fundering om uppsittning....

C

chrisse

Jag ser mååånga ryttare som när de ska sitta upp ställer sig med ryggen mot hästens sida, vrider stigbygeln, sätter i vänsterfoten, hoppar sedan runt på högerbenet så ryttarens rygg blir mot hästens svans, sedan tar i och hoppar upp.

VARFÖR i hela fridens namn gör man så?!! Jag kan absolut inte förstå. Det är ju så mycket mer komplicerat än vad det behöver vara?!!

Men så slog det mig, det kanske beror på nåt??
Eller gör man så frivilligt bara "för att"??

Mia :confused:
 
Det fick jag lära mig när jag började. Men jag gör det aldrig nu.
 
haha jag gör så!!
Förra gången red jag en stoor häst så jag kom knappt upp hehe.

men hur ska man sitta upp korrket?
 
Fick åxå lära mig att sitta upp så när jag var liten, men det var egentligen först när jag började rida islandshäst (1993) som jag ändrade på sättet. Många isisar, som är inridna på Island, gå iväg då man sätter foten i stigbygeln och då är det väldigt jobbigt att stå med näsan åt fel håll... :p

Det är ju SÅ mycket lättare att stå i samma riktning som hästen vid uppsittningen! Dessutom har jag blivit bättre på att sitta upp från höger sida än från vänster...

/Malin
 
Tja finns väl inget som är "korrekt" men det finns ju lättare sätt än det!

till exempel stå direkt med näsan frammåt och sätta foten i stigbygeln och klättra upp. (så gör jag).

Liksom Freyr sitter jag ibland upp från höger sida också. Varierar där ungefär varannan gång (om jag kommer ihåg).

Och ibland gör jag som breccia: använder en pall.
Fast jag behöver inte en såå hög pall :p
 
Jag hoppas nån kan ge ett bra svar på denna fråga :smirk:
Är oxå lärd så och gör det fortfarande av ren vana.
Men ja har absolut ingen aning om varför! :o
 
Lärde mig så, så för mig är det enklare att göra så än att ställa näsan åt rätt håll på en gång, fråga inte varför. Vana antar jag.

Men föredrar pall.
 
Jag tror att det beror på att man som nybörjare skulle få rätt vridning på stiglädret. (Fast bara på den sidan man satt upp på då... :confused:)
Själv använder jag alltid pall eller stol för att skona hästens rygg. Har sett en del undersökningar på hästar som dragits sneda i ryggen pga av allt uppsittande från marken. Tänk, en 13-årig häst som rids 6 gånger i veckan har fått mitten av ryggen nerdragen åt vänster 3120 gånger.
 
Ja, 170-171! :) Många stolta centimeter där :D
Men han är så snäll så :p
 
Hmm, för mig är det iaf gammal vana. Tycker även det blir så lagomt, allt man hoppar blir perfekt sats för att komma upp :) Men använder hellre pall så det blir lättare både för mig och hästen...
 
För att
1. Det är faktiskt lättare at bromsa en häst som går iväg om du står med ryggen mot än om du har näsan framåt. Man står ju stabilt på högerfoten, och kan luta vänstersidan mot hästen, om man däremot har benen korsade, som de blir åt "fel" håll så blir det ännu vingligare...
2. Den foten som ska upp till stigbygeln kommer närmast hästen. Jag som är ganska liten skulle inte ha en chans att nå stigbygeln om jag hade en extra dm i "breddled" att överbrygga också.
 
Det förstod jag inte. Jag fick lära mig att göra som orginalförfattaren skrev när jag började rida på -70 talet.
Vilket jag slutat med och står nu rakt framför sidan på hästen eller ännu hellre tvärtom som jag lärde mig; tittar mot hästens huvud. Och då skulle jag tro att jag är ännu kortare än dig med mina 145.
MEN hemma på mina hästar använder jag alltid pall/hink då jag ska bestiga 146 resp 155. För att spara hästens kropp, mitt knä, mina axlar och sadeln.
 
Jag har för mig att detta är en kvarleva från militärridningen.

Alla skulle stå med ryggen åt hästens huvud och sedan hoppa upp som i en rörelse.

Jag var på ett ridläger när jag var liten där det var stränga regler på just detta.
Och min första ridlärare var gammal militär med pösiga ridbyxor, blanka läderstövlar, ridspö och allt... :crazy:
Mycket skräckinjagande...

// Anna
 
Som ridinstruktör får man lära sig hur man lär ut till eleverna att sitta upp på ett så säkert sätt som möjligt.
Då man sitter upp ska man stå med ryggen mot hästens huvud (för att ha kontroll på vad hästen gör med sin bakdel) Man ska hålla båda tyglarna och eventuellt spö i vänster hand. Man sätter sedan vänster fot i stigbygeln. Sedan tar man tag med höger hand i bakvalvet och sitter mjukt och smidigt upp och ser till att ens vänstra fot inte sticker in i hästens mage! Sen tar man höger stigbygel INNAN man sätter sig mjukt ner i sadeln. Har ni tänkt på hur många som dunsar ner på hästens rygg.

Att stå med ryggen mot hästens bakdel är inte att rekomendera efterson om man står med ena foten i stigbygeln och hästen drar i väg blir man lätt hängande i tyglarna och kanske tilloch med hamnar under hästens bakben :eek:
Själv är jag både diplomerad ridinstruktör och C tränare i hoppning och jag sitter aldrig upp själv om jag inte måste utan jag ber om att bli uppslängd. Dels pga att jag inte vill förstöra min häst eller sadel och dels för att det sliter så mycket på knä och höfter. Givetvis tänker jag på säkerheten, ser till att någon håller i hästen och tänker på att sjunka ner mjukt på hästens rygg.

Mvh DFZ
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 404
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 435
Ridning Lägger ut detta som ett svar till alla som ”hoppar på ridskolan” och även ställer frågor, kan bara börja med att jag absolut inte...
Svar
1
· Visningar
1 197
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp