Bukefalos 28 år!

fundering kring klassisk dressyr

Sv: fundering kring klassisk dressyr

Jag har alltid tolkat ordet stöd mer som att man vill ha en kontakt med hästens mun, dvs inte hängande tygel. Absolut inte att man på något sätt bär upp hästens huvud med handen.

Angående ledande tygeltag så ska det inte förväxlas med understödjande tygeltag som går diagonalt bakåt (med tryck) för att understödja innerskänkel när bakdelen skall flyttas utåt (en hjälp som jag inte är förespråkare av).
Har märkt att det är ett fel som är jättelätt att göra vid bakdelsvändning. När hästen inte är formad runt innerskänkel försöker man kompensera det genom att dra för mycket i innertygeln vid vändningen. Men effekten blir i stället protester och att baken faller ut.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Vad bra att du inte tycker att man ska bära upp hästen. Tyvärr tänker inte alla likadant.
Jag vet vad ett understödjande tygeltag är. Om man leder, o samtidigt eleverar nacken, har det en liknande effekt, vilket var vad jag skrev. Om du ska välja en hjälp, för att flytta framdelen åt sidan, oavsett åt vilket håll hästen är ställd, vilken hjälp använder du då? Du har (om du väljer en tygel) ingen kontakt på den andra tygeln, dina skänklar hänger lösa (om du inte väljer en skänkel), du sitter mitt över hästen (om du inte använder vikten som din enda hjälp). Om du exprimenterar på detta sätt, kommer du att upptäcka vilken hjälp som egentligen gör vad. Det är mkt enkelt att göra en väldigt väl centrerad vändning runt vänster bak, genom att ta ett indirekt tygeltag ( med elevation, för att få centreringen) på höger tygel. Försök att åstadkomma samma sak med ett ledande tygeltag. Lyckas du är du min hjälte! :) Vad jag menar är att du tror att det är det ledande tygeltaget som gör bakdelsvändningen, men egentligen är det yttertygeln, som förs mot hästens hals, i och med att du tittar dit du ska. Är du en någorlunda avslappnad ryttare släpper du samtidigt din underskänkel lite, vilket talar om för hästen att den ska lyssna på yttertygeln. Om du har mer kontakt med innerskänkeln än med ytterskänkeln kommer hästen istället att lyssna på det ledande tygeltag som du samtidigt tar på innertygeln ( i och med att du tittar var du ska) och då får du en vändning på framdelen (eller mellandelen) istället. Hoppas att du kan sätta dig in i hur jag menar.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

- Det är ofta precis som Yin och Yang. Himla kul när man kommer på det! Och hästen blir glad./T_B
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Som jag ser det så är allt åt skogen med dina hjälper. Indirekt tygel flyttar undan diagonala bak, ur det är det svårt att göra bakdelsvändning.
Men tvärtom, ledande inner funkar.
Alla gör det felet att de glömmer att inner fram leder så gott som jämt i alla rörleser. Skola inner fram och nästan allt går att göra ur sadeln.
Tex. så tog jag enhandsfattning på en nyss inriden 3-åring i SP och den svängde runt och ställde bättre än vissa enhandshästar jag sett på uppvisningar i sommar. Och detta endast för att hästen vet att ledas i vändningen.
Galopp piruett är exakt lika. Bakbenen lyfter framdelen före som leder. Flyttade inte fram åt sidan så skule inte hästen komma runt.
Ska ni komma vidare i er ridning så skippa alla skolor mm tills ni lärt er att rida med det ledande frambenet. Sen när ni prövar på sakerna igen så är dom flera hundra procent bättre.
Detta är en av grundbultarna. Finns fler :)
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Om du har enhandsfattning gör du ju ett indirekt tygeltag samtidigt som det ledande. Hur kan du då vara så säker på att det var det ledande tygeltaget som gjorde "jobbet", vad är det, som du ser det, som avgör vilken tygel hästen lyssnar på, när du använder båda?

Mitt erbjudande står förresten kvar: Du är välkommen hit när du vill, så ska jag visa vad jag menar... Så kan ju du visa hur du gör.

Tyvärr så är det inte "mina hjälper". Jag önskar att jag vore så smart så jag hade kunnat räkna ut detta själv, men jag är bara mänsklig. :D
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Indirekt tygel är också på insidan fast tygel handen går mot ryttarens kropp.
Den yttre som kallas neckrein har annan funktion.
Är det CS tyglar du talar om så förstår jag att allt är åt skogen.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

:D Tyglarna är mina alldeles egna! Har flera par till och med...
Om du menar tygeltagen, så har jag lärt mig av CS. Det gör inget att du tycker att det är uppåt väggarna, för mina hästar tycker att det är utmärkt bra, och förstår precis, och det är ju faktiskt bara deras åsikt som räknas.
Huruvida ditt sätt är uppåt väggarna eller inte, är lite svårt att avgöra, eftersom du alltid uttrycker dig så luddigt, och inte vill svara på specifika frågor. Det är synd, för det kanske finns något vettigt i det du säger, men jag får uppfattningen att du helst inte vill att någon annan ska veta hur du gör. Du kanske inte vet själv? :idea:
Hur som helst hoppas jag att du har lika kul när du rider som jag har! :)
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

är oxå dressyr tyttare o har lärt mig rida som du och precis börjat läsa på lite om barock. Undervisar oxå ¨på en ridskola på det sätt som du gjorde - eleverna uppskattar det, hästarna bär upp sig osv, men de andra instruktörerna undervisar på det sätt du beskrev och tycker att det inte "blir samma undervisning" vilket de anser att det skall vara i alla grupperna...vet inte riktigt hur jag ska "bete mig", eleverna är ju uppenbarligen nöjda, och mina 2or där en del inte ens ridit ett år rider hästarna i en korrekt form under lektionerna (nu har vi ifos väldigt vlutbildade hästar)...
Några förslag? :S
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

"Vänd själv och ta hästen med dig" är ett klassiskt uttryck när det gäller bakdelsvändning och helt sant. Dock är det den ledande inre tygeln som är den vändande hjälpen. Den yttre tygeln reglerar endast ställningen. Skänkelhjälperna måste givitvis till också för att vändningen skall bli korrekt.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Jodå, jag har en instruktörsutbildning. Been there, done that. Prova att göra för bara en hjälp, så märker du att det inte är så egentligen.
Alltså: Försök att göra en bakdelsvändning (Strunta i ställningen, nu pratar vi "styrning") runt höger bak, genom att leda med höger tygel, låt den andra tygeln hänga lös, låt skänklarna hänga. Försök sedan att göra samma vändning genom att ta ett indirekt tygeltag på vänster tygel. Observara att du måste vara mkt mjuk med din hand, och att ju mer elevation du har, desto mer centrerad vändning får du. Lycka till!
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Aha dra runt hästen med yttretygeln, jo tack det är fin CS ridning det.
Klart om vi ska strunta i ställningar positioner och annat så kan vilken hippie som helst duga som instruktör.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Börjar du att dra så slutar det genast att fungera. Klart att du kan göra samma sak med hästen ställd. Det jag förklarade var vilken hjälp som utför vändningen. Det kan du inte ta reda på genom att använda en massa hjälper på en gång. Vill du ha hästen ställd åt vändnings sidan, gör du helt enkelt en liten kramning på den tygeln, så att du ändrar hästens position, men det är inte den tygeln som vänder hästen.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Jag tycker att det är länden som vänder hästen. Alltså hästens länd.
Och den påverkar man mha sitsens rörelser (egentligen bäckenets). Sitsen ska också styra över hastigheten, har man lite fart vänder hästen som vanligt (dvs ändrar riktning, svänger), bromsar man ner den till en halt ska den vända runt sin bakdel.

Rent konkret alltså: Varje gång hästen har sitt ledande framben (dit den ska) i luften pushar jag lite med bäckenet åt det håll jag vill, så jag bestämmer vart den ska sätta ner den hoven.
Jag gör så lite som möjligt med tyglarna i detta fall, vet inte hur det är med er övriga men min har så lätt för att gå av el gå bakom hand om man försöker svänga henne med tyglarna.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

:) i så fal kan du även lära hästen att bakdelsvända genom att dra den i öronen.
Du har missat rätt mycker basic förstår jag eller så vill du ge sken av att vara på väldigt hög nivå.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Självklart är det hästen som svänger. Det ryttaren gör är att ge en signal. Handen styrs av sitsen. (Skänkeln med.) När du tittar dit du ska med "ögon i magen" kommer din ytterhand att göra ett indirekt tygeltag, din innerhand kommer att leda. Din ytterskänkel kommer att falla intill hästen, och innerskänkel släpper en aning. Precis som du säger är det hur mycket hästen går framåt, som avgör hur centrerad vändningen är. Det var det jag sade också, för ju mer elevation du har, desto långsammare går det. Vad som avgör vilken hjälp som är den som utför (ger hjälpen för) själva vändningen, är vilken hjälp som fungerar utan de andra. Kan du göra vändningen med lösa tyglar, och utan att skänklarna nuddar hästen, ja då är det sitsen. Kan du göra det med bara ena skänkeln, så är det den, osv.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Jag tittar inte dit jag ska i en bakdelsvändning. Detta är en av de grejer jag lärt mig av med helt och hållet eftersom min kropp då ger bakvända signaler.

När jag ska vända på bakdelen åt ex vänster vrider jag mina höfter så att höger höft är bakom den vänstra, jag belastar också höger bakben gm att lägga ngt mer vikt på det bakre högra sittbenet. Jag är stabil genom kroppen, så snarare tittar jag utåt i så fall.

Men att göra som du gör är jättevanligt. Inte något som jag tycker funkar för mig dock.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Men alltså, om man gör så med bäckenet, är det då inte risk att vi ger signaler till hästen att flytta bak och åt sidan sitt högra bakben?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 971
Senast: shia
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 580
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Magiana
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
3 998
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp