Fundering kring 3:e hund

Angelina

Trådstartare
Jag har två hundar och har börjat fundera på att skaffa en tredje. Har en golden som är 4 och en cocker som är 8, båda tikar. Känner att jag vill skaffa en till medan cockern fortfarande är pigg och orkar med en valp.

För något år sedan var det en arbetskamrat som hade 3 hundar och två av hundarna tog ihjäl den tredje. Såklart funderar jag nu om det kan hända hos mej också. Mina hundar funkar bra ihop, de kan ryka ihop över en strumpa eller dylikt men det är väldigt sällan.

Är det vanligt att hundar tar ihjäl varandra? Fruktansvärt....

Sv: Fundering kring 3:e hund

Visst händer det ibland att hundar dödar varandra, men det är ovanligt. Med tanke på de raser du har skulle jag säga att risken bör vara än mindre. Vare sig cockrar eller golden är generellt sett slagskämpar.

Jag har två cockrar. De kommer mycket bra överens och bråkar aldrig. Har haft valpar vid två tillfällen och de som varit kvar hemma lite längre har fått leva vanligt "hundliv" med de vuxna hundarna fr.o.m. kanske 10-12 veckors ålder. Det har aldrig varit några problem. Vi har också haft en tredje cockertik som hälsade på här i en månad. Hon och en av mina tikar kunde ibland vara lite sura mot varandra, vilket resulterade i att de inte fick åka i samma bilbur. Annars funkade allt som vanligt. Andra "bonushundar" har bara flutit in i flocken.

Naturligtvis är jag försiktig med att lämna hundarna ensamma i början tills de vant sig vid varandra. När valparna blev "hushundar" fick de ändå vara inbommade i köket när hundarna var själva hemma första tiden.

Bara man har sunda hundar och god koll på dem ska det inte behöva bli några problem. Men i början får man passa lite mer till man märker att den nye flockmedlemmen är accepterad.

En sådan risk finns väl om man bara har två också? Speciellt om det är storlekskillnad på dem.

Jag pratade med en vän från bruks häromdagen som har tre dobbisar. Hon fick ta bort sin fjärde strax innan jul och då blev det väldigt "ojämnt" i familjen. Dom lekte och umgicks två och två, men nu blev en "ensam".

Förra veckan så gick jag ut till en vän och släppte ut hennes två hundar när hon jobbade långa dagar. Båda dessa (en hane och en tik) går väldigt bra ihop med min så han fick följa med. Alla ville leka med alla så det blev bara sörja av det. Dom kunde inte "koncentrera" sig i leken och bara förstörde för varandra.

När två började komma igång och leka kom nr 3 och sabbade allt.

Nu är ju mina erfarenheter av att ha tre hundar begränsade, men i alla (självfallet fler än de jag nämnde ovan) fall där jag har varit med och sett hur de lever och fungerar ihop så är det betydligt stökigare än om det är jämnt i antal på något sätt.

Det funkar utmärkt med 3 hundar, men det är ändå så att hundar verkar trivas bäst i par. När vi hade 4 hundar så uppdelade de sig naturligt 2 och 2, som 3 delade de sen upp sig 2 + 1. Jag tillåter dock inget gruff och de får komma överrens vare sig de vill eller ej.

Jag ska själv skaffa en tredje snart och antagligen kommer den hunden inte bli lika nära de andra två som de är med varandra, men jag tror inte att hunden lider av det.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa... 2
Svar
28
· Visningar
3 009
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 928
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom... 2
Svar
21
· Visningar
3 946
Senast: geting
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men... 10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 804
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka