Funderingar hingstval 2016

Oanki kanske King louie. Trevlig hingst och bra fertilitet har en 1 åring efter honom som fick en 9 på traven på fölvisningen. Stoet jag fick i år ser ut att ha en bra trav hon också:banana:men det kommer visa sig när vi visar henne:) . Trevliga sociala föl.
Ska titta närmare, ingen hingst som jag har superkoll på faktiskt :)
 
Jag har köpt mig ett avelsto e Pentagon ue Opius
Fin typ ,kvick i hoppningen plus för bakbenen. Något kort hals, Tråkig trav 164cm
Funderar på Nintender eller Heartbeat. ( sett ett riktigt fint föl men just Heartbeat-Pentagon.
Någon som har något mer tips? Gärna där man vet att det är bra simmare ;)

Om du vill ha upp storleken skulle jag inte använda Nintender även om han är en superfin hingst. Samma sak med King Louie som nån tabac föreslog.
 
@cirkus
Vet att han lämnar smått, men hoppa kan dom! ;) Nintender-stoet jag hade var bara 156 som treåring men kändes stor att rida. Men jag tänker betäcka hennes syster om några år med Nintender och behålla det fölet :)
Har tänkt på Bravour igen också, men där har vi halsen som kanske blir lite kort :P
 
min åring som jag har efter king louie tycker jag inte är så liten..mamman är 159 i mankhöjd och Ghia är inte så mycket mindre. har sett ett flertal avkommor som föddes förra året och det är en salig blandning på storlekar där.. igår såg jag ett av årets föl efter honom och den kommer inte att bli liten.. så generellt kan man inte säga att han lämnar smått... min hingstunge efter kingen som också är ett år tycker jag inte är så liten heller.
 
Har fortfarande inte bestämt mig för vilken hingst som passar med min Glänza:

http://www.blup.se/sv-SE/horses/234929-heide-glanza-af-jbp-swb

Hade bestämt mig för furst romancier men har börjat tänka att det är för sent att börja med ngt som ändå kostar 10000 i språng? Hur gör de, hon har just gått ur brunst för några dagar sedan. Hur mkt kan man spruta igång? Hur många ggr hinner man innan denna säsong är över?

Har börjat fundera på att ta Zack ist, han är det iaf bara 2000 i språng och resten kommer sen? Vad säger ni avelskunniga om honom på mitt sto? Bra temperament har jag hört, det är precis vad som behövs på mitt sto. Och storlek.

Ngt annat förslag? Eller är jag larvig när jag tänker att det är sent att börja nu?
 
Har fortfarande inte bestämt mig för vilken hingst som passar med min Glänza:

http://www.blup.se/sv-SE/horses/234929-heide-glanza-af-jbp-swb

Hade bestämt mig för furst romancier men har börjat tänka att det är för sent att börja med ngt som ändå kostar 10000 i språng? Hur gör de, hon har just gått ur brunst för några dagar sedan. Hur mkt kan man spruta igång? Hur många ggr hinner man innan denna säsong är över?

Har börjat fundera på att ta Zack ist, han är det iaf bara 2000 i språng och resten kommer sen? Vad säger ni avelskunniga om honom på mitt sto? Bra temperament har jag hört, det är precis vad som behövs på mitt sto. Och storlek.

Ngt annat förslag? Eller är jag larvig när jag tänker att det är sent att börja nu?
min kompis sto brunstade under helgen och sprutades nästa fredag, så man kan spruta fem dagar efter gulkroppen släppt. Fast det är ju inte alla som svarar på sprutan. M brukar göra det men denna gången är det trögare. Förhoppningsvis kan vi seminera på fredag!
 
Har fortfarande inte bestämt mig för vilken hingst som passar med min Glänza:

http://www.blup.se/sv-SE/horses/234929-heide-glanza-af-jbp-swb

Hade bestämt mig för furst romancier men har börjat tänka att det är för sent att börja med ngt som ändå kostar 10000 i språng? Hur gör de, hon har just gått ur brunst för några dagar sedan. Hur mkt kan man spruta igång? Hur många ggr hinner man innan denna säsong är över?

Har börjat fundera på att ta Zack ist, han är det iaf bara 2000 i språng och resten kommer sen? Vad säger ni avelskunniga om honom på mitt sto? Bra temperament har jag hört, det är precis vad som behövs på mitt sto. Och storlek.

Ngt annat förslag? Eller är jag larvig när jag tänker att det är sent att börja nu?

Vi skall börja med Fürsten-Look som kostar 1200€ i språng nu om en vecka då stoet fölat sent. De skickar till i mitten av augusti så det är absolut inte för sent att börja nu oavsett språngavgift. Schockemöhle's avgifter är ju dessutom inklusive moms, så så länge man får dräktigt så är det rätt förmånligt - jämfört med t.ex. Zack som kommer kosta ca. 5000kr inkl. moms i språng och ca. 15500kr inkl. moms om du får dräktigt.
Fürst Romancier har bra dräktighet, han är vår back-up om de inte skulle kunna skicka på F-L, jag hade inte tänkt om nu.
 
jag funderar fortfarande på att betäcka mitt sto.. nu 15 år gammal :/ inte den bästa åldern för första fölet men jag känner att hon är en för bra och fin häst för att inte ta föl på. blev övertygad förra året om att luxus skulle vara bäst, bara det att han verkar lämna bättre exteriör på stoets avkomma och har ett otroligt temperament är positivt för min häst med låång rumpa och klassiskt fuxsto med vita ben, bläs och virvlar i pannan humör :angel:.
men som alltid när jag väl börjat fundera på föl så börjar vi komma igång igen.. och ännu mer vila är ju inte alldeles roligt även om man kan hålla igång lite lätt ganska länge av vad jag förstått?

men detta är stoet: http://www.blup.se/sv-SE/horses/161514-corina-swb

jag vill ha fölet för att ha det själv :). allround häst att ha roligt med, hopp, dressyr, körning och terräng. (och såklart miljöträna skit mycket med för att undvika att den blir som sin mor runt kor och får ;)). dvs allround utan större krav mer än arbetsvillig och trevligt temperament.

vad tror ni om för hingst? och är det för sent att försöka betäcka nu? när är sista datumet för er att betäcka i år för att fölet ska kunna vara ute i tid för sommaren?
 
Canterbury är min första tanke. Zafferano är ju lugn och sansad fast han är ju ingen superhoppare precis.
Fram till slutet juli tycker jag är helt OK., då blir det förhoppningsvis föl till midsommar. om hon inte brukar gå rejält över tiden.
 
Canterbury är min första tanke. Zafferano är ju lugn och sansad fast han är ju ingen superhoppare precis.
Fram till slutet juli tycker jag är helt OK., då blir det förhoppningsvis föl till midsommar. om hon inte brukar gå rejält över tiden.
om det är mig du svarar så är detta första fölet för stoet.
chanterbury har jag för mig att jag fått tips om av tidigare men att det inte var rätt exteriör för att kunna förbättra min häst.
sen så är det inte viktigt med ngt super hopp ämne, stoet hoppar bra och jag uppskattar en häst med bra rörelser före en storhoppande häst :).
dressyrhingstar som kan hoppa är också intressant :).
tänker sen lite att det alltid är bra med en stam som går att sälja.. om det inte går som man tänkt i framtiden dvs.
 
Senast ändrad:
om det är mig du svarar så är detta första fölet för stoet.
canterbury har jag för mig att jag fått tips om av tidigare men att det inte var rätt exteriör för att kunna förbättra min häst.
Kan Dalwhinnie vara något kanske ? Hoppade 6-8 på bruksprovet.
 
Kan Dalwhinnie vara något kanske ? Hoppade 6-8 på bruksprovet.
inte hört ngt om honom tidigare, vad är det för en ^_^? temperamentet och exteriören är nog det viktigaste för mig nu. och att hästen inte blir över 170(om man nu kan önska ;))..
 
jag funderar fortfarande på att betäcka mitt sto.. nu 15 år gammal :/ inte den bästa åldern för första fölet men jag känner att hon är en för bra och fin häst för att inte ta föl på. blev övertygad förra året om att luxus skulle vara bäst, bara det att han verkar lämna bättre exteriör på stoets avkomma och har ett otroligt temperament är positivt för min häst med låång rumpa och klassiskt fuxsto med vita ben, bläs och virvlar i pannan humör :angel:.
men som alltid när jag väl börjat fundera på föl så börjar vi komma igång igen.. och ännu mer vila är ju inte alldeles roligt även om man kan hålla igång lite lätt ganska länge av vad jag förstått?

men detta är stoet: http://www.blup.se/sv-SE/horses/161514-corina-swb

jag vill ha fölet för att ha det själv :). allround häst att ha roligt med, hopp, dressyr, körning och terräng. (och såklart miljöträna skit mycket med för att undvika att den blir som sin mor runt kor och får ;)). dvs allround utan större krav mer än arbetsvillig och trevligt temperament.

vad tror ni om för hingst? och är det för sent att försöka betäcka nu? när är sista datumet för er att betäcka i år för att fölet ska kunna vara ute i tid för sommaren?

Har haft ett avelssto Ue: Zeus med dressyrpappa:) Har en jättefin åring kvar från henne E: Hasard som fick 8:or rakt igenom på fölvisningen. Är dessutom väldigt bra i huvudet. Tyvärr är han bara på fryst i år...

Har ett sto som jag lagt Canterbury i år, hon har själv lite tråkig exteriör (kort hals, korta ben) samt att jag ville ha en hingst med ett trevligt temperament och bra ridbarhet. En hopphingst som rör sig bra med och då föll valet på honom :)

Luxus är jättefin, men hade inte vågat prova med honom på ett första gångssto iom att dräktigheten har varit sådär..

Annars allround, arbetsvillig med trevligt temperament så tänker jag på Hip hop! Han har dessutom väldigt hög dräktighet. Rätt så säljbart med tror jag, vi sålde vår hip hop som 2-åring utan att ens behöva annonsera.
 
Har haft ett avelssto Ue: Zeus med dressyrpappa:) Har en jättefin åring kvar från henne E: Hasard som fick 8:or rakt igenom på fölvisningen. Är dessutom väldigt bra i huvudet. Tyvärr är han bara på fryst i år...

Har ett sto som jag lagt Canterbury i år, hon har själv lite tråkig exteriör (kort hals, korta ben) samt att jag ville ha en hingst med ett trevligt temperament och bra ridbarhet. En hopphingst som rör sig bra med och då föll valet på honom :)

Luxus är jättefin, men hade inte vågat prova med honom på ett första gångssto iom att dräktigheten har varit sådär..

Annars allround, arbetsvillig med trevligt temperament så tänker jag på Hip hop! Han har dessutom väldigt hög dräktighet. Rätt så säljbart med tror jag, vi sålde vår hip hop som 2-åring utan att ens behöva annonsera.
Men luxus dräktighet var ju pga dålig frysning typ? Kan nog ta det färskt då stationen han är på inte är allt för långt bort.

Då jag tidigare fick tips om chanterbury så var det flera som trodde det skulle bli en burkig vagnshäst av det ;).

Tycker också att alla luxus hästar jag hittat fått väldigt bra exteriör, är inte så jätte glad i små lätta sportiga modeller. Tycker om lite större model med mycket framför ryttaren :).

@Fiorano vad lämnar zafferano för ngt? Har hört namnet innan men inte mycket mer.. Aldrig träffat en häst efter den heller..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
531
Senast: Lejd
·
Hemmet Jag har funderingar på att flytta från min lägenhet, eventuellt tillfälligt ett år. Det är av skäl som jag kommer få hyra ut i...
Svar
12
· Visningar
486
Senast: Acto
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
769
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
435
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp