Fundering ateist och jul

Sv: Fundering ateist och jul

Jag skiter fullständigt i om barnen firar julavslutning i kyrkan då min dotter redan i kyrkans barntimmar talade om att set inte var Gud som skapade jorden utan the big Bang.
Har man en befäst tro tar de knappast skada av nån timmes avslutning i kyrkan .
 
Sv: Fundering ateist och jul

Men hur många här, som hävdar att de inte firar jul på ett kristet vis lyssnar på julmusik, som tex Stilla Natt?

Jag sjunger gärna Stilla natt och alla andra vackra julpsalmer. Men inte de 70-tals poppiga. Eftersom jag rakt av inte tror så är det inte heller på något sätt jobbigt att sjunga en vacker sång. Jag undviker rakt av trosbekännelsen, det vore en ren lögn att uttala. Inte ok på en helig plats (helig för dem som tror, kräver respekt).

Det är ju i allra högsta grad kristet? Hur många tänder adventsljusstaken? Advent betyder väntan. Vad väntar ickekristna på? Funderar folk ens på varför de gör vissa saker, varför de vill ha det på ett visst sätt?

Vi tänder adventsljusstaken, men inte jättenoga. Vi väntar på julafton! En trevlig familjehögtid. Man firar traditionellt årstiderna - midvinter, vår, sommar, höst osv. Vi kan ta vilka kristna element vi vill och använda. Kyrkan tog alla element de ville ha av hur man firade förr och tog över, inklusive hela högtiden -smack bang. De har byggt kyrkor på tidigare religioners heliga platser och sannolikt tagit bilden av modern och barnet från Isis och Osiris. Så vi vet nog inte ens vad som är rent kristet.

Om man måste fira någonting speciellt så är det tiden på året då ljuset vänder och snart kommer tillbaka. Som sagt vi har firat en högtid då sedan långt före kristendomen. Vi kan fira Mithras eller Yule eller Ekkonungen och Järnekskonungen strider enl Wicca eller

The most universally celebrated festival is that of Midwinter. It has been recognized as a significant turning point in the yearly cycle since the late Stone Age. The ancient megalithic sites of Newgrange and Stonehenge, carefully aligned with the solstice sunrise and sunset, exemplify this.[4] The reversal of the Sun's ebbing presence in the sky symbolizes the rebirth of the solar god and presages the return of fertile seasons. From Germanic to Roman tradition, this is the most important time of celebration.[5][6][7]

Någonting som sannolikt firats i Nordeuropa sedan stenåldern tycker jag inte kristendomen kan ta ifrån oss.

Året vänder helt enkelt.

Sonen var i kyrkan idag med mormor, det är vår historia och vårt arv att känna till.

Det verkar väldigt konstigt om du stött på folk som hånar dem som firar en religiöst kristen jul. Det låter väldigt naturligt att göra.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 131
Senast: Mineur
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 165
Senast: Acto
·
Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
639
Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 290
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp