Bukefalos 28 år!

Fundering ateist och jul

Sv: Fundering ateist och jul

Du svarar inte riktigt på det jag säger. Det måste du för all del inte heller.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Systersonen kommer i sinom tid få reda på både julbocken, Saint nic,,Nyström och gårdstomtars inverkan på varför han får klappar
 
Sv: Fundering ateist och jul

Glöm inte tre vise männen! I Spanien (ev fler katolska länder, det vet jag inte på rak arm) får man presenter på trettondagen, då ju de tre vise männen (de tre heliga kungar, säger man på mitt andra språk) kommer med gåvor till jesusbarnet.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Men en julkrubba med jesusbarnet ÄR ju liksom en religiös symbol, vad skulle det annars vara? Fattar inte...
Escodobe, jag vill också se en bild på er skapelse där i toppen!!
 
Sv: Fundering ateist och jul

Är det absolut, men även religiösa föremål kan man välja att ha som mysig dekoration.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Ja precis, inte så många som tänker på att många vanliga adventsstjärnor är pentagram, som har använts mycket som satanistsymbol ;).
 
Sv: Fundering ateist och jul

Det vet jag. Men tror få överhuvudtaget bryr sig om varför vi har tomtar och tomtens betydelse förr.

Jag har jobbat på en kristen folkhögskola. Där var det hu och fy och hemskt! om någon elev dristade sig att komma i grå tomtekläder. Gråtomtar är ju hedniska!!

Vadmalskläder var ok men nåde den som toppade detta med en tomteluva :D
 
Sv: Fundering ateist och jul

I min bok - inte ett dugg knepigt. Det är väl ett ypperligt tillfälle att köpa välgörenhet åt dem då.

Och på vilket sätt är det roligt att köpa välgörenhet till sin syster?


Jag erkänner.

Jag tycker att många välgörenhetsorganisationer visserligen gör en bra insats men att väldigt stora delar av gåvorna går till "overheadkostnader" vilket jag inte är frestad att stödja.
Jag skänker då och då till en lokal djurskyddsförening vilket passar mig.

Bland det tråkigaste jag kan tänka mig är att ge välgörenhet som julklapp.

Jag tycker att julklappar till stor del handlar om hysteriskt uppblåst marknadsföring från "handeln".
Gåvor som man ger för att det är roligt att ge till sina vänner, köper jag hellre under resten av året. Har gett rätt mycket till mina vänner under året, faktiskt.
Och fått en del tillbaka, utan samband med högtider, bemärkelsedagar eller liknande.

Nej, julklappar ser jag inte mycket glädje med.

I min familj är det mamma som inte kan ge sig; övriga hade lika gärna låtit bli. Pappa har tydligt deklarerat i ganska många år att han inte köper julklappar och ingen vill ha (och ja, mina föräldrar lever tillsammans).

I år tyckte han att det var acceptabelt att få biljetten i julklapp (första reaktionen från honom var att "men jag betalar min biljett själv" och nästa reaktion när jag sade att "pappa kanske också ska ha en julklapp" var att "det blir allt dyrt för dig" vilket ju är mitt problem och inte hans) men det var nätt och jämt.

Jag uppskattar mina föräldrar mycket mer för all deras hjälpsamhet i mitt liv, än för de saker de skänker mig.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Och på vilket sätt är det roligt att köpa välgörenhet till sin syster?


Jag erkänner.

Jag tycker att många välgörenhetsorganisationer visserligen gör en bra insats men att väldigt stora delar av gåvorna går till "overheadkostnader" vilket jag inte är frestad att stödja.

Jag har gjort det i flera år och tycker det är roligt. Jag valde en organisation där man ger bort saker, t ex en get. I kortet till givaren specas det hur pengarna skall användas och var samt vilken förändring en get kan göra. Det finns lite olika saker att välja på, så det var lätt att hitta något passande för varje person, t ex skolböcker till mamma som var pensionerad lärare. Och - ja. Mina släktingar har blivit glada för gåvorna eftersom de känner att det ibland inte blir av med välgörenhet. Nu gjorde jag arbetet med att välja, kolla upp organisation mm.

Naturligtvis ska man kolla upp organisationer, men att de har overhead är ju inte märkligt. Hur ska de skänkta medlen annars administreras? Man kan inte lägga en hundring i ett kuvert och skicka till en GPS-koordinat. För övrigt så ingår det "overhead" i allt. Artister, musiker och upphovsmän får ju inte priset för dina musikalbiljetter eller böcker. Varför är det skillnad på välgörenhet?

Självklart ska man låta bli att ge julklappar om man inte vill, men att peka ut just välgörenhet som tråkigt och något du inte vill stödja p g a overhead tycker jag är provocerande. Helt enkelt för att jag inte kan fatta hur det kan vara "tråkigt" att ge något som faktiskt kan bidra till att förbättra andra människors liv på riktigt.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Jag och sambon enades just om att vi ska ha en glitterfitta i toppen på vår gran.

Om jag hade haft en gran hade jag också velat ha det. Lite inspiration som jag hittade!

p1060925_52a717849606ee0961112b65.jpg


Det finns också en tutorial på bloggen där den är upplagd, men jag vet inte om man får länka?
 
Sv: Fundering ateist och jul

Jag vet faktiskt inte, haha. Man kanske kan göra den ihålig på något vänster för att få den att bli lite lättare?

Mvh/Sämst på att pyssla
 
Sv: Fundering ateist och jul

Eller så gör man en piercing i klitoris, sätter i ett snöre (med pärlor) och hänger flera sådana i granen. Fint!
Kanske kan man göra några silverkukar med, med en piercing i ollonet *drömmer*
 
Sv: Fundering ateist och jul

att peka ut just välgörenhet som tråkigt och något du inte vill stödja p g a overhead tycker jag är provocerande. Helt enkelt för att jag inte kan fatta hur det kan vara "tråkigt" att ge något som faktiskt kan bidra till att förbättra andra människors liv på riktigt.


Alla är olika. Och jag är väl helt enkelt en sämre människa än du;)

Jag skulle heller inte uppskatta att få välgörenhet.

Jag håller med: vissa overheadkostnader är nödvändiga. Men tyvärr slås det med jämna mellanrum upp i media om sådana kostnader som verkligen inte är nödvändiga - julfester, höga löner till dem som administrerar.
Röda Korset har fått sitt, Majblomman nyligen, och så Postkodslotterier...

Varför jag tycker att det är skillnad om jag köper musik och så vidare? Tja jag får ju njuta av musiken och då betalar jag för det. Eftersom jag nämligen inte stjäl av upphovsrättsinnehavaren genom att ladda ner från Internet.
Och det är heller ingen som slår sig för bröstet och pekar på hur förträffliga de är som säljer sin röst, sitt alster.
Egentligen är det väl det jag reagerar på: man ber om pengar till välgörande ändamål, annonserar om vad man skänker till, och så går mycket stora delar till administration som kanske inte är nödvändig, och till representation, till kontorslandskap et c.

Jag skänker till en lokal djurskyddsförening. De som är engagerade lägger ner enorm tid och enorma mängder egna pengar i verksamheten så där tycker jag att det är helt OK om delar av min medlemsavgift skulle gå till fikabröd vid möten - eftersom jag ser det enorma engagemanget.
De personerna förtjänar allt beröm de kan få.
 
Senast ändrad:
Sv: Fundering ateist och jul

Jag skulle heller inte uppskatta att få välgörenhet.

Jag tror att den som är verkligt risigt på det blir glad för att få lite julmat och kanske pengar till vinterskor till barnen och till nån julklapp oavsett VAR pengarna kommer ifrån.

Om det kurrar ordentligt i magen eller är utan el i lägenheten eller ännu värre, (I synnerhet om ens barn skulle vara drabbade) då tar majoriteten emot hjälp även om det skulle vara fan själv som delade ut den.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 136
Senast: Mineur
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 165
Senast: Acto
·
Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
641
Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 290
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp