Funderar på att resa i Maj.

Ja, men Madeira är inte som Portugal. Utbudet är otroligt mycket mindre och åker du utanför Funchal så får du göra en jätteansträngning för att hitta bra restauranger. Väldigt många restauranger anpassar sig dessutom efter den stora andel bussturism de har där, vilket innebär att de serverar bedrövlig mat i sk set menus.

Vi var på den restaurang som skulle ha "Madeiras bästa fisk" och ingen av oss tyckte att det var något särskilt. Det var okej fisk, men inte mycket mer än så.

Men each to their own såklart :up:.

Bra att veta! Jag har som sagt inte varit där så kan ju inte uttala mig mer än så. Tråkigt dock när det blir sådär :cry:
 
Maten är hemsk (i a f om man vill ha något annat än en stekt köttbit och pommes). I övrigt håller jag med

Konstigt ändå! Men måste ju gå att hitta god mat, min kollega är en riktigt foodie och hade inget dåligt att säga om maten.
Man kanske får söka sig till lite mer fine dining-ställen då för att få god mat.
 
Konstigt ändå! Men måste ju gå att hitta god mat, min kollega är en riktigt foodie och hade inget dåligt att säga om maten.
Man kanske får söka sig till lite mer fine dining-ställen då för att få god mat.
Prövade flera fine dining, dock inte de med stjärna i guide michelin. En restaurant var riktigt bra (rekommenderades av guide michelin), men de flesta serverade ganska trist mat, trots "finstämpel". Framförallt blev jag så besvkien på fisken. Fanns bättre kött, men ganska standardtillagat, typ en skiva grillad biff med pommes. Fick en känsla av att utbudet var färgat av engelska turisters efterfrågan, kanske i kombination med brist på bra råvaror (fisk upptagen från stora djup blir inte så bra). Frukt, t ex bananer, fanns det många goda sorter av. Spännande att pröva, men det kan man ju inte leva på.
Testade även enklare ställen, kan ju vara väl så bra, men det var mest typisk turistmat av engelskt snitt.
 
Konstigt ändå! Men måste ju gå att hitta god mat, min kollega är en riktigt foodie och hade inget dåligt att säga om maten.
Man kanske får söka sig till lite mer fine dining-ställen då för att få god mat.

Va på Madeira i mars och jag håller med @niphredil att maten är inte anledningen att åka dit, men vi lyckades iaf hitta 3 ställen under vår vecka som vi tyckte hade riktigt god mat! i övrigt va maten helt ok, men liksom inget spännande. Vi va också på matrundtur och där fick vi med god mat, men det känns som att man får lägga betydligt mer ansträngning på att hitta de riktigt bra ställena än på många andra ställen, jag är en person som inte behöver något fancy för att vara nöjd men jag är också ganska svår att impa på liksom :rofl:
 
Prövade flera fine dining, dock inte de med stjärna i guide michelin. En restaurant var riktigt bra (rekommenderades av guide michelin), men de flesta serverade ganska trist mat, trots "finstämpel". Framförallt blev jag så besvkien på fisken. Fanns bättre kött, men ganska standardtillagat, typ en skiva grillad biff med pommes. Fick en känsla av att utbudet var färgat av engelska turisters efterfrågan, kanske i kombination med brist på bra råvaror (fisk upptagen från stora djup blir inte så bra). Frukt, t ex bananer, fanns det många goda sorter av. Spännande att pröva, men det kan man ju inte leva på.
Testade även enklare ställen, kan ju vara väl så bra, men det var mest typisk turistmat av engelskt snitt.

Det känns lite som att om man inte tycker att deras lokala (vrakfisken) är nån höjdare så kommer man inte bli så impad. Vi hittade ett ställe (tyvärr typ sista dagen) där vi fick en helt fantastisk tonfisk, men då hade vi provat tonfisk på 2 andra ställen redan att varit minst sagt oimponerade..
 
Istanbul! Skulle hellre åka till Konstantinopel ;):laugh:. Bra ide!

Alltså nu vet ju jag att många är skeptisk till Turkiet pga politik, rykte om påträngande turkar och sådär... men mitt tips är Turkiet, finns sååå många ställen att upptäcka som omfattat både kultur, storstad, strandliv osv. Billigt dessutom. Om du är en sådan som tycker om att åka runt, utgå från Istanbul, åk till Capadoccia där historia, natur och kultur kommer i ett! Annars, utgå från t ex Alanya (ser rätt tråkig ut om man tittar på staden, men tar man sig lite utanför finns många pärlor). Om du kommer efter 1/6 så kan jag personligen guida dig om du vill! :D
 
Vad tänkte du ska inkluderas i budgeten?
Misstänker att Israel och Italien går bort eftersom det är dyrt.
En veckas hotell i Tel Aviv går lätt på 10 lax och då pratar vi inte femstjärnigt. Standardpris för ett glas vin (ej på lyxrestaurang) är numera typ 40 shekel dvs dryga hundralappen. Räkna med motsvarande typ 350 sek för en varmrätt.
Det mesta har blivit markant dyrare senaste tio åren. Även taxi är numera förhållandevis dyrt.
Italien har jag inte koll på i realtid men det är ju inte känt för låga priser.
 
Konstigt ändå! Men måste ju gå att hitta god mat, min kollega är en riktigt foodie och hade inget dåligt att säga om maten.
Man kanske får söka sig till lite mer fine dining-ställen då för att få god mat.
Mina föräldrar har varit där flera gånger och har inget ont att säga om maten heller. Å andra sidan är (var) de inga finsmakare heller och väljer hellre liten restaurang framför nåt som finns i guide Michelin.
 
Å andra sidan är (var) de inga finsmakare heller och väljer hellre liten restaurang framför nåt som finns i guide Michelin.
Vi åt väldigt blandat, på finare restauranger och på små hak. Verkligen inte Michelin (det är inte vår grej alls).

Jag tror det beror mycket på vad man tänker sig när nån säger att maten någonstans är fantastisk. Jag tänker då att nästan överallt är maten BRA, man kan liksom pipa in på nåt litet hak eller gå på nåt schysstare och maten är bra helt enkelt. Men på Madeira upplevde vi att man fick leta och anstränga sig, i alla fall utanför Funchal. Att det var svårt att hitta mer än bara okej mat. Vilket är lugnt och ingen fara, men leder till besvikelse om man tror att maten ska vara helt otrolig.
 
Ett ställe som jag tyckte var finare än väntat, trots pissigt väder när jag var där var Freiburg i Tyskland, fin stad med gamla hus och kul att se Schwartzvaldberget bara för tårtan med samma namn 😁 (men jag gillar den svenska versionen mer än den jag åt i restaurangen högst upp på berget)
Kanske inte den mest kulinariska matupplevelsen i Tyskland, men apfelstrudel är gott. Och var rimliga priser också. Sen är tydligen öl billigt med, men dricker inte det så har tyvärr dålig koll. Men finns ett bryggeri där om du är intresserad av sånt också 😊
 
En ridresa kanske? Till lite billigare länder i östeuropa ( kultur och natur) kan du klara dig på under 12000 inkl.flyg

Eller kolla in organisationen UCPA för hur mycket skoj, aktiva och sociala grejer som helst (om man gillar sånt..)
 
Jag är oftast själv med mina tankar. Så jag vill nog något annat.

Mina föräldrar var iväg på en vinresa med guide och vandring i Italien förra året och ska iväg nedåt sydeuropa på något liknande fast med buss i år. Även sett att det finns resor där man cyklar mellan vingårdarna. Vi satt och pratade om det igår och då kom jag att tänka på denna tråden, det blir ju mer att man umgås i grupp med ett gemensamt intresse/mål och verkade så himla trevligt sist de var iväg!

Så någon sådan organiserad resa kanske kunde vara någonting? (Behöver ju inte vara just vingårdar man besöker heller om inte det är något som intresserar)
 
Jag tänkte resa i Maj. Funderar på en budget på 12000:-
Vad rekommenderar Buke?
En weekend (4 dagar) i rom klarar du på den budgeten, har inte varit där på våren men gissar att det är fint, och god mat!
Jag håller med övriga ang. Madeira och mat, det är ätligt men inte toppen. Jag hade kök på mitt hotell när jag var där, och handlade riktigt bra råvaror i matbutiken och lagade själv. Jag hade ett väldigt billigt flyg, hotell och åkte ut på trevliga båtturer och tyckte det var väldigt trevligt. tror hela veckan kostade mig under 10' inkl. allt. I maj kan det kanske vara lite kallt i vattnet eventuellt?
Budapest är trevligt året runt, vet inte om nån annan tipsat om det redan. Trevliga bad oavsett årstid och bra prisvärd mat, mycket att se.
Krakow är fint, och inte dyrt.
En weekend på Island? Jättefint, lämpligt att ta en sightseeing dag och åka till geysir, gullfoss etc. och sedan är Reykjavik en trevlig stad.
 
Vad tänkte du ska inkluderas i budgeten?
Misstänker att Israel och Italien går bort eftersom det är dyrt.
En veckas hotell i Tel Aviv går lätt på 10 lax och då pratar vi inte femstjärnigt. Standardpris för ett glas vin (ej på lyxrestaurang) är numera typ 40 shekel dvs dryga hundralappen. Räkna med motsvarande typ 350 sek för en varmrätt.
Det mesta har blivit markant dyrare senaste tio åren. Även taxi är numera förhållandevis dyrt.
Italien har jag inte koll på i realtid men det är ju inte känt för låga priser.
Oj jösses är det SÅ dyrt där nu :nailbiting: Har varit en gång i Israel men vart då bjuden på rubbet så ingen koll på vad något kostade. Skulle vilja åka dit igen.

Edit: vi bodde iofs en bit från Jerusalem säkert billigare där?
 
Oj jösses är det SÅ dyrt där nu :nailbiting: Har varit en gång i Israel men vart då bjuden på rubbet så ingen koll på vad något kostade. Skulle vilja åka dit igen.

Edit: vi bodde iofs en bit från Jerusalem säkert billigare där?

Upplever att det är i stort sett samma prisläge i Jerusalem. Men säkert ngt billigare utanför? Enorm skillnad bara senaste åren! Till och med året. Sen är ju kronan svag nu också iofs
 
Nerja i Spanien. Överraskade mig. Vackert, rent och frächt, pitoreskt, prisvärt, got mat och dryck, fin natur att uppleva och lagom med sevärdigheter att beta av på en vecka.
 
Jag passar på att slå ett slag för den lite mer alldagliga snabbmaten, och rekommenderar vad som borde vara på varje människas bucket list - eller kanske hellre på deras bord vid korvmojjen:

Åk till Pulvermoos, och bada i dess korvsjö.

pulvermoos.jpg
 

Liknande trådar

Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
464
Tjatter Skulle ni rekommendera en resa dit? Vad får man i så fall inte missa? Är det lätt att ta sig runt utan bil? Bra resturanger? Bra cafeer?
Svar
2
· Visningar
153
Senast: Martenix
·
Relationer Bakgrund, cancerdiagnos under våren. Opererad, cellgiftsbehandlad, ej spridning just NU. Men vet inte hur många år jag har kvar, man...
2
Svar
30
· Visningar
1 701
Senast: Motacilla
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 460
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp