Fundering om moral angående att belasta sjukvården

Vilket verkligen visar på att man har ingen aning om hur akuten fungerar...
Nej men det tror jag inte folk vet heller. Jag vet inte om det är ett krav att man ska veta det heller. Ibland får man ju tom rådet att söka sig till akuten av vårdcentralen för att de anser att akuten har bättre resurser, det går fortare att bli remitterad vidare. Det gör kanske att man nästa gång går direkt till akuten. Jag är själv inte alltid säker på vart jag förväntas vända mig i vården med en del besvär.
 
Jag tycker det är betydligt mer moraliskt förkastligt att vara en sådan vårdgivare som förskjuter vart resurserna hamnar snarare än att vara den som söker vård. Du ska alltid känna dig trygg i att söka vård, det är helt upp till vårdgivaren att bedöma om du hör hemma där eller inte.
Och nu vill jag förtydliga med själv med att detta INTE gäller de som söker på akuten utan att vara just akut sjuka. Det finns en särskild plats reserverad i helvetet för dem. :p
 
Det här med akuten, så har jag bara varit på akuten en gång och det för en sak som inte var akut egentligen och som jag nu i efterhand vet att jag troligtvis utan större problem överlevt även om jag inte åkt dit - vilket har gjort att jag haft dåligt samvete för det sedan dess.

Jag hade blivit stucken i foten av en geting dagen innan och fick ingen större reaktion. Från och med eftermiddagen dagen efter började dock foten svullna upp ordentligt. Jag har inte haft något liknande problem tidigare och hade ingen varken alsolsprit eller allergitablett att ta för att se om reaktionen minskade, och det var för sent för att kunna åka till något apotek och köpa. Jag ringde och pratade med 1177, och de rekommenderade mig att åka in - men i och med att jag ringde så pass sent på kvällen och bor så långt bort så hade jourvården stängt innan jag kom fram, och bara akutmotttagningen öppet. Jag valde i alla fall ändå att åka in. Det enda positiva med mitt val att åka var att det var helt tomt på akuten, det var ingen kö och ingen som väntade. Tre sjuksköterskor tog glatt emot mig, gav mig några allergitabletter, slängde på ett omslag dränkt i alsolsprit och skickade hem mig igen (med en inköpslista på saker som man bör ha hemma :angel: ) några minuter efter att jag kommit dit, fortfarande utan att det var någon annan där som väntade på hjälp. Svullnaden försvann sedan under natten.

Men som sagt, redan dagen efter hade jag dåligt samvete över att ha åkt dit eftersom det inte var särskilt akut.
 
Det här med akuten, så har jag bara varit på akuten en gång och det för en sak som inte var akut egentligen och som jag nu i efterhand vet att jag troligtvis utan större problem överlevt även om jag inte åkt dit - vilket har gjort att jag haft dåligt samvete för det sedan dess.

Jag hade blivit stucken i foten av en geting dagen innan och fick ingen större reaktion. Från och med eftermiddagen dagen efter började dock foten svullna upp ordentligt. Jag har inte haft något liknande problem tidigare och hade ingen varken alsolsprit eller allergitablett att ta för att se om reaktionen minskade, och det var för sent för att kunna åka till något apotek och köpa. Jag ringde och pratade med 1177, och de rekommenderade mig att åka in - men i och med att jag ringde så pass sent på kvällen och bor så långt bort så hade jourvården stängt innan jag kom fram, och bara akutmotttagningen öppet. Jag valde i alla fall ändå att åka in. Det enda positiva med mitt val att åka var att det var helt tomt på akuten, det var ingen kö och ingen som väntade. Tre sjuksköterskor tog glatt emot mig, gav mig några allergitabletter, slängde på ett omslag dränkt i alsolsprit och skickade hem mig igen (med en inköpslista på saker som man bör ha hemma :angel: ) några minuter efter att jag kommit dit, fortfarande utan att det var någon annan där som väntade på hjälp. Svullnaden försvann sedan under natten.

Men som sagt, redan dagen efter hade jag dåligt samvete över att ha åkt dit eftersom det inte var särskilt akut.
Jag tycker inte att du behöver känna dåligt samvete, det låter ju som att det var tomt och därmed tog du inte upp någon annans (som kunde ev behövt hjälpen mera) tid. Ingen skada skedd alltså!
 
Det här med akuten, så har jag bara varit på akuten en gång och det för en sak som inte var akut egentligen och som jag nu i efterhand vet att jag troligtvis utan större problem överlevt även om jag inte åkt dit - vilket har gjort att jag haft dåligt samvete för det sedan dess.

Jag hade blivit stucken i foten av en geting dagen innan och fick ingen större reaktion. Från och med eftermiddagen dagen efter började dock foten svullna upp ordentligt. Jag har inte haft något liknande problem tidigare och hade ingen varken alsolsprit eller allergitablett att ta för att se om reaktionen minskade, och det var för sent för att kunna åka till något apotek och köpa. Jag ringde och pratade med 1177, och de rekommenderade mig att åka in - men i och med att jag ringde så pass sent på kvällen och bor så långt bort så hade jourvården stängt innan jag kom fram, och bara akutmotttagningen öppet. Jag valde i alla fall ändå att åka in. Det enda positiva med mitt val att åka var att det var helt tomt på akuten, det var ingen kö och ingen som väntade. Tre sjuksköterskor tog glatt emot mig, gav mig några allergitabletter, slängde på ett omslag dränkt i alsolsprit och skickade hem mig igen (med en inköpslista på saker som man bör ha hemma :angel: ) några minuter efter att jag kommit dit, fortfarande utan att det var någon annan där som väntade på hjälp. Svullnaden försvann sedan under natten.

Men som sagt, redan dagen efter hade jag dåligt samvete över att ha åkt dit eftersom det inte var särskilt akut.
Min kompis var med om något liknande. Hon fick ett getingstick och efter ett tag började det klia under fötterna sedan spred det sig vidare tillslut svällde tungan upp medan hon pratade med 1177. Så det fick bli ambulansfärd. Min poäng är att du kan ju inte veta vad som är fel eller hur allvarligt det är, det är ju det vården ska bedöma.
 
Min kompis var med om något liknande. Hon fick ett getingstick och efter ett tag började det klia under fötterna sedan spred det sig vidare tillslut svällde tungan upp medan hon pratade med 1177. Så det fick bli ambulansfärd. Min poäng är att du kan ju inte veta vad som är fel eller hur allvarligt det är, det är ju det vården ska bedöma.
:nailbiting:
 
Känner någon som jobbade på St. Görans barnakut och den belastades av många småbarnsföräldrar som fick panik när barnet hostade, hade feber eller liknande och åkte in. Som hen sa, var inte barnet sjukt när det kom in så var det, det när de åkte hem eftersom att sitta i flera timmar, som ick prio, i väntrummet inte var så lyckat.

Men det är förståeligt, särskilt när det är första barnet kanske, att föräldrarna blir oroliga och åker in. Men det belastar tyvärr akutvården för barn vilket gör det svårare att ha tillräckliga resurser för de barn som är i akut behov av vård. Föräldrar kan dessutom vara oerhört påstridiga och aggressiva och googlat så de vet vilken behandling deras barn behöver.
 
Det jag upplever att många inte förstår att bara för att 1177 tycker man ska in till akuten, betyder inte det att man kommer får träffa en läkare. Det är mycket svårt att göra bedömning på telefon, men lättare för en erfaren sjuksköterska med patienten framför sig. Då kanske det framkommer att det räcker att ringa vårdcentralen dagen efter, men patienten insisterar på att träffa läkare "för det det sa 1177". Och många trötta och stressade sjuksköterskor orkar inte (helt förståeligt) argumentera, och så tar patienten upp tid och plats på akuten.
Det är absolut inte fel att söka den vårdnivå man tror att man behöver, även om det blir fel, bara man lyssnar på när personalen bedömer det annorlunda.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 458
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 346
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 935
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp