Funderar på att resa i Maj.

Jag vill själv till Polen, så därför föreslår jag det. Gdansk eller Krakow verkar vara vackert!
Alla jag har pratat med som har varit där och gillat det skarpt!

Berlin är ju väldigt trevligt nu i värmen (går ju att ta tåg dit, tänker jag) och har en massa kulturutbud och bra mat på sina håll.
 

Bifogade filer

  • DSCN0472.JPG
    DSCN0472.JPG
    275,3 KB · Visningar: 94
Jag var själv fem dagar i Warszawa i maj förra året, kan verkligen rekommendera Polen. Du får mycket för pengarna, folk överlag är riktigt trevliga, majoriteten av alla mellan 20-50 år pratar engelska. Där finns det mycket att titta på, framförallt kontrasterna mellan den gamla arkitekturen (det lilla som finns kvar av den), Sovjet-betongklossarna och Sovjet-skrytbyggen. Finns även fantastiskt mycket god mat. Flygbiljetter är superbilliga om du flyger från Skavsta. Jag gjorde av med lite drygt 10tkr på min vistelse, men då åt vi på Michelin-restaurang varje kväll också (och småpubar/lunchställen mitt på dagen). Vädret var dessutom helt fantastiskt, typ som normal svensk juli/augusti.

Blev dock rekommenderad att åka till Krakow nästa gång av kompisens kusin som bor i Warszawa, hon tyckte att Krakow var finare och mindre turistigt, dessutom är gamla stan i Krakow faktiskt gammal och inte byggd efter andra världskriget.
 
Vackert och trevligt - ja! Fantastisk mat? Nja, skulle jag säga. Men det är ju såklart en smaksak :D.

@Tranan Vad är du intresserad av? Vill du ha storstad eller landsbygd? Strand eller stad? Shopping? Något att gå efter vore bra :).

Nu har jag inte varit själv på Madeira men däremot i Portugal och jag tycker maten är så god! Mycket fisk, skaldjur och goda ostar och färsk frukt som smakar mycket och sol :love:
Samt riktigt gott vin!
Både kollegan och min pappa som var där för några år sedan prisade maten på Madeira.

Plus att det tydligen finns passionsfrukt med sju olika smaker på ön? Sjukt ju!
 
Nu har jag inte varit själv på Madeira men däremot i Portugal och jag tycker maten är så god!
Ja, men Madeira är inte som Portugal. Utbudet är otroligt mycket mindre och åker du utanför Funchal så får du göra en jätteansträngning för att hitta bra restauranger. Väldigt många restauranger anpassar sig dessutom efter den stora andel bussturism de har där, vilket innebär att de serverar bedrövlig mat i sk set menus.

Vi var på den restaurang som skulle ha "Madeiras bästa fisk" och ingen av oss tyckte att det var något särskilt. Det var okej fisk, men inte mycket mer än så.

Men each to their own såklart :up:.
 
Nu har jag inte varit själv på Madeira men däremot i Portugal och jag tycker maten är så god! Mycket fisk, skaldjur och goda ostar och färsk frukt som smakar mycket och sol :love:
Samt riktigt gott vin!
Både kollegan och min pappa som var där för några år sedan prisade maten på Madeira.

Plus att det tydligen finns passionsfrukt med sju olika smaker på ön? Sjukt ju!
Låter bra, det tråkiga är att jag kan inte äta fisk! :(
Men sju olika smaker!!!
 
Hade jag åkt någonstans i maj känns det just nu som att en tripp längre söderut i Sverige vore himla trevligt. Bo på något litet spahotell någonstans där det finns gott om bokskogar och vacker natur att vandra i.
 
Hade jag åkt någonstans i maj känns det just nu som att en tripp längre söderut i Sverige vore himla trevligt. Bo på något litet spahotell någonstans där det finns gott om bokskogar och vacker natur att vandra i.
Det är inte så roligt solo.
 
Åh, jag tänker tvärtom :laugh:. Att det vore jätteskönt att komma iväg på något sådant helt själv och bara få vara medan tanken på att navigera själv på någon turistort eller i en storstad ger mig kalla kårar :o
Jag är oftast själv med mina tankar. Så jag vill nog något annat.
 
En kollega har precis varit en vecka på Madeira och gått olika dagsvandringar. Såg underbart ut! Eftersom ön är liten kan man också se mycket på kort tid och behöver inte åka långt för att komma till olika vandringsleder.
Vackert, soligt, trevligt och fantastisk mat har jag hört av flera!
Maten är hemsk (i a f om man vill ha något annat än en stekt köttbit och pommes). I övrigt håller jag med
 
Jag gillar Istrien! Väldigt fint, finns mycket att göra, god mat om man gillar italiensk-inspirerat, gott vin och många häftiga miljöer! En tur till Postojnagrottorna i Slovenien rekommenderas varmt :)
 

Liknande trådar

Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
437
Tjatter Skulle ni rekommendera en resa dit? Vad får man i så fall inte missa? Är det lätt att ta sig runt utan bil? Bra resturanger? Bra cafeer?
Svar
2
· Visningar
148
Senast: Martenix
·
Relationer Bakgrund, cancerdiagnos under våren. Opererad, cellgiftsbehandlad, ej spridning just NU. Men vet inte hur många år jag har kvar, man...
2
Svar
30
· Visningar
1 693
Senast: Motacilla
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 448
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp