Bukefalos 28 år!

Fundering ateist och jul

Sv: Fundering ateist och jul

Har tagit del av debatten ang skolavslutningar i kyrkor och då började jag fundera på om ateister firar jul? Jag har inte hittat någon i bekantskapskretsen att fråga så jag hoppas här!

Ja, men inte religiöst. Det enda sättet jag och sambon firar jul numera är genom att äta julmat tillsammans med släkt och vänner. Inga presenter, inget pynt, ingen gran eller juleljus. Absolut ingen julmusik.

Jag firar jul mer för Tomtens skull än för Jesu födelse.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Även förkristna högtider kan ha religiöst ursprung;)

/Migo
som inte fattar grejen med högtider alls...
 
Sv: Fundering ateist och jul

Jag är inte ett dugg religiös, men kanske inte heller ateist. Men jag älskar att fira jul! Man får träffa släkt och vänner, pynta hemmet och se allt ljus som sprids överallt. Det livar verkligen upp i vintermörkret.:) Och så får man äta julmat (och då är det främst skinka, köttbullar och risgrynsgröt jag längtar efter). Visserligen inte den godaste maten, men det blir speciellt eftersom jag bara äter det en gång om året.

Sen älskar jag att ge bort julklappar, att verkligen få tänka till för att kunna ge något till någon som man vet verkligen kommer uppskattas. Personliga väl uttänkta klappar helt enkelt.

Gemenskap, ljus och glädje, varför skulle man inte vilja fira det?:)
 
Sv: Fundering ateist och jul

kl

Jag är inte kristen på något vis, men firar jul innerligt! Jag älskar julen, mest av allt för att jag behöver allt ljus som det för med sig när det är som mörkast. Det är alltså snarast återkomsten av solen jag firar :p Sen tycker jag om att umgås med familj/släkt/vänner, plus att jag är barnsligt förtjust i att både få och ge julklappar :o Julgranen, med ljus, doft, glitter och blänkande kulor är också en favorit!

Julmaten hade jag dock klarat mig fint utan...
 
Sv: Fundering ateist och jul

Jag är inte ateist och jag firar inte jul.
På julafton åker jag nog ner till mammas grav, eftersom det är hennes namnsdag.

Och så ska jag nog vara i stallet ett par timmar.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Jag antar att jag är kristen eftersom jag är med i Svenska Kyrkan. Jag antar jag är troende eftersom jag faktiskt tror, men samtidigt tror jag inte så vad jag är är nog svårt att svara på :p

Men jag firar inte jul på ett kristet vis. Min familj gör inte heller det då de inte ens anser sig vara kristna, så om jag skulle vilja fira kristet så skulle jag vara rätt ensam i att göra det. Men det känns inte riktigt som om det är det viktigaste i julhelgen för mig. Jag är inte så mycket för att fira jul egentligen. Lite grann är alltid kul, med lite julmat och andra trevligheter. Men det ska vara lagom och inte alls påtvingat.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Icke troende på något sätt, har planerat att jobba julhelgen om hälsan är med mig. Avskyr familjesammankomster eftersom min släkt är dysfunktionell och för tillfället inte fungerande alls, men jag och döttrarna ska mysa med god mat och små paket. Vi gör vår egen form av jul, helst utan såväl religion och släkt. (De två sistnämnda har heller inget samband)
 
Sv: Fundering ateist och jul

Jag kallar mig inte ateist men jag är icke-religiös i den bemärkelsen att jag inte är med i något religöst samfund. Jag firar en traditionell jul med julmat och julklappar. Har numera ingen äkta julgran men dock en i metall ;). Jag har dock inga religiösa attiraljer som adventsstjärnor eller jesuskrubba eller liknande. Glitter och julgranskulor och kanske en och annan tomte blir det här :). Jag kan dock erkänna att jag älskar att lyssna på julmusik och då kan det slinka med en och annan med jesus-budskap. Jag lyssnar dock på dem för att de är vackra. Bara för att man inte är troende så betyder det ju inte att man måste hata allt med ett religiöst budskap.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Även förkristna högtider kan ha religiöst ursprung;)

/Migo
som inte fattar grejen med högtider alls...

Jovisst, jag gillar julklappar och sånt med och är ateist. Men jag blir lite bekymrad när folk inte verkar veta varifrån traditionerna kommer.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Jag är Ateist, men firar Jul med jultome julklappar julmat och kalle Anka. Egentligen så är det ju ganska sjukt att man firar jul som ateist... men för oss så är det mer en trevlig högtid med släkten, än vad det har att göra med religion.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Jag älskar julen, och är icke-troende :).

Högtider som fokuserar på mat, värme och att umgås med nära och kära är bra! Dom behövs, vi behöver lite paus och lite mys när det är som mörkast. Så jag tycker inte att det är inte konstigt att alla firar någon typ av vinterhögtid, oavsett religion eller kulturarv.

Och här i Sverige går ju midvinterfesten långt tillbaka i historien, så det är inte konstigt alls att vi firar den :). Konstigare att inte fira jul tycker jag. Överhuvudtaget, ordet Jul kommer ju från jolablot, långt före kristna missionärer började måla över våra högtider med bibelstycken.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Sant. Firandet av årstiderna har vi väl hållit på med vääääldigt länge!
 
Sv: Fundering ateist och jul

De är så bra eftersom det är kul att ha fest. Så slipper man hitta på egna helt enkelt.

Det är väl betydligt roligare att fira personliga saker, när man har lust, än att forceras in i ett firande med en massa förväntningar av helt opersonliga skäl? Hur många är det inte som har ångest inför familjejulen?

Jag tycker inte att andra ska sluta fira jul, men det vore trevligt att inte bli betraktad som en utomjording för att man väljer bort det.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Absolut är det många som mår dåligt kring jul; både av stress kring förberedelser och ångest för att de kanske inte har någon att fira med eller för att träffa släktingar de inte trivs med. Men det finns ju många som mår väldigt bra av det högtiderna innebär också.

En fördel med att ha gemensamma högtider är ju att många blir lediga samtidigt, som gör att det blir lättare att samla ihop släkt och vänner till lite festligheter. Sen ordnas det ju olika arrangemang runtomkring högtiderna, som dans kring midsommarstång, valborgseldar osv där människor kan träffas och umgås.

Själv längtar jag efter att få träffa mina barn som kommer hem över jul, få umgås och äta gott och bara njuta av varandra. :love:
 
Sv: Fundering ateist och jul

Högtider som fokuserar på mat, värme och att umgås med nära och kära är bra!

Mat värme och att umgås skriver jag under på, men jag tycker och tror att vi går mot tider där begreppet 'nära och kära' i de här sammanhangen får en annan betydelse. Det finns så mycket ensamhet i den här världen som blir extra utsatt när man ringar in högtider som något man bara firar med familjen. Jag tror vi går mer mot att man firar med sin familj - tillsammans med vänner och kanske helt okända men behövande, så kallat kollektivt alternativt julfirande.
 
Sv: Fundering ateist och jul

*kl*

Lite OT.

Men jag tror på Gud men firar inte jul. Inga julklappar, inget pynt, ingen julmat ingen gran. Funkar för mig.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Jag tycker inte att andra ska sluta fira jul, men det vore trevligt att inte bli betraktad som en utomjording för att man väljer bort det.

Väldigt många av de jag känner, inklusive jag själv, valde bort julfirande under ett antal år som "unga vuxna", säg under någon period mellan sådär 16-30 med lite variationer.

Därefter verkar det vanligt att man orienterar sig tillbaka till någon form av julfirande som då känns mer personligt och självvalt (oavsett om det syns utifrån eller inte).

Jag ser alltså inget som helst skäl att betrakta någon som en utomjording av det skälet, snarare blir jag förvånad när en del unga personer går all in för julen med hela paketet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 655
Senast: Mineur
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
660
Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 334
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp