Fundering om sadeln

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Svalina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 794
S

Svalina

Jag är skötare på en privathäst som nyss har byt sadel för ca 6 mån sen, och det blev bättre ett tag med att hon stod stilla när jag satt upp. men nu har problemet börjat igen och jag tror problemet är jag!
För jag tror sadelns sits är för liten för mig.:(
Hur ska jag göra ???
Det är ju inte jag som köper sadeln, men jag kan vel inte be hästens ägare köpa en ny sadel igen ? även om de vore bäst för hästen. dom har en westen sadel, ska ja be och få prova den och rida i istället ??:confused: :confused: !!!

Någon som har några ider ????:bow:

Sv: Fundering om sadeln

Jo, för när jag red sist kände jag med handen och tyckte jag satt en bit upp på bakvalvet. och när ja rider så försöker jag alltid röra sätt/höfterna med hästen rörelse och ha ben och överkropp så stilla som möjligt.

Det kan också vara så att den gamla sadeln tryckte på ett visst ställe på hästen och gjorde ont. Sedan kom en ny sadel som inte tryckte på just det stället, då blev hästen jätteglad och tyckte det var skönt igen. Men nu börjar hästen känna att även denna sadel klämmer, fast på ett annat ställe.
Detta är väldigt vanligt och ett stort problem för både sadelinprovare och hästägare när en ny sadel ska provas in. När jag blev dipl.inprovare fick vi rådet att ALDRIG prova in en sadel på en häst som har ont någonstans. Men hur lätt är det? Och hur många inprovare kollar sånt? Och hur många hästägare är villiga att rida barbacka/markarbeta flera månader bara för att inprovaren säger så?
Detta KAN vara orsaken till erat problem.

Sedan kan faktiskt hästen ändrat på sig såpass mycket under 6 mån att den "nya" sadeln faktiskt inte passar den heller längre... :(

Jag förstod inte riktigt vad det är du menar med det sista, kan du inte följa med hästens rörelser i den sadeln?

När du sitter mitt i sadeln, hur mycket har du framför dig och bakom dig? Hur stor är sadelns säte? (tumstorlek) Vilken byxstorlek ahr du?

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 441
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka