Funderingar Hingstval 2012

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Victovie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 720
  • Visningar Visningar 81 616

Bukefalos 30 år!

Sv: Funderingar Hingstval 2012

Intressant, tack! Antar dock att procenten varierar lite mellan stationerna beroende på deras skicklighet.

Men, har för mig att jag har läst/hört vid upprepade tillfällen att förstagånsston har svårare att bli dräktiga på fryst.. Någon som vill/vågar uttala sig om det? :)
Är det superkorkat att ens fundera på en fryshingst?

Min seminvet som har väldigt stor erfarenhet med fryst (och är mkt skicklig med det samma) avrådde rakt av fryst till mitt maidensto härom året, det kom liksom så bestämt att det inte ens var en diskussion utan verkade inte ens vara ett alternativ ens att chansa på med maiden sto (4 år). Nu visade hon sig väldigt fertil och fryshingsten som jag hade i tanken hade väldigt bra resultat på fryst och dessutom visade det sig vara sista året den hingsten gick att få tag på till överkomliga pengar priset mer än dubblades året efter så lite retar man sig att man inte gjorde ett försök men samtidigt litar jag 100% på att min seminvet vet vad hon pratar om i frågan.

Vad tråkigt att du aldrig fick använda hingsten.
Det verkar ju som att det är ganska vågat, och att riskerna är att man med relativt stor säkerthet slänger många pengar rakt ner i sjön.
Får köpa några trisslotter till nästa säsong.. :angel:

Det trixiga är ju som Gylle skriver att man inte vet om man har ett fertilt sto eller inte. För en massa år sen när jag jobbade på station så seminerades några maidenston med fryst och tog sig. Upplevde det inte som svårare att få dom drätiga på fryst än de äldre stona. Skillnaden är ju att om du har ett sto som haft föl förut så vet du ju om hon är lätt att få dräktig eller inte. Kan man ligga ute med pengarna det innebär och vågar chansa så är det väl inte omöjligt.

Jag kommer i så fall åka till danmark. För vår det är det inte superlångt då vi bor norr om Göteborg och kan ta båten ner :laugh:
Så eventuellt betäcks bägge i Danmark.

Är ny här i tråden! :) Påtal om hingstval för 2012 så är jag inne på Holländska Vivaldi som nummer ett och som nummer två holländska Johnson. Vad har ni hört om dessa hingstar?

Vivaldi är jag också nyfiken på inför nästa år :)

Såg igår på facebook att de har sänkt priset på Don Primero - så nästa år kanske det blir till att göra ett helsyskon till Forsythia! :bump:

det är så intressant att läsa om vilka hingstar ni väljer till era ston och varför :)

Vi funderar på att betäcka vårat sto Cox Ramona, http://blup.se/sv-SE/horses/109238-cox-ramona-swb.

Men vi har kört fast när det gäller vad för hingst vi vill ha på henne.
Vi vill ha en allround avkomma men som inte skulle vara omöjlig att sälja.
Så vi letar efter en hingst som både kan röra sej och hoppa bra.

Jag har totalförälskat mej i Diabeau :love: men gillar även Quality Time, Carême 1153 och Grafenstolz 95187. Men vi är öppna för förslag, ngn som har tips på hingst?

Just nu så är det Ampere som gäller om han är kvar i landet. Stod mellan honom och DP till slut och jag vill verkligen ha en Ampere -bebis också.

Okej! Håller tummarna för att han är kvar i landet nästa år! Han är otroligt värdefull för avlen. Får bara hoppas att DP lever många år till också...

För vår del känns det rätt öppet hur det blir nästa år, hade egentligen tänkt betäcka med beprövade hingstar iår men blev raka motsatsen. Ser ut till att komma nya lovande förmågor nästa år med dessutom... Plötsligt har man för få ston ;)!

Vi är otroligt sugna på en till Don Primero-avkomma, så han ligger högt till Frida ((36)Tip Top - Maraton) nästa år nu när priset är sänkt och överkomligt. (kanske det blir beprövat blod tillslut ialf!)
Dalwhinnie har vi pratat om sen tidigare pga hans superfina resultat och stammen.

Sen diskuterar vi Krack C-blodet igen till Fackellilja ((36)Topaasch - Don Primero) då vi är så väldigt nöjda med årets föl (e.Bellagio). Med tanke på att Temptation har lämnat en riktig vinnare (54p i Sverige, bästa föl i Danmark) med denna stostammen hos LN så är han påtänkt, likaså Tuschinski lite.

Sen till New Forest-stoet Smedhults Zvala (e.Rolökke Swallow - Merrie Master) vill jag utan tvekan ta Vermont RP 133 :love:. Alternativen är någon av hans söner, ex Verdi, Monty eller sonsonen Brännornas Rigoletto. Efter att ha haft 3 Vermont-avkommor här så är jag helt förälskad. Internationell kvalite på alla 3, han har otroligt stark prägling. Ridkänslan är magisk, fick uppleva den så sent som idag senast :love:.
Ingen annan ponnyhingst är av intresse för tillfället, har inte sett ngn annan som kunnat lämna avkommor med sådant kvalitativt besked som Vermont.

Som vanligt är listan lång så här i början, kommer sållas ordentligt när det närmar sig ^^
Don Primero
Temptaition
Blue Hors Don Olymbrio (svettfux e.Jazz, otroligt läcker)
Fürstenball
Tuschinski
Florencio
San Amour
Vivaldi
(Floricello)
Don de Jeu / Dunhill? - om de båda kommer till bruks och går igenom...

har ingen aning om hur många ston jag ska betäcka nästa år och inte heller med vilka hingstar isf.....

Är mitt Escudo-Contender sto kvar så ska hon antagligen betäckas, först ska hon gå 3-års test isf. Hon behöver en hingst med bra temperament, någon som kortar upp linjerna lite, ej för lång rygg och lite storlek då hon inte är jättestor nu.
Sen ska väl antagligen mamman till henne betäckas, men det beror på dagsformen. De andra stona har jag ingen riktig aning om de ska betäckas, Cortus-Ceylon stoet kommer antagligen att betäckas. Står över i år. Där är jag lite sugen på Carême eller Cabachon eller Grey Top om han är kvar.
For Pleasure-Jalisco B stoet ska sättas igång och ridas ett par år, få lite tävlingsmeriter. Om hon nu inte får en superfin fölunge nästa år så att jag blir sugen på att betäcka igen :angel:
De andra ungstona ska ridas/tävla.

Åh vad roligt att du kanske ska betäcka med Vermont RP 133, Jag blir avundsjuk! Jag får väl se hur Stellas eventuella föl ser ut i benen, är den korrekt så kanske man vågar ta Vermont till henne också.

Det finns nämligen en C-ponny som tränar för min tränare som är helt fantastisk. Domarna grät tydligen av lycka när de såg den på något kvalitetsbedömning.
Den har omvänt mig helt till Vermont. :D

Vad menar du med benstället på Vermont-avkommor? Han var korrekt, enda kommentaren han fick var att han var smal och tät. Alla mina 3 har varit korrekta och fina i sina ben.
Verdis knäskada orsakade han i boxen, det går inte att missta sig på att det är en traumaskada. Fantastisk ponny som bara gick o gick trots den smärta det måste ha orsakat honom.

Vermonter drar verkligen till sig uppmärksamhet ja ;)! - senaste tävlingen med Victoria hade sekretariat-personalen slutat jobba för att titta på oss när vi red och sa till min mamma när hon kom upp dit för att hämta protokollet att det var en fantastisk ponny vi hade :love:. Kul när man får publik på framridningen med ^^.
Vi har skojat lite om Vermont på ett av halvbloden tidigare men har inte blivit mer än så ännu :p

Hans godkända söner är/var tåvida till exempel, Stella är också tåvid och något instabil bak.
Verdis godkända söner är också tåvida.

Senast ändrad:

Sånt kan korrigeras upp om man har en hovslagare ute och fixar till fötterna lite med jämna mellanrum när de är små. Mina 3 ston har inte varit tåvida nån av dom :)

Kan ju säga att jag också spånar på om jag ska betäcka Flamman igen, sen om det blir nästa vår, det får vi se. Jag tar examen då, så det finns ju risk att framtiden är lite för osäker...
Men OM jag ska betäcka så går tankarna åt multitalang hållet, både Briar och Corlesky G har jag funderat lite på.
Briar tror jag skulle komplettera henne väldigt väl, är bara temperamentet som jag är lite tveksam på där.

Men nu ska hon först få visa vad hon själv går för ordentligt och så får vi se vad det blir av hennes första avkomma också som är 1 år nu.

Men det är roligt att klura :p

Uppdaterar min "lista". Tror att den kommer att växa ganska mycket först för att sedan sållas i :angel:

Briar
Corlensky G
Canterbury
Ludwigs Champion
Cartier (Ramiro Z kanske för nära? (3+3))
Grafenstolz
Stalypso
Herzensdieb

Åh det låter ju bra! :bump: Beror ju lite på hur nästa års föl blir, blir den gräslig (vilket jag dock har svårt att tro. :p)
Så blir det inga fler föl, men är den riktigt fin så kanske jag ska ta fler föl.

Men först så ska man ju få henne dräktig i år, på söndag så ska hon vara på 17 dagar och då ska hon kollas.
Min magkänsla säger mig dock att hon inte är dräktig. Även om hon är annorlunda att ha att göra med.

Jag har nog bara sett Fix Victoria? av dina Vermont ston, vad har du haft för fler ston efter honom? :)

Åhh CBII är helt underbar och lämnar mycket fina multitalanger!
Han står som sagt i Danmark och går inte på naturlig betäckning utan på semin på deras stuteri. Om jag inte missminner mig så är gården inte EU godkänd och därför får dem inte skicka någon semin.

Åh, jag håller med dig! Den mest kompletta hästen jag någonsin ridit var efter Come Back II.
Den rörde sig fantastiskt bra och hoppade helt otroligt, dock var den skarp i skallen, men när den hade sådana
kvalitéer så kan man ha överseende med det! Hade jag haft chansen att betäcka med honom så skulle jag göra det! :love:

Ja, dem är super riktiga tävlingsindivider! Min favorit nere på deras stuteri såldes senare till en tjej här på buke. Hade jag haft ett sto hade jag lätt åkt dit ner innan han går ur tiden för en mer komplett hingst får man leta efter som lämnar så hög kvalitet. Dock måste man ju ha ett bra sto:) Sen är han så otroligt vacker så man får rysningar;)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka