Fullvärdig aktivering?

Aktivering är mer än rörelse (men jag vet vad du menar)
Jo absolut men det är inte som dom spanar och spejjar eller grejar med något särskilt heller.
Dom är alldeles för vana att vara lösa på promenaderna och tycker jag ska ta täten i allting 😄

Men skönt att slappa i gräset är det ju ❤️
 
Jo absolut men det är inte som dom spanar och spejjar eller grejar med något särskilt heller.

Det gör mina! Spanar, spejar, vaktar, skyddar hönsen mot rovdjur, jagar möss/råttor etc. :) Det ligger nära hos dem eftersom de är boskapshundar/gårdshundar.
 
Jag undrar mest hur folk kan komma 1 mil en vanlig dag med hunden? 🤔 Min hund får ju nosa, vi leker lite, kanske kastar lite boll, samt har lydnasmoment. Vi kommer upp i ca 7 km en vanlig vardag. Kan ju bli mer på helgerna när jag kan åka ut där hon får springa lös i skogen.
Mina brukade springa 8 km på 20 minuter. (:laugh: Dock när jag kör drag med dom såklart)

Nu har jag skadad hund + unghund och jag har varit sjuk i 7 veckor och enligt min app så kommer vi upp i ca. 7 km i promenader i genomsnitt per dag. Tycker inte att dom är helt nöjda, men det är för att vi har haft svårt att få till mycket spring pga isbana.
 
Jag har sällskapshundar, vi tränar inget särskilt. De är lösa på gården varje dag. De är med oss i allt vi gör när vi inte jobbar. Jobbar vi så är de i hundgård. De är rätt trötta när de kommer in på kvällarna från hundgården. Jag joggar/lufsar ett par gånger i veckan med den ena, sommartid kan husse cykla med honom. Den andre vill inte sånt, så han får promenader. Passar det får han springa lös men vintertid har vi bara vägar att gå koppelpromenader på.
Jag går inte promenad varje dag. Upplever inte att de inte är nöjda. Brukade lägga viltspår förut, men kom som av mig med det när jag efter stroken fick så svårt att gå i skogen. Ramlar så mycket. Dock gillar hundarna det mycket så jag borde försöka bli bättre på det till sommaren. Men det är också så otroligt omotiverande att inte ha några träningskompisar här och när hundarna ändå verkar nöjda så blir det sällan av..
 
Agria hade en undersökning härom året där man fick självskatta aktivitet och utevistelse, där var tredje hund enligt undersökningen var ute mindre än en timma per dag https://news.cision.com/se/agria-dj...or-lite-motion---allvarligt-halsohot,c3555427 Så om man i regel överskattar sin aktivitet med hunden är det ju rätt lite imo.

Här varierar det absolut över året. I vinter tex så känns det som att snöstormarna bara avlösts av -30, så i nuläget promenerar vi i regel 1,5h/dag plus några kissrundor och en del micro-inomhusaktivering med specialsök och lydnad. Under bättre tider är det väl 2-3 h promenad/dag och spår, sök mm utomhus (och specialsök inne/ute).

Har en 2-årig rottweiler som gillar läget. Klart hon blir lite brötigare om det varit snöstorm två dagar, men livet är inte maxad aktivering varje dag och det har hon lärt sig acceptera.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 680
Senast: Lhas
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 280
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 254
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp