Fundering om fång

Bukefalos 30 år!

SkorpSmulan

Trådstartare
Först och främst har jag självklart kontakt med veterinär och hovslagare så det är avklarat 😊 Det är en sak jag inte riktigt har förstått.
Har en häst med kraftig rotation, jag förstår att lamellerna är skadade osv men jag förstår inte riktigt hur länge är det riskabelt med påfrestningar för ytterligare sänkning/rotation.
Hästen är på fjärde månaden efter fånganfallet började, är ohalt nu, sedan ett tag tillbaka, med sjukbeslag på den mest roterade.
Men jag har fått till mig allt från fortsatt strikt boxvila till att börja skritta igång.

Hästen hade fång med rotation för 6 år sedan, då var det klartecken att rida efter ca fyra månader.

Ska även förtydliga att jag absolut inte har bråttom att börja rida (eller om det alls blir ridning igen) och ger hästen den tid som behövs, är hellre lite för försiktig.
Det är mest att jag skulle vilja göra hennes liv lite roligare, men känner mig så osäker på vad jag vågar göra.
Hon går i liten hage och blir inte sämre av det på något sätt.

Jag har aldrig haft en fånghäst med rotation, däremot med sänkning. Med henne fick jag vänta med att rida i åtta månader så hovkapseln hann växa ut ordentligt.

Däremot gick hon i hage hela tiden efter den akuta fasen. Skrittade tre månader innan jag började smyga in trav i en månad och galopp i ytterligare en. Började hoppa igen först 1 1/2 år efter anfallet.

Sen var hon som vanligt i tolv år tills jag fick ta bort henne av andra orsaker.

Man kan ju alltid röntga igen och se hur det ser ut på insidan om man vill veta säkert. Annars är det ganska vanligt att man väntar med uppsutten träning tills en helt ny hov växt ut, typ 9 månader-ish.
Efter drygt två månader fick jag klartecken att börja gå 10 min med min fångis. Sen har det utökats successivt. Finns massor av grejer som kan tränas avsuttet.
Så om inte veterinär säger annat hade jag väntat på ny hov.
Men lyssna på vet, alla fall är unika.

Man kan ju alltid röntga igen och se hur det ser ut på insidan om man vill veta säkert. Annars är det ganska vanligt att man väntar med uppsutten träning tills en helt ny hov växt ut, typ 9 månader-ish.
Efter drygt två månader fick jag klartecken att börja gå 10 min med min fångis. Sen har det utökats successivt. Finns massor av grejer som kan tränas avsuttet.
Så om inte veterinär säger annat hade jag väntat på ny hov.
Men lyssna på vet, alla fall är unika.

Ser man på röntgen om det fortfarande är uppluckrat så det är risk för mer sänkning/ rotation?

Jo jag tänker inte börja rida som sagt.
Jag skulle vilja släppa henne i en större hage och/eller ta små promenader och göra lättare saker vid hand då hästen tycker att det räcker med helt stillastående nu.

Ser man på röntgen om det fortfarande är uppluckrat så det är risk för mer sänkning/ rotation?

Jo jag tänker inte börja rida som sagt.
Jag skulle vilja släppa henne i en större hage och/eller ta små promenader och göra lättare saker vid hand då hästen tycker att det räcker med helt stillastående nu.

Ja, man ser om den nya tillväxten (uppifrån kronranden) ligger tight mot hovbenet eller inte.

Det kan man faktiskt se på utsidan också, då ser man en stor förändring i vinkeln från det att inflammationen hävdes.

Efter ungefär 4 månader borde det synas tydligt, men växer hoven fortsatt ut med ökande vinkel så är inte inflammationen hävd/lamellerna är inte friska/verkningen har inte avlastat nog bra.

Om hästen är pigg och glad, skoningen/verkningen avlastar tån och görs regelbundet (på barfota fångisar är det bra att verka tån varje vecka), och nya tillväxten ser bra ut så hade jag själv absolut vågat släppa i gräsfri hage. Helst en hage som bara är tallskog, helst utan ens blåbärsris, bara upptrampad sand.

Men absolut inte på gräs.

Sänkning är betydligt jobbigare att handskas med för övrigt, blir ofta en mer kronisk situation och större, mer svårläkta/permanenta skador på brosk, ben och mjukdelar.

Rotation är jag själv inte särskilt rädd för, sålänge som tillgång till stor gräsfri hage finns.

Ja, man ser om den nya tillväxten (uppifrån kronranden) ligger tight mot hovbenet eller inte.

Det kan man faktiskt se på utsidan också, då ser man en stor förändring i vinkeln från det att inflammationen hävdes.

Efter ungefär 4 månader borde det synas tydligt, men växer hoven fortsatt ut med ökande vinkel så är inte inflammationen hävd/lamellerna är inte friska/verkningen har inte avlastat nog bra.

Om hästen är pigg och glad, skoningen/verkningen avlastar tån och görs regelbundet (på barfota fångisar är det bra att verka tån varje vecka), och nya tillväxten ser bra ut så hade jag själv absolut vågat släppa i gräsfri hage. Helst en hage som bara är tallskog, helst utan ens blåbärsris, bara upptrampad sand.

Men absolut inte på gräs.
Ah, då är jag med. Veterinären vill ha bilder efter hovslagaren har varit och har väl sagt varför men saker fastnar inte alltid i min hjärna, men nu fattar jag.
Tack för förklaringen.

Nej nej, definitivt inte gräs.

Jag är lite oklar över om det var sänkning, jag tror inte det, men väldigt kraftig rotation på båda fram, vänster fram riktigt illa.

Liknande trådar

• Fång
  • Rotation
  • Äldre häst med fång, hur tänka rehab?
  • Tips om brunst!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn