Fullvärdig aktivering?

Jag undrar mest hur folk kan komma 1 mil en vanlig dag med hunden? 🤔 Min hund får ju nosa, vi leker lite, kanske kastar lite boll, samt har lydnasmoment. Vi kommer upp i ca 7 km en vanlig vardag. Kan ju bli mer på helgerna när jag kan åka ut där hon får springa lös i skogen.
 
Jag undrar mest hur folk kan komma 1 mil en vanlig dag med hunden? 🤔 Min hund får ju nosa, vi leker lite, kanske kastar lite boll, samt har lydnasmoment. Vi kommer upp i ca 7 km en vanlig vardag. Kan ju bli mer på helgerna när jag kan åka ut där hon får springa lös i skogen.

Det kan jag ändå förstå, när jag var bättre fysiskt så var den vanliga rundan på 3-4 km. Tar man den tre gånger på en dag så är man uppe i milen, Att gå en hel mil i ett svep har jag gjort ett par gånger förut och det tog evigheter, förutom att det var jättejobigt..
 
Jag undrar mest hur folk kan komma 1 mil en vanlig dag med hunden? 🤔 Min hund får ju nosa, vi leker lite, kanske kastar lite boll, samt har lydnasmoment. Vi kommer upp i ca 7 km en vanlig vardag. Kan ju bli mer på helgerna när jag kan åka ut där hon får springa lös i skogen.
Varför skulle det vara svårt att komma upp i? Om hunden är lös så går man ju bara så springer hunden ikapp en och före en eller vad den nu gör. Strax under 2 timmar är ju inte så extremt direkt att gå.

Förstår dock om man jobbar länge och inte har så mycket tid, alla har ju inte två timmar att lägga på en promenad jämt.

Att gå 1 mil i koppel däremot, det hade jag aldrig kunnat med min hund för det hade tagit en evighet.
 
Jag undrar mest hur folk kan komma 1 mil en vanlig dag med hunden? 🤔 Min hund får ju nosa, vi leker lite, kanske kastar lite boll, samt har lydnasmoment. Vi kommer upp i ca 7 km en vanlig vardag. Kan ju bli mer på helgerna när jag kan åka ut där hon får springa lös i skogen.
Jag tycker inte det är så svårt, oavsett om hunden går i koppel eller ej. Vår morgonpromenad tar ca 45-50 min och är ca 4 km lång. Även om den promenaden går längs kanalen här så är det i stan så den blir i koppel. Efter jobbet blir det sen ofta en långpromenad på 1 till 1,5 timme. Efter dom två promenaderna är vi upp i ca 1 mil.
 
Varför skulle det vara svårt att komma upp i? Om hunden är lös så går man ju bara så springer hunden ikapp en och före en eller vad den nu gör. Strax under 2 timmar är ju inte så extremt direkt att gå.

Förstår dock om man jobbar länge och inte har så mycket tid, alla har ju inte två timmar att lägga på en promenad jämt.

Att gå 1 mil i koppel däremot, det hade jag aldrig kunnat med min hund för det hade tagit en evighet.
Vi är ute i två timmar varje dag ungefär, men har inte möjlighet till lösspringande utan att åka iväg. Utan det blir koppelpromenader och ca 30 min i långlina. Jag vet ju tex att vår entimmesrunda tar mig knappt 40 min att gå själv utan hund. Likaså skulle kvällspromenaden gå snabbare om vi bara gick i raskt tempo.
 
Senast ändrad:
Jag promenerar inte ens mina hundar 30 minuter om dagen.

Same. 🤷‍♀️ Vintertid promenerar vi kanske 30-45 min totalt i skogen. De springer alltid lösa förvisso, så de rör sig ju betydligt längre sträcka än vad vi går. Att vi skulle spendera mer tid på promenad än så under vintern händer, men är sällsynt. Sommartid blir det desto mer men sällan över timmen. Jag har inte tid att promenera mer än så, och eftersom hundarna ständigt är lösa så blir de nöjda promenadmässigt. Vi motionerar våra hundar vår/sommar/höst med cykel och löpning, utöver promenader. Vintern är verkligen vår viloperiod.

Halvt KL

Förutom att springa lösa i skogen dagligen så är mina ute titt som tätt hemma på gården. Sommartid spenderar de nästan hela dagarna utomhus om jag jobbar hemifrån, vilket jag gör 90% av tiden. Utöver promenader, motion och strosa på gården så vill de ha aktiv hjärngympa en längre sammanhängande stund åtminstone ett par gånger i veckan (lydnad, spår, nosework etc). Då upplever jag mina hundar som mest balanserade. Har 3 welsh corgi cardigan.
 
Jag tycker inte det är så svårt, oavsett om hunden går i koppel eller ej. Vår morgonpromenad tar ca 45-50 min och är ca 4 km lång. Även om den promenaden går längs kanalen här så är det i stan så den blir i koppel. Efter jobbet blir det sen ofta en långpromenad på 1 till 1,5 timme. Efter dom två promenaderna är vi upp i ca 1 mil.
Sen, bara för att jag inte tycker det är svårt att gå ca 1 mil om dagen betyder ju absolut inte att hundar generellt behöver det. Som flera har nämnt i tråden, så även jag, så är ofta träning viktigare än promenader för en del hundar. Och för andra hundar som har mindre behov av mental/fysisk aktivering så är promenader viktigare.
 
Sen, bara för att jag inte tycker det är svårt att gå ca 1 mil om dagen betyder ju absolut inte att hundar generellt behöver det. Som flera har nämnt i tråden, så även jag, så är ofta träning viktigare än promenader för en del hundar. Och för andra hundar som har mindre behov av mental/fysisk aktivering så är promenader viktigare.
Men det är ju inte så svart eller vitt, mina promenader innehåller otroligt mycket träning. Eller vad är det för skillnad på att träna på en bana eller att träna på promenaden?

Min hund hade inte fungerat med enbart det ena eller det andra.
 
Jag undrar mest hur folk kan komma 1 mil en vanlig dag med hunden? 🤔 Min hund får ju nosa, vi leker lite, kanske kastar lite boll, samt har lydnasmoment. Vi kommer upp i ca 7 km en vanlig vardag. Kan ju bli mer på helgerna när jag kan åka ut där hon får springa lös i skogen.
Morgonpromenaden är aldrig mindre än fem km. Sedan har jag tre km till jobbet och tre km hem. Jag går mycket med mina hundar för att det är något jag tycker om att göra. Älskar att börja dagen med en långpromenad och sedan äta frukost och dricka kaffe i soffan före jobbet :-)
 
Hade jag inte jobbat heltid och haft småbarn så hade jag gärna gjort denna aktivering med mina hundar (Australian kelpies):

Promenader eller motion minst 2 timmar per dag varav större delen av tiden lösa i terräng. Även inkluderat jogging eller cykeltur på cirka en mil cirka 5 gånger i veckan.
Minst 1 spår var i veckan för hundarna.
1-2 ordentliga lydnadspass per vecka.
1 uppletande per vecka
2 ordentliga specialsöksträningar per vecka
Lek på promenader
Godissök på promenader
Trädgårdshäng och utflykter

Nu ser verkligheten inte ut så utan det blir snarare:

(Vinterversionen)
1-2 timmars promenad varje dag varav minst 1 promenad lös i terräng.
2-3 korta pass med specialsök
ev 1 kort pass detaljträning i lydnad
1 uppletande om underlaget tillåter
Lek på promenader
Godissök på promenader

(Sommarversionen)
Cirka 2 timmar promenad per dag varav minst 1 promenad lös i terräng och jogging 2-3 km, två gånger i veckan
Personspår varje eller varannan vecka
Uppletande varannan vecka
1 eller 2 lydnadspass hemma eller på klubben per vecka
Lek på promenader
Godissök på promenader
Trädgårdshäng och utflykter

Hundarna är balanserade individer som inte ställer till med något med den mindre mängd aktivering de får nu men man ser ju hur otroligt nöjda de blir efter ett utmanande spår och hur mycket det verkligen gillar att jobba.
 
Men det är ju inte så svart eller vitt, mina promenader innehåller otroligt mycket träning. Eller vad är det för skillnad på att träna på en bana eller att träna på promenaden?

Min hund hade inte fungerat med enbart det ena eller det andra.
Men var har jag sagt att det är svart eller vitt??? Fattar verkligen inte ditt svar på det jag skrev.
 
Realistiskt får vår hund:
2-2,5 h promenad varje dag
Noseworkträning ca 2 dagar i v
Kongar, lickimats, ben flera gånger i v
Springer ca 5 km -1 mil med husse en dag i v
Någon stund lydnadsträning, parkour, rallylydnad, på minst en av promenaderna.
Godissök som kvällsmat ca 2-3 dagar i veckan
Lite lek varje dag, mycket mer sommartid utomhus

För att vara riktigt nöjd skulle hon behöva springa med husse minst 3 dagar i veckan, träna nosework eller rallylydnad varje dag och öka promenaderna med ca 1 timma, alternativt kunna röra sig mer fritt i trädgården hemma. Vi märker stor skillnad på reaktivitet mm när hon är uppe på den nivån.
 
Jag undrar mest hur folk kan komma 1 mil en vanlig dag med hunden? 🤔 Min hund får ju nosa, vi leker lite, kanske kastar lite boll, samt har lydnasmoment. Vi kommer upp i ca 7 km en vanlig vardag. Kan ju bli mer på helgerna när jag kan åka ut där hon får springa lös i skogen.

Jag undrar mest hur folk kan komma 1 mil en vanlig dag med hunden? 🤔 Min hund får ju nosa, vi leker lite, kanske kastar lite boll, samt har lydnasmoment. Vi kommer upp i ca 7 km en vanlig vardag. Kan ju bli mer på helgerna när jag kan åka ut där hon får springa lös i skogen.
För mig är det inga problem alls mina går lösa så jag går och dom springer med och jag bor med skogen runt knuten :)

Däremot går jag inte en mil varje dag som många verkar göra.

Igår gick vi 5 km på morgonen och 5 km på kvällen samma runda och idag har vi bara gått en 30 minuters promenad i lugnt tempo imorgon blir det en riktig långpromenad och på fredag tränar vi i hundsporthallen :)
 
Jag undrar mest hur folk kan komma 1 mil en vanlig dag med hunden? 🤔 Min hund får ju nosa, vi leker lite, kanske kastar lite boll, samt har lydnasmoment.

När jag promenerade, så promenerade jag den längre rundan i rask takt eftersom promenadens syfte var fysisk aktivitet (för hund som aldrig var lös utanför jaktsäsong.) Inte strosa, sniffa, leka osv.
Lediga dagar kunde jag lätt gå med hunden en mil bara på den rundan.

De kortare rundorna var mer i vanlig promenadtakt.
 
Drivande jakthund. Det hon behöver när det inte är säsongen för jakt är annan nosaktivt och nu som ensam hund behov av att leka av sig med annan hund då och då, sedan är det att hålla utsikt från tomten om vad som händer runt om.

Visst promenad är inget hon tackar nej till men inte blir hon nöjd av det, promenader mer en korta är sparsamt, cykling eller löpning är som promenad att hon inte tackar nej till det men nöjd nä. Lös är hon under jakt och i inhägnad.

Så märks vad hon är avlad för att jobba med och det är vad hon blir nöjd av att göra.
 
Jag undrar mest hur folk kan komma 1 mil en vanlig dag med hunden? 🤔 Min hund får ju nosa, vi leker lite, kanske kastar lite boll, samt har lydnasmoment. Vi kommer upp i ca 7 km en vanlig vardag. Kan ju bli mer på helgerna när jag kan åka ut där hon får springa lös i skogen.
Jag brukar säga att med bcn tar det en kvart. 🤪
Men vi har oftast med oss terriern så då går vi på vår höjd 5-6 km vilket tar oss 1,5h men kan bcn gå lös så springer hon ju betydligt mer än så.
Samma sträcka utan terriern gör att det går betydligt fortare. (Vi har en del leder uppmärkta vid oss så då är det ju lätt att hålla koll på.)
Så summan är att har man en hurtig hund så är det inte så svårt att få ihop milen.
 
Om man går en morgonvända, en lunchvända, en middagsvända och en kvällsvända så behöver ingen av dem vara särskilt imponerande för att man ska ha gått en bit när man lägger sig att sova.

Har man en större tomt går man kanske inte lika många regelrätta promenader - men det betyder ju inte att varken man själv eller ens hund nödvändigtvis är inaktiva.
 
Om man går en morgonvända, en lunchvända, en middagsvända och en kvällsvända så behöver ingen av dem vara särskilt imponerande för att man ska ha gått en bit när man lägger sig att sova.

Har man en större tomt går man kanske inte lika många regelrätta promenader - men det betyder ju inte att varken man själv eller ens hund nödvändigtvis är inaktiva.
Mima hunden rör sig ungefär noll på en stor tomt,stallplan,rastgård 😄
Om inte jag rör mig gör inte dom det i princip.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 680
Senast: Lhas
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 281
Senast: Miiikaela_
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 254
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp