Bukefalos 28 år!

fundering kring klassisk dressyr

Sv: fundering kring klassisk dressyr

Jasså, nä det var att hon skulle påpeka att spinn inte är bakdelsvändning :)
Frågan gällde evelationen.
Men ingen har räknat ut att det inte är evelationen som tygeln ger för att få en centrerad vändning. Centreringen är en lydnads sak som så mycket annat.
Höjden kan vara vad som helst.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Jag vet inte om jag riktigt håller med dig... Man kan vända centrerat utan uppresning, ja. Men då tror jag att vändningen blir som vid en spinn, dvs att hästen vrider runt med benet i marken. Om man vill att den ska trampa som i bakdelsvändning krävs nog en viss uppresning? Men vad vet jag!
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Att vända runt bakdelen och i vilken form det sker är olika saker.
Man kan vända runt bakdelen på första uppsittningen, man kan vända runt bakdelen i en GP kyr. Men formen kan skilja lite :)
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Antti skrev:
Att vända runt bakdelen och i vilken form det sker är olika saker.
Man kan vända runt bakdelen på första uppsittningen, man kan vända runt bakdelen i en GP kyr. Men formen kan skilja lite :)

Då är det kanske här (vid olika "grader" av form) som olika grader av elevation kommer in i bilden. :idea:

mvh Jessica
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Jag ser att diskussionen han kommit att handla om bakdelsvändningar nu istället. Det verkar som om ingen tänker på att man alltid i inledningsskedet vid träning av bakdelsvändning gör vändningen på en väldigt liten volt och inte strävar efter centrering. Dessutom brukar man göra halva vändningar i början för att inte förlora framåtbjudningen. Böjningen är ju viktig att få till för att hästen inte ska falla åt sidan utan kliva steg för steg. En helt centrerad vändning med bibehållen bjudning klarar bara en välutbildad häst.
Måste ändå säga att det är roligt att det fortfarande är liv i tråden. Har läst mycket intressant och ännu mer som jag läst med bestörtning. Men som sagt, jag gillar när folk tycker till och det är spännande att se hur många olika sätt det finns att förklara samma sak på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 971
Senast: shia
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 580
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Magiana
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
3 998
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp