Funderar på luftstoppad sadel

Rugge

Trådstartare
Jag är i behov av en bra allroundsadel och funderar lite på wintes luftstoppade.
När man läser om dem så låter det ju jättebra. framför allt att man kan ändra bomvidd men även att man kan justera anläggningsytan med hjälp av extra inlägg.

Ni som har haft dessa sadlar, hur har ni upplevt att era hästar trivs med dem?

Min har ganska känslig rygg och får lätt spänningar.
Ganska rak och rund rygg med markerad manke. behöver mankfrihet

Sv: Funderar på luftstoppad sadel

Wintec 'r oftast för svängd för raka ryggar, men är ju lite skillnad mellan modellerna. Generellt så de du kan byta järn på så ju vidare järn ju mer svängd.

Hursom, haft en luftstoppad Wintec Wide. Hästen tyckte varken bä eller bu om det jmf med ullstoppad. Jag upplevde ingen skillnad heller, men tycker stora nackdelen är att man INTE kan justera individuellt (t ex stoppa för att passa en häst med mer manke) som med en ullsadel.

Jag skulle gärna ha luft igen, men få FLAIR (justerbart) och inte CAIR.

En tidigare häst med känslig rygg, mycket åsikter om sadlar osv gillade luftstoppat mer än ull - men hur vi än betedde oss så de luftstoppade (FLAIR) gled fram. Så han fick istället en ullstoppad men där vi bytte hela stoppningen mot extramjuk lammull och så fick han en lammullspad (utprovad ihop med sadeln, dvs sadeln utprovad för att passa med padd) och sadel still och lika nöjd häst.

Du kan tyvärr aldrig justera en Wintec med CAIR, utbytbara koppjärn och/eller inlägg (fish?) lika mycket som en sadelmakare kan justera en ullstoppad. Och när du byter koppjärn händer 'mer' med sadeln än att den blir bredare, och den blir dessutom 'bara' bredare vid manken.

Så, min WW fyllde sitt syfte. Fungerade under inridningen, tog bort (iom luftstoppningen) värsta felkällorna när de bygger om i ryggen, och kunde iom utbytbara koppjärn användas under inridningen och bantningen.

Men sen fick han en ullstoppad, och 4 mån senare var det dags byta den då han breddat ur den. Och där hade t ex inte en luftstoppad Wintec hjälpt mot. Så, hur mycket tror du hästen kommer ändras? Och vad ska du sas 'ha' sadeln till? Är det en vuxen skulle jag faktiskt hellre sikta på en ullstoppad, ev med padd utprovad till om hästen trivs bättre med det.

Och jag håller inte med om att wintec skulle vara för svängda för raka ryggar! Min häst är SPIKRAK och den enda sadeln som fungerar på honom är Bates Isabell Werth (samma som Wintec Isabell Werth). Pro serien är rakare än den gamla 500 serien. Även dom nya modellerna på Wintec är raka.

Jag har provat både flair och cair och tycker faktiskt att cair är ett bättre alternativ i och med att du kan lägga in plattorna och du kan byta koppjärn. Det är sant att sadlarna blir lite mer banan formade ju vidare järn du sätter i men det brukar sällan vara ett jätte problem. Det är ju sällan en häst ändrar sig såå mycket så att du måste byta från medium till xtra vid. Så passar sadeln när du har det vida koppjärnet i så passar den med all säkerhet med xtra vid oxå. Man får helt enkelt prova sadeln för även om det är utbytbara koppjärn så är det ju inte en garanti att sadeln passar.

Angående luft så tycker jag att dom flesta hästarna trivs bättre på luft än ull! Min förrförra häst hade fel i ryggen och vi provade både flair och cair på honom, cair var det enda han kunde ha utan att få jätte ont i ryggen. Nackdelen med flair tycker jag är att man ständigt måste kolla luften så att det inte pyst i ventilerna och sadeln ligger ojämt annars är väl det ett helt ok men tyvärr dyrt system.

Edit: läste att du behövde mankfrihet på sadeln och där kan det bli svårt om du ska ha en Wintec allround, möjligen om den allra nyaste allrounden är mer uppbygd vid manken, men ska erkänna att jag är osäker där. Om du kan tänka dig en dressyr så är ju annars wintec Isabell Werth ett bra alternativ. Passar raka ryggar med mkt manke:idea:

Bara provat Bates, men var inte direkt imponerad. Den där fantastiska anpassningsförmågan som luften sägs ha är inte mer än en latexstoppad eller mjukt ullstoppad sadel har.

Märkte ingen skillnad på hästarna öht, de gick lite sämre men det var nog mest för att midjan avr sjukt bred och jag hade problem att sitta i den.

Jag tycker det är raka sadlar, även med xw järn i. Ganska långa pga kilbossorna.

Mao, köp inte en Wintec pga luften den är bara uppskrytt, köp den isf för att den passar dig och hästen.

Tack för era svar.
Jag hade tänkt ha den som dressyr/markarbetessadel, men har undersökt saken mer och kommer välja bort den då kilbossor inte är något för hästen.
Föredrar rundbossor, då han har relativt kort sadelläge och jag med mina långa ben ofta behöver 17½ eller 18 tumssadlar.

Så jag får kolla vidare efter något annat :)

Min hade först en Wintec flb som blev för sväng efter ett tag (då 3, nu snart 8). Han hade en Prestige Eventing 1,5 år och nu har han en Bates Momentum. Under hela tiden nästan har en Bates Caprilli (?) dressyrsadel fungerat men glidit lite bak i omgångar.

Han har älskat sina luftsadlar och med facit i hand trivdes han inte alls lika bra i Prestigen som med nuvarande. Han har rätt rak och rygg och är lite krånglig då han blir väldigt smal vid arbete och allt glider bak + att sadlarna behöver ligga lite längre bak än normalt från början.

Jag gilale den första Wintecen och dressyrsadlen bäst. Men nuvarande hoppsadel funkar riktigt bra oxå till min kassa sits :p

Luften har dock inte mycket med passform att göra.

Jag har en bates innova luftstoppad dressyrsadel. Det är den ända sadeln som min sadeltvångshäst inte blir galen av utan trivs med. Den är underbar att sitta i,lätt och hästen kan röra sig fullt ut! :) Den ligger även utmärkt på hästen med ganska sväng rygg med mkt manke. Jag tror att det blir lite mer svikt och studs om man kan säga så i luftstoppade sadlar, så dem är bra för ryggen?:)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Behöver tips på sadel till min ridtravare med ganska rak rygg som sluttar lite uppåt mot korset, är rund för att va smäcker och har lite...
Svar
9
· Visningar
1 201
Senast: super
·
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
942
Senast: caballus
·
Utrustning Jag letar efter en sadel till min unghäst, det är ett fullblod f. mars 2015 (exgaloppör utan karriär) som inte hunnit bygga några...
Svar
6
· Visningar
1 861
Senast: Debsie
·
Utrustning Jag vill ha en dressyrsadel till foderhästen och funderar över vad som kan fungera, hon har en enkel rygg som tur är och normal bomvidd...
Svar
13
· Visningar
2 194
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?