Bukefalos 28 år!

Funderar på att köra in spanjoren - nybörjaren behöver råd!

domesticus

Trådstartare
Tanken att köra in min lille barbiehäst växer sig allt starkare:) Jag är nog dock närmast att betrakta som nybörjare inom körning... Har kört en del när jag var yngre, dock "färdiga" hästar och endast rakt fram på vägar. Har stor erfarenhet av inridning och relativt stor av tömköring. Tanken är i sådana fall att komplettera ridningen med att köra. Att sambon och jag i sådana fall kan "hästa" lite tillsammans är såklart ännu ett plus! (till skillnad från nu när han går o jag rider...)

Så. Bör jag gå en kurs? Dvs tar jag mig vatten över huvudet om jag tror att jag med lite hjälp och råd kan dra nytta av tidigare erfarenheter och köra in själv? Har några travmänniskor i stallet som nog kanske kan tänka sig att hjälpa till!

Har försökt läsa på lite om selar och rockarder. Är detta en ok sele att börja med? http://www.driveout.se/drive-out-start/43-0 Vet inte om jag vill lägga hur mycket pengar som helst på en sele, OM det skulle vara så att intresset inte alls håller i sig. Men, jag vill ju absolut inte heller att det ska vara en skitsele som skadar eller är obekväm för hästdjuret!

Här är den eventuellt blivande körhästen:laugh:
perra1.jpg


perra3.jpg


perra4.jpg
 
Sv: Funderar på att köra in spanjoren - nybörjaren behöver råd!

Jag har nu för första gången kört in en häst själv (helt inkörd är hon inte men på god väg) och jag tycker inte man ska ge sig på det utan erfarenhet. Jag har gått flera "inkörningskurser" och varit med och hjälpt till på en hel del inkörningar dessutom har jag även haft hjälp av tränare väldigt regelbundet under tidigare inkörningar. Man kan göra en hel del själv men när det kommer till att börja med linor och släpor mm då tycker jag absolut att man ska ta hjälp. Dels så är det så lätt att något går fel och dels så behöver man vara ett par stycken som hjälper till.

Nu vet jag inte vart du bor men kusksällskapen och nordsvenska föreningen runt mig har ofta kurser både i inkörning och nybörjarkurser för kuskar, det är ofta mycket billigare än att anlita en körtränare. Dock så skulle jag nog satsa på att lämna hästen för inkörning om jag kände mig minsta osäker.
 
Sv: Funderar på att köra in spanjoren - nybörjaren behöver råd!

Jo, att man behöver vara mer än en person när det ska börjas dra saker såsom släpor och vagn, känns som en självklarhet. Vad gäller att lämna iväg för inkörning så är det inte aktuellt, då det liksom är projektet att köra in och lära mig nytt som är lite av grejen också! Men, jag vill ju som sagt att det ska bli rätt och riktigt:)

Angående selen som jag länkade till, så hittade jag en tråd om den här och den verkar ju vara helt ok att börja med:)

Jag bor förresten i Stockholm (västerort). Vet du något bra ställe man kan vända sig till här i krokarna? ...har mest koll på ridsidan...
 
Sv: Funderar på att köra in spanjoren - nybörjaren behöver råd!

Jag har kört in min häst själv, det var första hästen. Hade viss erfarenhet av körning tidigare och läste på massvis, gick väldigt långsamt fram och var mycket noggrann (överdrev hellre varje steg). Hade kunniga personer jag frågade om jag behövde.
Hade medhjälpare och gick på flera kurser när det sedan kom till vidareutbildning av hästen.
Det gick mycket bra, men det krävs att man har vett och tänker efter före precis hela tiden ;) Ta inga onödiga risker utan fråga hellre för många gånger.

Se till att ha bra och rejäla grejer också, den där selen är absolut helt okej :)
 
Sv: Funderar på att köra in spanjoren - nybörjaren behöver råd!

Nämen, jag hade helt missat ditt svar! Ditt upplägg låter lite som det jag har tänkt mig, så det känns ju lovande :)

Har hittat en rockard som efter lite omvårdnad och fix nog kan bli en bra förstavagn. Man sitter inte jättelågt, den har typ mopedhjul, har fjädring samt verkar vara väl balanserad. Planen är att hämta den i morgon och sedan köra den direkt till sambons pappa som ska hjälpa oss att svetsa lite.

Det blev även en DriveOut Start-sele som köptes in igår; här poserar lille gul i den:):
perrasele1.jpg
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 704
Körning Hej Jag har ett 19-årig häst som jag funderar på att köra in, med hjälp av någon kunnig inom området. Tar gärna emot tips på hur man...
Svar
2
· Visningar
963
Senast: Mesrour
·
Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 149
Senast: Nielaa
·
Körning Jag behöver hjälp. Köpte en shetlandsponny i julklapp till mig och sonen. Ett jättefint sto som är både riden och körd. Nu vill jag...
2
Svar
26
· Visningar
5 516
Senast: Maléne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äldre hund äter valpfoder
  • Arg och stressad katt
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp