Fundering kring nat betäckning - registrering etc

C

cissiny

Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll?

Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur skulle avkommorna registreras? Vad krävs innan betäckning?

Om han betäcker fullblodssto(n) så vet jag att avkommorna går att regga som fullblod i SFAF, förutsatt att hingsten är testat med avseende på CEM och EVA. Tror att man måste betala in en avgift till SFAF innan dock, samt givetvis föra språngrulla. Men avkommorna ska så vitt jag vet gå att regga som fullblod, oavsett om hingsten är visad eller ej, oavsett om det är samma ägare på hingst och sto(n).

Om man betäcker halvblodssto(n) så får jag ju kolla upp mer exakt i ASVHs reglemente vilken färg det blir på papprena. Hingsten är som sagt inte avelsvärderad och kan väl inte lösa betäckningsbevis? Undrar om det inte mest handlar om att föra språngrulla?

Om man betäcker welshsto(n) eller ston som är korsning med 50% welsh, går avkomman automatiskt att regga som welsh partbred? Och kan visas som sådan? Behövs något före betäckning? Räcker det helt enkelt med språngrulla?

Övriga ponnyston - kan dessa reggas i ASRP eller någon annan ridponnyförening? Brittisk ridponny t ex? Behövs något innan betäckning eller räcker det med att föra språngrulla? Hingsten är för övrigt för stor tror jag för att visas för ridponnyavel...

Hur är det med arabston? Eller angloston? Kan dessa avkommor registreras, behövs något före betäckning, eller är det "bara" språngrulla som gäller?

Vill ju inte ha någon diskussion om huruvida det är seriöst eller inte, utan rent praktiskt vad som gäller om hingsten används i avel. Vad som bör/ska göras på förhand.

Mvh Cissi
 
Sv: Fundering kring nat betäckning - registrering etc

Det går att lösa betäckningsbevis för alla hingstar (med rätt ras-/stambokstillhörighet) hos ASVH.
Avkommorna med hbl registreras med raskod 04 på grå papper.
Avelsvärderingstvånget är ju borttaget, så det spelar ingen roll ifall han är visad eller inte.

Vad gäller ponnyavkommorna får någon annan svara.
 
Sv: Fundering kring nat betäckning - registrering etc

Tack Ameo!

Blev lite konfunderad av texten på ASVHs hemsida... Där står först:
Avkommor till hingst som betäcker utan gällande licens registreras på gråa papper. Detta gäller även för hingstar som ej är avelsvärderade inom ASVH i enlighet med gällande hingstreglemente.

Sedan kommer följande ang betäckningsbevis:
Hingstar som är avelsvärderade inom ASVH men inte godkända enligt gällande hingstreglemente kan lösa betäckningsbevis. Avkommorna efter dessa hingstar får en annan färg på sina registreringspapper än avkommor efter godkänd hingst.

Hmmm...? Hittar ingen blankett för ansökan om betäckningsbevis heller, det ska finnas en länk till hingstar som sökt betäckningsbevis men den länkar till betäckningsåret 06/07 istället om jag minns rätt...

Sen undrar man ju varför man ska söka betäckningsbevis? Gör det någon skillnad för registreringen av avkommorna? Och vad kostar det?

Hingsten i fråga är ju engelskt fullblod men även reggad hos ASVH.

Tack igen för ditt svar! :)

Mvh Cissi
 
Sv: Fundering kring nat betäckning - registrering etc

Varför?
Avelsvärderingstvånget är borttaget, men det finns fortfarande krav på vissa saker som hingstägaren måste göra för att det ska vara okej att ta emot främmande ston till sin hingst.

Det är möjligt att jag inte har helt rätt om vilka hingstar som kan ansöka om betäckningsbevis, men får man det inte hos ASVH eller hos Svensk galopp så är väl SH nästa möjlighet.

Följande finns att läsa på SHs webplats.
För att hingst skall få användas för avel krävs:

att hingsten är blodtypad/DNA-testad.


Idag använder man nästan uteslutande DNA-testning. Material för DNA-testning kan man beställa från husdjursgenetiska laboratoriet på SLU (tel 018-67 28 04).


att importerade hingstar i Sverige genomgått CEM-test med negativt resultat


CEM är en smittsam livmoderinflammation hos häst. Det är en anmälningspliktig sjukdom orsakad av en bakterie. CEM bekämpas i många länder med framstående hästavel på grund av att dräktighetsresultaten sjunker markant vid utbrott, och smittan därigenom kan orsaka betydande ekonomiska förluster. I Sverige är läget ganska gott men någon eller något fall upptäcks varje år. Ta prov så fort hingsten kommit in i Sverige för om hingsten bär på smittan kommer det att ta en tid att få hingsten friförklarad. Hingsten ska provtas på 3 ställen och om den ska verka på semin ska även prov på sperman tas.Mer information kan du få från Statens Veterinärmedicinska Anstalt (www.sva.se).


att betäckningsrapporter och fölredovisningar (språngrulla) redovisas.


Alla betäckningar ska föras in på speciella blanketter. Blanketterna säljs i block om 25 st. I vissa fall köper man blocken från sin rasförening, men annars kan man köpa dem från SH. Blocken kostar 130 kr och man beställer dem genom att sätta in den summan på SH:s postgiro 496 22 21-0. Ange hingstens namn och registreringsnummer när du sätter in pengarna. Om hingsten inte är avelsvärderad behövs också en kopia på passet så rätt uppgifter om hingsten finns i SH:s register.


När betäckningssäsongen är slut för man över en del uppgifter från betäckningsrapporterna till en språngrulla. På denna anges samtliga betäckningar oavsett ras, gäller även egen hingst som betäcker egna ston. Skriv betäckningsrapportnummer, namn och registreringsnummer på stoet, ras, ägare, typ av betäckning (naturlig, färsk-, fryst-, eller hållbarhetsbehandlad sperma) och betäckningsdatum. Skriv under språngrullan! Språngrullan kan laddas ner från SH:s hemsida. Språngrullan görs i två exemplar. Den ena skickas tillsammans med de gröna kopiorna av betäckningsrapporterna till SH eller i vissa fall rasföreningen senast den 30 september betäckningsåret. På den andra kopian av språngrullan för man in resultaten av betäckningarna och skickar in den senast 30 september fölningsåret. Fullständigt ifyllda betäckningsrapporter och språngrullor måste redovisas senast den 30 september till SH eller därtill utsedd organisation.


att hingst ej nedärver defekt

Enligt Djurskyddsmyndighetens föreskrift (2004:22) får inte hingstar som nedärver defekt användas i avel överhuvudtaget. Se mer på Jordbruksverkets hemsida www.sjv.se.


Semin

För hingst i seminverksamhet gäller dessutom att dessa omfattas av Jordbruksverkets föreskrifter för semin.


Licenser

Många rasföreningar kräver att hingstägaren löst någon form av licens för att fölet sedan ska kunna registreras i den föreningens register. Kontrollera med rasföreningen om du behöver lösa betäckningslicens, betäckningsbevis etc.

Stoavgifter
För varje betäckt sto (oavsett ras) ska betalas stoavgift. Det är hingstägarens uppgift att debitera stoägaren denna avgift. Denna betalas i de flesta fall till rasföreningen som sedan faktureras av SH. För vissa raser fakturerar SH hingstägaren direkt.

Andra avelsorganisationer

För hingstar som tillhör annan avelsorganisation dvs engelska fullblod för galoppavel, varmblodiga och kallblodiga travare, hingstar i svensk halvblodsavel och islandshästar kan reglerna se något annorlunda ut. Kontrollera med respektive avelsorganisation.
 
Sv: Fundering kring nat betäckning - registrering etc

Så här står det på Svenska Angloarabföreingens sidan

Avkommor efter icke godkända hingstar
De förekommer även avkommor efter icke godkända hingstar. Dessa avkommor registreras också i vårt register, men avkommorna efter icke godkända hingstar kan inte bli stamboksförda. Avkommorna lämnar inte heller i sin tur stamboksberättigade avkommor.

• Avkomma efter icke godkänd hingst – skrivs inte in i stamboken
• Inte heller avkommor skrivs in i stamboken om modern är efter icke godkänd hingst, även om avkommorna är efter anglogodkänd hingst
 
Sv: Fundering kring nat betäckning - registrering etc

Tack Kicki! Jag sökte och sökte men måste ha vart helt blind :).

Mvh Cissi
 
Sv: Fundering kring nat betäckning - registrering etc

Varför?
Avelsvärderingstvånget är borttaget, men det finns fortfarande krav på vissa saker som hingstägaren måste göra för att det ska vara okej att ta emot främmande ston till sin hingst.

Det är möjligt att jag inte har helt rätt om vilka hingstar som kan ansöka om betäckningsbevis, men får man det inte hos ASVH eller hos Svensk galopp så är väl SH nästa möjlighet.

Tack Ameo!

OM det skulle bli aktuellt, så får man väl kolla med ASVH om man kan söka betäckningsbevis även om hingsten inte är avelsvärderad.

Att söka betäckningsbevis hos Svensk Galopp är nog inget problem. Och vad det gäller SH - blodtypad är han ju.

Det är ju väldigt osäkert om han över huvud taget kommer att betäcka, mer hypotetisk fråga.

Mvh Cissi
 
Sv: Fundering kring nat betäckning - registrering etc

Tack Ameo!

OM det skulle bli aktuellt, så får man väl kolla med ASVH om man kan söka betäckningsbevis även om hingsten inte är avelsvärderad.

Att söka betäckningsbevis hos Svensk Galopp är nog inget problem. Och vad det gäller SH - blodtypad är han ju.

Det är ju väldigt osäkert om han över huvud taget kommer att betäcka, mer hypotetisk fråga.

Mvh Cissi

Hos ASVH kostar det 5000:- står även om det på hemsidan.
 
Sv: Fundering kring nat betäckning - registrering etc

Tack Masse!
Då kan dom alltså reggas men kommer inte in i stamboken, ej heller kan senare generationer stamboksföras.

Mvh Cissi
 
Sv: Fundering kring nat betäckning - registrering etc

Tack Masse!

Såg det i dokumentet Kicki länkade till, 5000:- plus 500:- per påbörjad månad efter 1/3.

Är väldigt osäker på om det blir att han används, vill ha på fötterna innan jag pratar med ägaren som du förstår. :)

Mvh Cissi
 
Sv: Fundering kring nat betäckning - registrering etc

Det går att lösa betäckningsbevis för alla hingstar (med rätt ras-/stambokstillhörighet) hos ASVH.
Avkommorna med hbl registreras med raskod 04 på grå papper.
Avelsvärderingstvånget är ju borttaget, så det spelar ingen roll ifall han är visad eller inte.

Vad gäller ponnyavkommorna får någon annan svara.

Nej det går inte att lösa betäckningsbevis hos ASVH på hingst som inte är fullständigt avelsvärderad (numera endast helt genomfört bruksprov som gäller).

Det går inte ens längre att registrera avkomma efter eget sto/egen hingst utan att betala avgift för stamrulla (5.000:-).

Har själv diskuterat med dem vad som gäller och för min del så blev kostnaderna enligt följande.

Betäcker jag ett eget sto och vill regga i ASVH utan att lösa betäckningsbevis och istället skickar in blanketten "intyg av betäckning" som går att använda på eget sto, så debiteras jag 5.000:- extra när jag skall regga, nu reggar dock min i grundstamboken iom att han är fullständigt avelsvärderad om jag betäcker egna ston. Dock betäcker jag andras ston utan att ha löst betäckningsbevis så hamnar de i registerna.
Registreringen kostar 1000:- mer och stoet måste dna testas om man inte har löst betäckningsbevis.

Nu är ju min fullständigt avelsvärderad och kan lösa betäckningsbevis dock går det lite på ett ut. Ett betäckningsbevis kostar lika mkt som licensen 5000:- med 500:- höjning varje månad efter den 1 mars = kostar det nu 6000:- om jag löser det innan 1/6.
 
Sv: Fundering kring nat betäckning - registrering etc

Tack Ameo!

Blev lite konfunderad av texten på ASVHs hemsida... Där står först:
Avkommor till hingst som betäcker utan gällande licens registreras på gråa papper. Detta gäller även för hingstar som ej är avelsvärderade inom ASVH i enlighet med gällande hingstreglemente.

Sedan kommer följande ang betäckningsbevis:
Hingstar som är avelsvärderade inom ASVH men inte godkända enligt gällande hingstreglemente kan lösa betäckningsbevis. Avkommorna efter dessa hingstar får en annan färg på sina registreringspapper än avkommor efter godkänd hingst.

Hmmm...? Hittar ingen blankett för ansökan om betäckningsbevis heller, det ska finnas en länk till hingstar som sökt betäckningsbevis men den länkar till betäckningsåret 06/07 istället om jag minns rätt...

Sen undrar man ju varför man ska söka betäckningsbevis? Gör det någon skillnad för registreringen av avkommorna? Och vad kostar det?

Hingsten i fråga är ju engelskt fullblod men även reggad hos ASVH.

Tack igen för ditt svar! :)

Mvh Cissi

Hingst utan betäckningsbevis/licens registrerar i registerna alltså inte i grundstamboken.

Numera registrerar hingst som är fullständigt avelsvärderad med löst betäckningsbevis sina avkommer i grundstambok avd 4 där för övrigt även V och C hingstarna nu skall registrera sina. Det står även att de får annan färg på papperna (alltså inte specifikt gråa som det gör på de andra, så om de planerat ytterligare en ny färg kan ju vara möjligt)
Mkt snack har det varit om varför denna avd i grundstamboken kommit till, i texten står på denna att de har begränsad möjlighet att deltaga på asvh aktiviteter, på registerna står att de inte får deltaga, så det har spekulerats en del i om det kan handla om att de åter skall öppna visningarna för dessa för att få möjlighet att bedömma dessa avkommer. Den som lever får väl se vad de tänkt sig..
 
Sv: Fundering kring nat betäckning - registrering etc

Tack gylle, intressanta svar!

Ja, då är ju inte betäckningsbevis att tänka på och avkommorna hamnar i registret hur man än gör.

Egentligen så är väl det "enda" som behövs då att man köper "betäckningsblock" från SH, kostar 130:- tror jag. Sen reggas avkommorna antingen i ASVHs register eller hos SH... Undrar egentligen vad skillnaden blir...

Kvala till öppna championat kan dom väl göra i vilket fall gissar jag, övriga tävlingar bör dom kunna vara med på... Sen undrar man ju om det är skillnad på ett sto t ex som är infört i ASVHs register eller hos SH, vad det gäller om hon sedan används i avel...

Det känns faktiskt inte som nån jättestor skillnad på ASVHs register och regga hos SH, eller har jag fel?

Nån som vet om man måste DNA-testa en individ som redan är blodtypad och chippad? Bara nyfiken?

Som sagt, hypotetiska frågor, inget som säger att hingsten ska betäcka något sto i år... :)

Mvh Cissi
 
Sv: Fundering kring nat betäckning - registrering etc

*puttar upp* och undrar hur det fungerar med Welsh partbred? Och övriga ponnyer?

Tack på förhand för svar!

Mvh Cissi
 
Sv: Fundering kring nat betäckning - registrering etc

När det gäller ponnier är det samma sak, man måste vara godkänd i sin avelsförening. I RSF/Brittisk Ridponny ska din hingst ha en gällande hingstlicens i sin egna avelsförening eller måste han lösa licens i RSF om han håller storleken.

När det gäller Asrp/avelsföreningen svensk ridponny är jag inte helt säker men en sak vet jag att hingsten måste vara godkänd enligt rasvisakrav i sin avelsförening.

Welsh Part Bred är samma sak, han måste finnas med över hingstar som har hingstlicens.

Ingen ponnyförening tar emot avkommor utan gällande hingstlicens.

Om han betäcker ponnyavkommor utan licens är avkommorna både i RSF och WPB totalt utanför, i RSF hamnar dom i baseline registret där avkommorna saknar framtida avelsvärde. Hingstar registreras ej i baseline utan måste kastreras.

WPB blir avkommorna i X registret samma sak där kommer att sakna totalt avelsvärde och inte få delta i aktiviteter.

Numera gäller samma regler om hingstlicens för egna ston som för att ta emot andras ston.
Hur stor är din fullblodshingst? Är han lämplig att ta emot ponnyston och små welsh ston som du talar om. Varje år blir det inrapporterat små ston som får sätta livet till för de blivit betäckta av för stora hingstar.
 
Sv: Fundering kring nat betäckning - registrering etc

För att deltaga i öppna championaten på flyinge 4, 5 och 6 -års så måste hästen vara asvh registrerad.
Så en häst som enbart är registrerad i SH kan endast gå i Falsterbo.
Där har du den stora skillnaden mellan att ha unghäst reggad i ASVH kontra SH.
 
Sv: Fundering kring nat betäckning - registrering etc

Tack Rodde!

Rätta mig om jag har fel - men jag gissar att det är dig jag har mailat ang hingsten i fråga? :)

Det är en rent hypotetisk fråga än så länge, hingsten är inte min men jag känner hingstägaren mycket väl.

Jo, det är ju det där med små ston - har förstått att det kan vara ett problem. Förr i tiden, på "korsningsponnytiden" så att säga, så betäcktes ju del ponnyston med både halvblod (mest Urbino men en del andra hingstar) och fullblod (Son of a Gun är väl det mest kända exemplet). Jag hörde aldrig talas om problemet då, men det talades väl helt enkelt inte om det?

Med tanke på typ, stam, egna meriter etc så hade han nog kunnat lämna riktigt riktigt bra i ponnyaveln, men hur det funkar med mindre ston vet jag inte... Fram och mäta, eller hur gör man? ;)

Mvh Cissi

PS. Om hingsten har licens för fullblod - räknas han som licensierad då? Eller måste han t ex lösa licens för welsh? Kan ett fullblod göra det? DS.
 
Sv: Fundering kring nat betäckning - registrering etc

För att deltaga i öppna championaten på flyinge 4, 5 och 6 -års så måste hästen vara asvh registrerad.
Så en häst som enbart är registrerad i SH kan endast gå i Falsterbo.
Där har du den stora skillnaden mellan att ha unghäst reggad i ASVH kontra SH.


Tack Gylle! Där var en mycket tydlig skillnad! Och registrerad i registret borde vara ok för de öppna championaten?

Mvh Cissi
 

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 770
Avel Sezuan är ju inte godkänd för ettstolicens i ASVH pga OCD men ändå så har han två registrerade avkommor på Blup varav en ska visas på...
Svar
10
· Visningar
1 927
Senast: Fiorano
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 380
Senast: Cornelia
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 571
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp