Bukefalos 28 år!

Fundering ateist och jul

Sv: Fundering ateist och jul

Stjärnan har religiös betydelse.

Jag har funderat på varför jag inte gillar sådana stjärnor.

Jag har aldrig medvetet tänkt på den som religiös (och jag har en stjärna i fönstret, visserligen regnbågsfärgad, men ändå), men det kan ju vara därför jag inte gillar den ändå.

Sen tycker jag inte att det är särskilt fint. Egentligen är ju hela idén med en gran med en massa pynt i rätt underlig, och jag drar nog en av gränserna vid en stjärna i toppen. Gillar inte heller garntomtar eller halmpyntsaker, så ogillandet har inte inte enbart med religion att göra, i alla fall. Julpynt avviker generellt rätt mycket från min vanliga smak.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Det finns ju spiror om man vill ha det. Varför tror du att stjärnan haft sådan genomslagskraft? Om det bara vore en snygg geometrisk form man var ute efter kunde det lika gärna vara en kubik, ett hjärta eller något annat....;)
 
Senast ändrad:
Sv: Fundering ateist och jul

Glitterfitta?! Självklart!

Hur ser en sådan ut, närmare bestämt?

Annars kunde man ju förenkla och sätta dit en spira och kalla den glaskuk eller nåt. Toppkuk, kanske?

Själv brukar jag nog inte direkt ha något särskilt i toppen.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Man kan ha det man tycker är fint helt enkelt, att många har stjärnor är just för att det är lite av en tradition också. Många pyntar granen på det sättet dom är vana vid att göra. Jag är uppväxt med ganska enkelt pynt och glitter medans vissa hänger på granen allt möjligt. Precis som många har julstjärnor i fönstrerna och liknande, nog få som har dom för att dom ska visa något symboliskt utan för att det just är fint och lyser upp fint i mörkret.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Man kan ha det man tycker är fint helt enkelt, att många har stjärnor är just för att det är lite av en tradition också. Många pyntar granen på det sättet dom är vana vid att göra. Jag är uppväxt med ganska enkelt pynt och glitter medans vissa hänger på granen allt möjligt. Precis som många har julstjärnor i fönstrerna och liknande, nog få som har dom för att dom ska visa något symboliskt utan för att det just är fint.

Har du aldrig ägnat lite tid åt att fundera på VARför vissa saker blir traditioner och varför du tycker saker är snyggt?
 
Sv: Fundering ateist och jul

Klart man kan. Men om man faktiskt inte vill ha religiösa symboler, så ligger det ju nära till hands att inte ha stjärna, sjuarmad ljusstake och julkrubba, tex.

Oavsett varför andra har de där sakerna, så är de ju religiösa symboler.

Själv struntar jag dock i att sakerna har religiösa kopplingar, och har dem snarare som ett slags sällskapslek, eller lite skämtsamt, kanske.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Ingen aning, vi får pyssla oss fram imorgon. Iden kom som en spinoff på en kuk, men midsommar har ju redan pinkat in det reviret så pass att Johannes döpare inte hade en chans...
 
Sv: Fundering ateist och jul

Har du aldrig ägnat lite tid åt att fundera på VARför vissa saker blir traditioner och varför du tycker saker är snyggt?
Det är mycket i livet som kommit fram av olika anledningar, tider förändras. Jag vet inte varför jag tycker vissa saker är snyggt, knappast för att dom eventuellt kan ha en symbolisk betydelse, jag tycker att granar överlag är snygga, dom har ingenting med religion att göra alls. Jag tycker julgardinerna med renar är snygga och heller inte dom har någon betydelse. Vi i min familj har haft alla möjliga saker i toppen på granen, oftast en stjärna och som sagt mest för att vi tyckt det varit snyggast.
 
Senast ändrad:
Sv: Fundering ateist och jul

Oavsett varför andra har de där sakerna, så är de ju religiösa symboler.
Grejen är ju lite den att nej, dom måste inte vara det. En stjärna betyder inte alltid att det är just den stjärnan tex, det kan vara en fin stjärna, varken mer eller mindre. Det betyder något om man själv lägger en betydelse på det. Därför kan man ha saker framme för att det är snyggt, för att det är mysigt, för att man tycker om det.

Det kan vara en fin prydnad att ha en krubba med jesusbarnet tex och stallet, vill man inte lägga någon betydelse på det så måste det inte betyda något heller. Allt är ju upp till en själv.

Precis som att det går att fira julen utan någonting och enbart tänka lite extra på Jesus betydelse, man firar inte mindre bara för att man inte pyntar.
 
Senast ändrad:
Sv: Fundering ateist och jul

Om inte annat så upplever jag ett mervärde i att fundera över olika traditioner och varifrån de kommer. Oavsett om jag anammat dem eller ej.

Häromdagen googlade all världens julmat, det började med funderingar över jul i varmare klimat.
Visste ni att det finns en julvisa om tomtens kängrus som drar släden?
 
Sv: Fundering ateist och jul

Jag har nog inte en fullt så individualistisk syn på kulturarvet.

Det handlar om religiösa symboler vare sig vi vill det eller inte.

Hur vi sedan förhåller oss till dem, kan vi i viss mån påverka själva.

För mig är det nästan lika förvånande att någon faktiskt tycker att det är snyggt med tex stjärna, som att någon förnekar att det är en religiös symbol.

Jag har stjärna för att det är en tradition (annars hade jag ju inte kommit på idén, och det hade inte blivit den traditionen utan religionen) och för att jag gillar att ha lite mer ljus så här i mörkret. Det sista hade ju kunnat ordnas på andra sätt, dock.
 
Sv: Fundering ateist och jul

Man måste inte förneka att det har en viss symbolisk betydelse, men det måste inte betyda något för en själv om man inte har någon tro.

Jag anser inte att religion och tro ligger i sakerna och måste visas i prydnader utan det är något vi har inom oss och inget annat. Att ha saker framme betyder ingenting om man själv inte tror. Därför saknar dom också betydelse ifall man sätter upp dom enbart för att det är mysigt. Då blir dom bara prydnader/myslampor utan någon betydelse annat än att det är fint. Sen hur den idén kom till, det är en annan sak.

Precis som att vi inte ser på tomten på samma sätt som vi gjorde förr i tiden, ändå har folk tomtar som kommer med julklappar. Det är mycket som kommit av tradition men som inte behöver betyda något om man inte tror på det.
 
Senast ändrad:
Sv: Fundering ateist och jul

Jultomtens historiska rötter är hur spännande som helst.
Där kan vi snacka multikulti!
 
Sv: Fundering ateist och jul

Det vet jag. Men tror få överhuvudtaget bryr sig om varför vi har tomtar och tomtens betydelse förr.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 698
Senast: Mineur
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
662
Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 336
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Försäkring
  • Bilsätesskydd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp