Bukefalos 28 år!

Funderar på dvärgvädur avel

Horzelover

Trådstartare
Hej

har skaffat en lite äldre väligt fin dvärgvädurskille (viltfärgad) som har stamtavla och är utställd med bra poäng. Han är utekanin och har varit hela livet. Tanken har nu slagit mig att jag skulle vilja skaffa en hona för att så småningom avla på dessa två. Fast egentligen vet jag inte varför jag vill det eftersom jag ändå tänkt sälja ungarna :confused: pga platsbrist.

Tanken är att honan så småningom kan flytta in till hanen permanent fast då måste han ju kastreras först, annars blir det kanske för många kullar.

Men jag kan väl bara planera att få ungar på sommaren annars är det väl för kallt för dem att bli födda ute?

Ni som föder upp kaniner, varför gör ni det? Kanske verkar vara en konstig fråga ;) men jag undrar verkligen.

Hur många ungar får dvärgraser? Är det svårt att sälja dem?
 
Sv: Funderar på dvärgvädur avel

Dvärgvädur är en populär ras, så visst finns köpare. Dock får man alltid räkna med att få några ungar över. Runt 4 ungar är väl vanligaste storlek på kullen. Viltgrå är dels en färg som inte är allt för lättsåld, dels den färg där de bästa dvärgvädurar finns utställningsmässigt. Bettfel (och ibland ögonproblem) är vanliga problem som kan vara bra att försöka kolla upp om det finns i släkten. Jag har fött upp kaniner i 10 år. Det grundar sig främst i ett stort intresse för kaniner (och andra djur) och stort intresse för avel. Att djurungar är helt underbara förvärrar ju inte saken :P mitt mål är friska, trevliga och duktiga hoppkaniner samtidigt som jag hjälper till att ta fram en ny ras. Jag behåller inte ur varje kull men parar inte om jag inte själv kan tänka mig att ha en unge med den stammen. Ursäkta bristen på styckesindelning, jag skriver från mobilen
 
Sv: Funderar på dvärgvädur avel

Bättre att låta de få ungar på våren så att de kan komma ut och beta gräs under sommaren. Att ha dräktiga djur under de varmare sommar månaderna är ingen bra kombo värmen kan bli dödande även om de har vatten och skugga. Speciellt vid födseln om det sker i en rötmånad, av ganska förklarliga skäl :p Lättare att få sålt djurungar under hösten dock. Du bör nog se till att ha plats att kunna behålla eventuella ungar för det är inte alls säkert att du hittar nya hem åt dem, även om det nog är den lättaste rasen av kaniner att få iväg till nya hem. Även om de kanske bara genomsnittligt får 4 ungar per kull kan det ju vara väldigt många fler :p Sen får man ju tänka på att all avel är potenitellt dödande för honan, så man får tänka några gånger innan man bestämmer sig om man vill offra hennes liv för att få en kull ungar.

(Föder inte upp kaniner, men har fött upp marsvin.)
 
Sv: Funderar på dvärgvädur avel

Kan tillägga att man kan avla året runt, men under vintermånaderna är det oftast svårt att få honan dräktig. Sålänge ungarna ligger ordentligt nerbäddade i boet klarar de sig även om de är födda under vintern. Hamnar de utanför boet för de i regel oavsett årstid (kanske undantag varmaste sommardagarna).
 
Sv: Funderar på dvärgvädur avel

Om du ändå inte tänkt spara någon unge, så varför istället inte låna ut din hane till någon som kanske söker efter en?
På så sätt blir det avkommor efter honom, men du behöver inte oroa dig över att bli sittandes med osålda ungar med tanke på platsbristen.

Sen är jag i och för sig personligen emot att ta kullar där man redan från början vet att man inte tänker spara någon.
När jag tar kullar gör jag det för att jag tror att det kan bli en bra kombination och någonting att avla vidare på.
Planen är således att spara minst 1 unge.
Sen att det inte alltid kommer något passande och att man då väljer att inte spara, är en annan femma.
Men jag anser att man bör gå in med planen att spara en unge.

Sen hur andra gör, är ju inget jag kan styra över. :)
 
Sv: Funderar på dvärgvädur avel

Om du ändå inte tänkt spara någon unge, så varför istället inte låna ut din hane till någon som kanske söker efter en?
På så sätt blir det avkommor efter honom, men du behöver inte oroa dig över att bli sittandes med osålda ungar med tanke på platsbristen.

Sen är jag i och för sig personligen emot att ta kullar där man redan från början vet att man inte tänker spara någon.
När jag tar kullar gör jag det för att jag tror att det kan bli en bra kombination och någonting att avla vidare på.
Planen är således att spara minst 1 unge.
Sen att det inte alltid kommer något passande och att man då väljer att inte spara, är en annan femma.
Men jag anser att man bör gå in med planen att spara en unge.

Sen hur andra gör, är ju inget jag kan styra över. :)
 
Sv: Funderar på dvärgvädur avel

jag kanske var otydlig men jag vill ju gärna på sikt ha en hona som sällskap till min hane (då kastrerad). Och vad jag har hört så mår inte honor så bra psykiskt om de inte får en kull vid ca. 6 mån ålder. Vad jag hört kan de kan bli griniga. En vuxen hona skulle jag ju också kunna tänka mig men det verkar svårt att hitta.

Fast jag vill gärna vara med om upplevelsen av att få en kull och det missar man ju om man bara lånar ut hanen för avel. Fast ni har rätt i att jag då behöver plats ifall jag inte lyckas sälja alla ungarna.
 
Sv: Funderar på dvärgvädur avel

Detta påstående är bara en lögn/myt.


Precis. Dessutom är 6 mån precis på gränsen att vara stor nog, bättre att vänta tills närmre året. Om man ska avla, de mår precis lika bra utan att få en kull. Honor kan bli griniga vid brunst men det avhjälps inte genom en kull.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 004
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 433
Senast: Nepenthe
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 411
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 937
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp