj vad alla går mycket med sina hundar.
Jag brukar gå en långpromenad på 5-10 km dom flesta dagar men ibland går vi bara en kortare runda. Idag har vi tex mest varit i soffan och tog en liten runda på 30 min nu på kvällen.

Mina hundar går visserligen lösa 90 procent av tiden så dom rör sig ju lite längre sträcka än mig 😊
Ja, känns alltid som att jag gör i princip ingenting med min hund när jag läser sådana här trådar. 1 mil för mig och min hund tar tex runt 1 timma och 50 min kanske i vanlig promenadtakt på skogsvägar och motionsspår. I snitt i veckan så går nog jag och min hund runt 2 timmar promenad om dagen fördelat på två gånger. I perioder när vi känner oss väldigt i form så går vi kanske 1 mil på morgonen för att sedan gå runt 4 km på eftermiddagen.

Det som jag inte tror folk tänker på när man säger att man "bara" går dom promenaderna och inte tränar så mycket annat är att på varje promenad så inkluderar det alla träningsmoment i lydnaden tex, iallafall för mig. Det är inkallning, vänta, stanna kvar, apportering ibland, fotgående i perioder om det är mycket folk vi möter osv, hopp över stock och sten.

Min hund orkar ärligt talat inte så mycket mera aktivitet utöver det, eller är iallafall inte intresserad av det. Vi kör lite nosework och tränar lite olika moment hemma men det verkar vara mest för min skull för att jag tycker han ser ut att ha tråkigt när han ligger och vilar. Han hakar gärna på när jag vill leka och träna med honom men sen direkt efter går han och lägger sig igen.

Dom dagarna det ösregnar extremt ute och varken vovve eller jag vill gå ut verkar han ganska så nöjd med att ta det lugnt hemma, han är ändå en eng. springer spaniel avlad för jakt som har mycket energi. Sen får han ju såklart vara med i allting i vardagen som att åka och handla, gå på kafé och sådant om jag gör nåt sånt. Hundbio brukar vi vara på ibland.

Han verkar nöjd iallafall, eller så är har han extremt uttråkigt och är deppig och därför verkar "nöjd". Jag hoppas han är nöjd iallafall.
 
Jag promenerar inte ens mina hundar 30 minuter om dagen. Vi är säkert ute mer än så man jag promenerar inte särskilt mycket och de springer oftast lösa minst en gång per dag och drar av sig själva.
Innan jag skadade minisken och fick problem med hälsporre kanske jag var ute 1 timme om dagen och promenerade med nån långpromenad då och då (mest för min skull). Jag lägger hellre ner tid på träning än på promenader, den bättre årstiden kan det innebära några timmar i fårhagen, på agilityplanen på klubben, gå till en strand så de får simma eller cykla dem.
Sen promenerar husse dem i mån av tid och lust men tar han en långpromenad är det mest för sin egen skull, hundarna skulle nog bli gladare om den tiden las på träning istället :p .
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 680
Senast: Lhas
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 281
Senast: Miiikaela_
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 254
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp