Bukefalos 28 år!

fundering kring klassisk dressyr

Sv: fundering kring klassisk dressyr

Så där ja, nu börjar hjälperna komma på plats. Skippar du bara att kalla den trängade yttertygeln för indirekt och inget snack om elevation så blit det ok.
Med elevation kanske du menar att hästen sätter sig mer och lyfter fram, vilket den ska göra men då är du inne på skolade bakdelsvändningar och det är helt annat än att sitta och tränga runt ett ök.
Eller så menar du elevation i tygelhanden som är helt meningslös som bakdelsvändande hjälp, den är en hjälp för att ta tillbaka hästen.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Höger bakben flyttar sig i en bakdelsvändning åt vänster?
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Bakdelsvändning ur sluta är utmärk för att inte baken ska falla ut.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Och min bakdelsvändningshjälp är samma som min slutahjälp, jag bara bromsar extra med magen.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Det du beskrev är en korrektion för en häst som vill tränga ut med bakdelen i vändningen. Mao signalen för att vända runt höger fram.
Har du stora problem med att få hästen att vända korrekt, kan du få göra detta varannat steg. En bättre ide är att backa i utbildningen, och tex göra vändningarna från marken.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Så upplever inte jag det. Min häst är rel välriden och fungerar på vikthjälper, det naturliga blir att sitta som jag gör, upplever jag.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Äh, jag måste förklara på riktigt istället. Jag tänkte bara på en övning från vår senaste ridkurs, där vi fick testa två sätt att vända "hästarna" (stackarna som fick stå på knä och händer och bära oss :)) det ena sättet var att peka med naveln (och därmed flytta ena bäckenet bakåt) och detta fick till följd av att "hästen" ramlade bakåt utåt dvs åt fel håll. Medans om man istället svängde hästen genom att komma från dess utsida och pusha den åt det håll den skulle, så kändes det naturligare.
Nu gällde detta iofs vändningar, inte bakdelsvändningar, men det känns som att det borde vara samma sak fast med en mer begränsad fart.

Hm, nu försökte jag förklara skrivet fast jag började mitt inlägg med att säga att jag inte skulle det ;)
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Carmenzita skrev:
När jag ska vända på bakdelen åt ex vänster vrider jag mina höfter så att höger höft är bakom den vänstra,

Förlåt, nu ser jag att jag blandat ihop det. Jag fick det att bli tvärtom, dvs att du drog bak samma bäckensida som det håll dit hästen skulle flytta sin framdel. Sorry!!! :o
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Mao signalen för att vända runt höger fram.

Alltså det skulle väl kunna bli det också, men ridning är ju att göra mer än en sak. Det kan väl liknas vid att man inte kan bygga en mening med bara ett ord. Ordet kan komma att betyda olika saker beroende på vad MER du säger.
Eller för all del, koka grönsakssoppa på endast en ingrediens. Det gååår liksom inte :)
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Indirekt är för mig en direkt översättning från indirect rein. Trängande kallades det "förbjudna" tygeltaget över manken när jag lärde mig rida.
Jag menar både den skolade bakdelsvändningen, och den elevation som kommer ur handen "när man ska vända runt ett ök" Även den "oskolade vändningen blir ju mer på stället, ju mer du bromsar, dvs eleverar. Jag har aldrid sagt att det är elevationen som får hästen att vända, utan att elevationen avgör hur centrerad vändningen blir. Verkar som om vi är överens trots allt. Inbjudan står fortfarande kvar, förresten... ;)
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Elevation är liksom många andra verktyg något som kan bli "för effektivt" - jfr "rakkniven i apans hand".

När hästen är verkligt välskolad och går på osynliga hjälper kan en attityd av elevation vara ett fantastiskt redskap... Om en "vanlig ryttare" drar upp huvudet på hästen blir resultatet bara att den sänker ryggen vid manken. Risken blir att ryttaren sen sitter och ineffektivt vispar med spöet vid manken med en häst som går inverterad.
Aktivitet och "inte tvinga" är viktigt för att resultatet skall bli bra./T_B
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Håller absolut med. Det ska vara hästen som eleverar. Att dra upp huvudet på hästen är inte ändamålsenligt.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Såg att du kallar dig instruktör i klassiskdressyr :)
Läs igenom dina inlägg och se hur du fladdrar omkring i vinden.
Fundera även hur en w-häst kan göra en spinn utan att elevera ett dugg.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Jag är väldigt konsekvent i både min ridning, och min undervisning, men samma sak kan förklaras på många olika sätt. :)
Det naturliga för en häst är att höja nacken när den ska göra något som kräver samling, att kasta sig helt om tex. När den ska springa fort, är det naturliga att länga sig framåt, och använda sig av vikten. Se en galoppör i full fart tex.
Att det är fullt möjligt att träna en häst till att göra saker som är onaturligt, är ingen nyhet. Vi rider ju på dem tex... Det är med andra ord möjligt att "piaffera" i rollerkur, därmed inte sagt att det gagnar hästen. Är det inte så att formen debatteraras en hel del inom western? Så som jag har fått det förklarat för mig (Har ingen aning om det stämmer, har aldrig varit på en western tävling) så var det så att när westerntävlandet kom till Sverige, var det många ekipage som var på en väldigt låg nivå, och hästarna gick mkt spända. Man började då att premiera de som gick avspända i en låg form. Efter ett tag blev det till "ju lägre desto bättre", och det har man nu börjat åtgärda.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Ursäkta, nu kommer jag och blandar mig i debatten, som verkar pågått ett tag...

Ville bara påpeka att spinn och bakdelsvändning är ganska skilda saker. Det kan knappast ens sägas vara samma rörelse, eftersom i en spinn är det inre bakbenet i marken hela tiden när hästen snurrar runt det, medan i en bakdelsvändning ska benet hela tiden trampa. Det är därför bakdelsvändningen som via beskriver kräver mer samling/uppresning för att bli centrerad.

Annars verkar det som att ni (via och Antti) egentligen säger exakt samma saker men på olika sätt, precis som det verkar vara inom den klassiska dressyrens (eller vad man ska kalla det) alla olika inriktningar/olika tränare. Alla säger egentligen samma saker, fast på olika sätt. Oavsett vilken hjälp man använder/beskriver som den "primära" - sits, skänkel eller hand, så kommer det alltid ske ett samspel mellan dem alla så att man får samma resultat. Till exempel om man ska vrida sina höfter si och så eller ta ett indirekt tygeltag si eller så eller lägga till en skänkel osv osv. Alla små grejer vi gör med vår egen kropp påverkar resten av kroppen. Om jag vrider höften följer handen med och likaså skänklarna så slutresultatet blir detsamma oavsett om jag väljer att koncentrera mig på min sits eller min hand. Och det är därför signalerna blir logiska!
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Jag hade blivit jätteglad om jag fått en sån instruktör en gång!!
På min ridskola arbetade vi inte så mkt med hästens form, det var inte så viktigt fråns man kunde rida så de var ju inga såna ridlärare som blev glada om eleven kunde kröka hästens nacke, och det är jag glad för, men nu utanför ridskolan är det svårare att hitta såna tränare som, har mest hittat såna som gillar att man pillar mkt med tyglarna och sånt..
Synd att det går till så på ridskolor, är man verkligen intresserad och vill lära sig att rida så ska man väl bara bli glad vid ett sånt tillfälle!
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Läs noga det du ska svara på först.
 
Sv: fundering kring klassisk dressyr

Antti skrev:
Eh??????
...................

Gissar att det är mitt inlägg du inte förstår.

Ska förklara närmare:

Jag trodde att ditt svar ovan "Läs noga det du ska svara på först." syftade på Via's inlägg ovan "Annars verkar det som att ni (via och Antti) egentligen säger exakt samma saker men på olika sätt,...".

Trodde att du menade att om Shadowfaxe läste dina och Via's inlägg lite mer noggrant så skulle hon se att ni inte alls säger samma sak.

Jag har fått uppfattningen att du under inga som helst omständigheter vill bli jämförd med någon annan på något vis.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 971
Senast: shia
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 580
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Magiana
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
3 998
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp