Fundering på en sak vid förtidsröstning, uppmanad att inte klistra igen kuverten? Är det nytt?

Bukefalos 30 år!

Islandshästryttare

Trådstartare
Har inte kunnat släppa en tanke på en sak i samband med förtidsröstningen jag gjorde. Hon som stod och delade ut kuvert sa att vi inte skulle klistra igen kuverten utan enbart vika in fliken på dem.

Detta tyckte jag dock inte kändes bra så jag klistrade igen mina ändå. Funderar bara på varför man ger en sådan uppmaning, är det något nytt för att underlätta vid rösträkningen? Har inget minne av att jag någonsin fått en sådan direkt uppmaning tidigare.

Det tar rätt mycket längre tid att öppna alla kuvert om de är igenklistrade jämfört med om de bara är ordentligt invikta. Har aldrig varit med om att några röstsedlar trillar ur, ens när de kommer i uppsprättade buntar som de gör i kontrollräkningen.

Har aldrig varit röstmottagare dock, bara rösträknare, så jag vet inte om det är den faktiska anledningen.

Om man röstar i sin vallokal och kuvertet bara ligger i urnan som är konstant övervakad av mer än en person är det väl inget problem.
Men jag tycker det känns skumt att säga till folk som förtidsröstar då det ska ske mer hantering, transport och lagring. Att kuvertet är klistrat är ju en central barriär mot att någon kan ändra innehållet i den avlagda rösten innan den räknas.

googlade fram detta som ska vara beslut på klagomål från 2018.
Ett valkuvert behöver inte vara igenklistrat för att godkännas, däremot förslutet, dvs. fliken ska vara instoppad eller igenklistrad. Röstmottagarna kan således inte neka att ta emot ett valkuvert som inte är igenklistrat. Detta finns med i utbildningen av röstmottagarna, dock inte att uppmana att göra på det ena eller andra sättet. Om röstmottagarna sagt att valkuvertet inte behöver vara igenklistrat så är det således inte fel, utan en upplysning till väljaren om att det går att göra så, om väljaren kommer fram med ett valkuvert med öppen flik. https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...-valkuvert-inte-var-igenklistrade_h6d34c7d3e/
Men det är rätt långt från att man inte underkänner invikta kuvert och att man inte får neka att ta emot dem till att man börjar uppmana eller tom instruera (som om det skulle vara det mest korrekta huvudalternativet?) om att göra så.

Om inte något är ändrat i instruktionerna sedan det ovan skrevs tycker jag att valmänden borde uppmärksammas på förfarandet.

Om man röstar i sin vallokal och kuvertet bara ligger i urnan som är konstant övervakad av mer än en person är det väl inget problem.
Men jag tycker det känns skumt att säga till folk som förtidsröstar då det ska ske mer hantering, transport och lagring. Att kuvertet är klistrat är ju en central barriär mot att någon kan ändra innehållet i den avlagda rösten innan den räknas.

googlade fram detta som ska vara beslut på klagomål från 2018.

Men det är rätt långt från att man inte underkänner invikta kuvert och att man inte får neka att ta emot dem till att man börjar uppmana eller tom instruera (som om det skulle vara det mest korrekta huvudalternativet?) om att göra så.

Om inte något är ändrat i instruktionerna sedan det ovan skrevs tycker jag att valmänden borde uppmärksammas på förfarandet.

Ja det var just att instruktionen var en tydlig uppmaning om att vika in fliken och en tydlig avrådan från att klistra igen kuverten som jag reagerade på. Det sa den som delade ut kuverten till alla. Kanske borde uppmärksamma eller iallafall ställa frågan till valnämnden om det är ett ok förfarande att tydligt uopmana till det ena sättet. Hade det lämnats som en information om att båda sätten var ok hade jag inte reagerat på det.

Har jobbat som röstmottagare nu i förtidsröstningen, om någon frågar har vi sagt att antingen klistra eller stoppa ner fliken så valsedlarna inte ska ramla ur. Sen hamnar dom ju i ett kuvert som har förklistrad tejpremsa vi för sluter med, så risken att de faktiskt åker ut är nog liten :)
Våra kuvert för valsedlar hade värdelöst klister 😂

Tack för frågan! Jag undrade detsamma. Där jag röstade brukar de ha en sån ”fuktare” som man kan använda istället för att slicka på kuvertet, men det fanns inte i år. De sa att jag kunde vika bara. Det kändes fel men klarar verkligen inte av att slicka på kuvert :bag:
Sen började en kollega prata om valfusk osv efteråt och jag kände att jag gjort fel, men då verkar det ju ändå inte så… skönt!

Har inte kunnat släppa en tanke på en sak i samband med förtidsröstningen jag gjorde. Hon som stod och delade ut kuvert sa att vi inte skulle klistra igen kuverten utan enbart vika in fliken på dem.

Detta tyckte jag dock inte kändes bra så jag klistrade igen mina ändå. Funderar bara på varför man ger en sådan uppmaning, är det något nytt för att underlätta vid rösträkningen? Har inget minne av att jag någonsin fått en sådan direkt uppmaning tidigare.

Man får göra som man vill. Vill man klistra så får man göra det, vill man vika in är det ok. Den information som nog är tänkt att förmedlas (eventuellt att personen som gav den till dig själv har missförstått) är att även valkuvert som inte är klistrade är giltiga.

Jag fick själv ingen sån uppmaning när jag förtidsröstade.

Vi uppmanades att vika in eller klistra igen. Tror det stog på kuvertet också.

Jag klistrar för tycker valkuvertens klister är så gott!
Trerätters! Kommunalklister, regionklister och riksdagsklister.

Smakar valkuverten annorlunda än andra kuvert, eller faller det inom den vanliga variationen?

I båset jag besökte fanns en sådan där fuktare så jag slapp smaka, men vet att vissa är söta och andra bittra/beska. Jag har nog tyckt att skalan går från vedervärdigt till neutralt och inte stött på några goda kuvert. Än.

Känns inte bra att bara vika in fliken på kuvertet. För stor risk att någon skulle vilja byta ut röstsedeln under transport från vallokal till rösträknare.

Ditt valkuvert ligger i ett igenklistrat märkt kuvert. Då får man sprätta upp det först i så fall.
Som ett tillägg: rösterna i sina kuvert hamnar i ett igenklistrat märkt kuvert. De hamnar sedan tillsammans med räknade kuvert i en omslagspåse som klistras igen och sedan skickas till Rosenbad i sthlm (vissa kan hamna hos valkansliet i kommunen först om något gått fel, som kontrollerar vad som är fel, därefter kontrollerar länsstyrelsen ev kuvert) fram till valdagen, det skickas sen tillbaka till varje valdistrikt på valdagen. Fortfarande i förseglade omslagspåsar i sina förseglade kuvert.
De räknas sedan i respektive valdistrikt tillsammans med röster som kommer in under valdagen.
Efter detta kommer länsstyrelsen i varje region göra ytterligare en räkning på alla valsedlar.

Det är dessutom förbjudet att vara ensam med rösterna, även om de ligger i en förseglade låda under dagen som förtidsröstningen pågår. Så att någon skulle kunna byta ut sedlar hur som helst går inte.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka