Sv: Funderar på luftstoppad sadel
Wintec 'r oftast för svängd för raka ryggar, men är ju lite skillnad mellan modellerna. Generellt så de du kan byta järn på så ju vidare järn ju mer svängd.
Hursom, haft en luftstoppad Wintec Wide. Hästen tyckte varken bä eller bu om det jmf med ullstoppad. Jag upplevde ingen skillnad heller, men tycker stora nackdelen är att man INTE kan justera individuellt (t ex stoppa för att passa en häst med mer manke) som med en ullsadel.
Jag skulle gärna ha luft igen, men få FLAIR (justerbart) och inte CAIR.
En tidigare häst med känslig rygg, mycket åsikter om sadlar osv gillade luftstoppat mer än ull - men hur vi än betedde oss så de luftstoppade (FLAIR) gled fram. Så han fick istället en ullstoppad men där vi bytte hela stoppningen mot extramjuk lammull och så fick han en lammullspad (utprovad ihop med sadeln, dvs sadeln utprovad för att passa med padd) och sadel still och lika nöjd häst.
Du kan tyvärr aldrig justera en Wintec med CAIR, utbytbara koppjärn och/eller inlägg (fish?) lika mycket som en sadelmakare kan justera en ullstoppad. Och när du byter koppjärn händer 'mer' med sadeln än att den blir bredare, och den blir dessutom 'bara' bredare vid manken.
Så, min WW fyllde sitt syfte. Fungerade under inridningen, tog bort (iom luftstoppningen) värsta felkällorna när de bygger om i ryggen, och kunde iom utbytbara koppjärn användas under inridningen och bantningen.
Men sen fick han en ullstoppad, och 4 mån senare var det dags byta den då han breddat ur den. Och där hade t ex inte en luftstoppad Wintec hjälpt mot. Så, hur mycket tror du hästen kommer ändras? Och vad ska du sas 'ha' sadeln till? Är det en vuxen skulle jag faktiskt hellre sikta på en ullstoppad, ev med padd utprovad till om hästen trivs bättre med det.