Köra in het häst

Mesrour

Trådstartare
Hej

Jag har ett 19-årig häst som jag funderar på att köra in, med hjälp av någon kunnig inom området.
Tar gärna emot tips på hur man kan hitta dessa personer.
Hon är väldigt orädd, ytterst sällan tittig och nervig, däremot extremt het - när man rider ut. På ridbana kan man sätta upp vem som helst, men vi har tröttnat på banan och vill gärna ut mer. Nu har jag ett barn som jag vill kunna låta följa med ut på turer också. Vad har ni för erfarenhet av att köra in heta hästar? Är det oftast lika heta framför vagnen som under ryttare? Känns ju som det mest logiska. Hur trygg kan man känna sig bakom en så het häst? Beror förstås en del på min ovana, men känner mig lite orolig för hur man hanterar detta när man inte sitter på. Nödlösningar som "one way-stop" kan ju inte fungera tex.

Tar gärna del av era tankar och råd, tack.
 
Hej

Jag har ett 19-årig häst som jag funderar på att köra in, med hjälp av någon kunnig inom området.
Tar gärna emot tips på hur man kan hitta dessa personer.
Hon är väldigt orädd, ytterst sällan tittig och nervig, däremot extremt het - när man rider ut. På ridbana kan man sätta upp vem som helst, men vi har tröttnat på banan och vill gärna ut mer. Nu har jag ett barn som jag vill kunna låta följa med ut på turer också. Vad har ni för erfarenhet av att köra in heta hästar? Är det oftast lika heta framför vagnen som under ryttare? Känns ju som det mest logiska. Hur trygg kan man känna sig bakom en så het häst? Beror förstås en del på min ovana, men känner mig lite orolig för hur man hanterar detta när man inte sitter på. Nödlösningar som "one way-stop" kan ju inte fungera tex.

Tar gärna del av era tankar och råd, tack.

Körde in min gammeltant, trodde aldrig det skulle gå, hon är het, tittig och nervig under ryttare. Men blev superlugn framför vagn. Visst vill hon framåt och kan hoppa till ibland, men MYCKET lugnare framför vagn än under ryttare. :)

Därmed inte sagt att det blir så för alla, men det är min erfarenhet.
 
Vad kul att din häst blev mer avslappnad framför vagn!
Det ger mig lite hopp också :) Tack för att du delade med dig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 248
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 096
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 714
Senast: Jeps
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp