funderingar ang fbl sto

Sv: funderingar ang fbl sto

Allt det där kan/ gör jag med min föl/ unghästar utan problem utan att ha tagit dom från mamman tidigare än att börja med stort när fölis tidigast är 5-6 månader. ( har gjort det med ett sto, annars går dom med mamma häst till dom skiljs av efter vintern det året dom ska bli 1 år.

Det ända jag inte gör av det du nämnde är att longera dom då jag inte tycker att en unghästkropp ska springa på en volt på det där viset.

Men att en unghäst kan stå bunden i gången, lyfta fötterna, tas på överallt, lastas utan problem ser jag som en självklarhet..

Om du betäcker henne till våren så kan du rida/tävla henne nu hela hösten och meritera henne. Betäcka henne i vår och fortsätta träna och tävla hela våren, sommaren och en liten bit in på hösten som 5 åring så du behöver inte alls missa särskillt mycket av hennes femårs år och ta tillvara på hennes 4 årings år. Och sen ha henne i skick till att tävla på hösten som 6 åring igen (med din tidsplanering) så jag ser nog det som att du "missar" mindre om du väntar... :)
 
Sv: funderingar ang fbl sto

Allt det där kan/ gör jag med min föl/ unghästar utan problem utan att ha tagit dom från mamman tidigare än att börja med stort när fölis tidigast är 5-6 månader. ( har gjort det med ett sto, annars går dom med mamma häst till dom skiljs av efter vintern det året dom ska bli 1 år.

Det ända jag inte gör av det du nämnde är att longera dom då jag inte tycker att en unghästkropp ska springa på en volt på det där viset.

Men att en unghäst kan stå bunden i gången, lyfta fötterna, tas på överallt, lastas utan problem ser jag som en självklarhet..

Om du betäcker henne till våren så kan du rida/tävla henne nu hela hösten och meritera henne. Betäcka henne i vår och fortsätta träna och tävla hela våren, sommaren och en liten bit in på hösten som 5 åring så du behöver inte alls missa särskillt mycket av hennes femårs år och ta tillvara på hennes 4 årings år. Och sen ha henne i skick till att tävla på hösten som 6 åring igen (med din tidsplanering) så jag ser nog det som att du "missar" mindre om du väntar... :)

ska hon betäckas nästa år så kan/ska hon inte tävlas efter mars helst. Enligt dom jag pratat med så är det svårare o få ett sto som kommer direkt från tävling dräktig....hon behöver varva ner nån månad innan helst...så april försvinner där, och sen försvinner ju sommaren då hon står på seminstation.....sen igångsättning....så femårs försvinner ju nästan helt tyvärr...
det är klart, jag kan ju få igång henne nu och få henne klar för 1 m i år och ha henne redo för 1,10 + 120 i jan-feb...då är hon i fas med dom andra jämngamla...och kan därefter betäckas....

kvaliten däremot skippar jag nog hursomhelst...jag kommer inte få henne klar till dess. För min del är det inte så viktigt heller...jag kommer inte sälja avkomman först tidigast då den är 6 år iallafall...
 

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 008
Senast: Digbil
·
Avel Jag har 2 ston som är bestämt att dom ska betäckas i år. Den ena är ett sto efter Quasimodo Z - Quick Star, hon har inte gjort något vad...
2
Svar
22
· Visningar
4 006
Avel har 2 ston som ska betäckas. Har kollat lite på horestelex där man kan välja hingst o sto o se hur stammen på blivande föl blir...
Svar
13
· Visningar
1 380
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 452
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp