Fundering ateist och jul

Sv: Fundering ateist och jul

Jag vill börja med att tacka för allas inlägg.

Jag är inte religiös men medlem i Svenska kyrkan. Jag går med glädje till kyrkan när jag blir bjuden på bröllop (vilket inte är så ofta) och jag går till kyrkan när det är begravning. Och jag tycker det finns många vackra psalmer. Påsk betyder inget för mig, mer än efterlängtad ledighet. Jul firar jag som många av er andra, utan några religiösa inslag. Julmat (jublar inte över den....), gran, julklappar och massor med ljus av alla de slag. Fast alla mina adventsljusstakar (7 ljus på varje) kanske kan ses som ett religiöst inslag?
 
Sv: Fundering ateist och jul

KL

Jag pratade med en äldre judisk man idag, han önskade mig God Jul och berättade att de firar jul eftersom de är svenskar. Inte svårare än så :)
 
Sv: Fundering ateist och jul

1509007_10151893043841656_1033544666_n_zpsd8778909.jpg
[/URL][/IMG]
Syns granen? Kulor i grenen och glitterfittan i topp...
 
Senast ändrad:
Sv: Fundering ateist och jul

Och på vilket sätt är det roligt att köpa välgörenhet till sin syster?

Viljan att hjälpa andra människor, måste såklart finnas.

Att även ge i annans namn är väl en ynnest att ge på två sätt. Men det är ju vad jag tycker då som sagt, det innebär inte att alla måste tycka som jag.

I övrigt har myrten gett dig bra svar.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Jag ar inte religios och tror inte pa Gud ... men har spelat julmusik pa hogsta volym och nynnat med bade i psalmer och annan julmusik i dag medan jag gjort julgodis. :D Det ar for mig tradition och jag minns alla andra jular bade nar jag var barn och nar mina barn var sma.:)
 
Sv: Fundering ateist och jul

KL

Jag pratade med en äldre judisk man idag, han önskade mig God Jul och berättade att de firar jul eftersom de är svenskar. Inte svårare än så :)

Ja och min muslimske kollega har julgran och klappar till barnen. Inte ateist, men inte kristen och inte forn-nordisk.
Han gillar Lucia också - jag frågade:D

Den familjen kom till Sverige för 4-5 år sedan som flyktingar.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Jag ar inte religios och tror inte pa Gud ... men har spelat julmusik pa hogsta volym och nynnat med bade i psalmer och annan julmusik i dag medan jag gjort julgodis. :D Det ar for mig tradition och jag minns alla andra jular bade nar jag var barn och nar mina barn var sma.:)

Just det här funderade jag på i går på barnens fina skolavslutning! Det var i kyrkan och var hur mysigt som helst med ljus och många jullåtar. Som Nu tändas tusen juleljus, Stilla natt och några andra där man också sjunger om Jesus och dennes födelse. Skolavslutningen var helt i sin ordning enligt Skolverket, trots präst också, han pratade om julklappar, önskningar, mobiltelefoner, att göra sitt bästa, ta hand om varandra och sig själv och om längtan och önskan.

Men hur många här, som hävdar att de inte firar jul på ett kristet vis lyssnar på julmusik, som tex Stilla Natt? Det är ju i allra högsta grad kristet? Hur många tänder adventsljusstaken? Advent betyder väntan. Vad väntar ickekristna på? Funderar folk ens på varför de gör vissa saker, varför de vill ha det på ett visst sätt?

Jag har den senaste tiden reagerat på allt negativt och nästan hånande som sägs av de som bara firar liiiite jul och de som inte firar alls. Hur kan man håna de som vill fira jul på ett kristet vis eller bara vill fira en stor och speciell jul på andra vis bara för att man själv inte vill/kan göra det själv? Ska alla de som firar jul eller är kristna skämmas för att de gör det?

Hade jag inte haft barn hade jag inte firat alls faktiskt. Jag har inte speciellt kuliga julminnen från barndomen, min pappa var alkoholist och misshandlade mamma titt som tätt när han var full, vilket han var 6 av 7 dagar. Men jag firar jul med min familj och mina barn trots allt, men jag gör bara det jag VILL göra, varken mer eller mindre. Jag älskar ljus och älskar således att tända min adventsljusstake och har mina stakar i fönsterna och stearinljus. Det lyser upp i mörkret och gör mig glad. För mig är DET jul. Det och mammas julmiddag på annandagen. Stek, sås, potatis, rödkål och familjen. Det längtar jag efter hela året för det finns inget som är så gott som det där! Det är bara att hoppas att jag blir så pass bra på matlagning att jag själv kan stå för det där när mamma inte längre kan, och föra jultraditionen vidare till mina barn.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Så fin! Hade jag haft en julgran hade jag definitivt gjort en glitterfitta till den! Inte minst för att få anledningar till att säga ordet högt. Glitterfitta rullar så bra över tungan. :D
 
Sv: Fundering ateist och jul

Var har du sett någon som hånar personer som firar kristen jul?
 
Senast ändrad:
Sv: Fundering ateist och jul

Var har du sett någon som hånar personer som firar kristen jul?

Inte här, men hela mitt liv kretsar inte bara runt buke ;)
Jag har en trist familj tex. Jag har även andra i min närhet som är duktiga på att håna folk med åsikter och tankar som inte är som deras. Speciellt en, men henne umgås jag inte med längre direkt. Hon har hållit sig borta sedan hon fick låna pengar av mig...
 
Sv: Fundering ateist och jul

Ja och min muslimske kollega har julgran och klappar till barnen. Inte ateist, men inte kristen och inte forn-nordisk.
Han gillar Lucia också - jag frågade:D

Den familjen kom till Sverige för 4-5 år sedan som flyktingar.

Oh ... det paminner mig om var forsta jul i Saudi Arabien. Det gick inte att kopa julgran dar da (det ar officiellt inte tillatet med andra religioner och saker som julgran gar ibland att kopa och ibland ser de "religiosa krafterna" i landet till att det inte finns ett barr innanfor granserna) sa vi sag fram emot en julgranslos jul med en liten kille pa 4 ar. :( Nar maken namnde det for en Saudisk kollega akte han hem och hemtade en julgran som var hopfalld men fardigkladd men ljus och allt.:D
Han var Muslim och hade inte julgran till jul i alla handelser, men han och familjen tyckte den var sa fin att de tog fram den till alla hogtider ... som fodelsedagar och aven deras Muslimska hogtider.:)

<snip>

Men hur många här, som hävdar att de inte firar jul på ett kristet vis lyssnar på julmusik, som tex Stilla Natt? Det är ju i allra högsta grad kristet? Hur många tänder adventsljusstaken? Advent betyder väntan. Vad väntar ickekristna på? Funderar folk ens på varför de gör vissa saker, varför de vill ha det på ett visst sätt?

Jag har den senaste tiden reagerat på allt negativt och nästan hånande som sägs av de som bara firar liiiite jul och de som inte firar alls. Hur kan man håna de som vill fira jul på ett kristet vis eller bara vill fira en stor och speciell jul på andra vis bara för att man själv inte vill/kan göra det själv? Ska alla de som firar jul eller är kristna skämmas för att de gör det?

<snip>

Jag lyssnar garna pa kristen julmusik ... Inte for det Kristna budskapet, utan for att det hor ihop med min uppvaxt, kultur och traditioner. Det blir dessutom lite extra viktigt att bevara de traditionerna nar man bor utomlands, ett satt att halla kvar vid sina rotter.
Sedan undrar jag lite over varfor du tar upp att folk hanar de som vill fira en Kristen jul nar du sager att det inte hander har?
 
Sv: Fundering ateist och jul

Oj, förlåt, visste inte att man inte fick ta upp något man gått och funderat på fast som inte skett just exakt här! :D Tar då tillbaka det!;)
 
Sv: Fundering ateist och jul

Men hur många här, som hävdar att de inte firar jul på ett kristet vis lyssnar på julmusik, som tex Stilla Natt? Det är ju i allra högsta grad kristet? Hur många tänder adventsljusstaken? Advent betyder väntan. Vad väntar ickekristna på? Funderar folk ens på varför de gör vissa saker, varför de vill ha det på ett visst sätt?
Tradition och mysigt helt enkelt, dom flesta uppskattar traditioner. Det finns inga speciella sätt att fira jul på. Man firar jul genom att tänka extra på andra tex. Vara lite extra givmild. Julen handlar ju om att tänka på andra, allt annat tycker jag bara är för stämningens skull.

Angående låtarna, dom är bra och ger julstämning. Hur många andra vanliga poplåtar handlar inte om gud och kristendom tex. Det ser inte jag som något konstigt. Dom har blivit en del av traditionen helt enkelt, precis som allt annat som brukar höra till julen.
Jag har den senaste tiden reagerat på allt negativt och nästan hånande som sägs av de som bara firar liiiite jul och de som inte firar alls. Hur kan man håna de som vill fira jul på ett kristet vis eller bara vill fira en stor och speciell jul på andra vis bara för att man själv inte vill/kan göra det själv? Ska alla de som firar jul eller är kristna skämmas för att de gör det?
Kanske beror på vart man bor men jag har faktiskt aldrig tror jag hört någon som hånat någon som firar jul. Och jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar med att fira på ett kristet vis? Det är liksom ingen skillnad annat än dom egna tankarna och handlingarna, julen är ju en påminnelse om att man bör vara mera givmild mot andra människor, om man nu ska fira på ett kristet vis.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Jag haller med. For mig handlar julen om traditioner och givmildhet. Jag alskar att kopa julklappar till familjen ... forsoka hitta nagot de vill ha och blir glada for.:) Sedan har jag skickat pengar till 'Doctors without borders' och 'Brooke animal hospital', (jag gor det da och da, men sarskilt till jul) lagat mycket gott godis och ser fram emot en trevlig dag med god mat och trevligt umjange.
(Brooke Animal Hospital ar en fantastisk organisation som framforallt ser till att fattiga runt om i varlden far lara sig att ta hand om sina djur ... sa de kan forsorja sig och sin familj pa ett valmaende djur istallet for att, utav oforstand, ta livet av det med undermalig mat och vard.)

Heh, sonen's julgran ... har kan man se hur en Ateist ser pa jul decorationer. Lagg marke till Lucia taget och julkrubba av tomtar och troll pa bordet. For att inte tala om toppen pa granen forstass. LOL

11526924185_1231f91628.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 136
Senast: Mineur
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 165
Senast: Acto
·
Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
639
Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 290
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp