Funderingar hingstval 2016

Jo man har samlat Luxus på fryst , står på hans facebooksida..

Möjligt att han funkar bättre än på TAI, det finns enstaka hingstar som gör det. Men det är inte hans frysta som är "känt dåligt".

Å andra sidan så har vi fått dräktigt med honom i år på första försöket (och andra år också).
 
Men luxus dräktighet var ju pga dålig frysning typ? Kan nog ta det färskt då stationen han är på inte är allt för långt bort.

Då jag tidigare fick tips om chanterbury så var det flera som trodde det skulle bli en burkig vagnshäst av det ;).

Tycker också att alla luxus hästar jag hittat fått väldigt bra exteriör, är inte så jätte glad i små lätta sportiga modeller. Tycker om lite större model med mycket framför ryttaren :).

@Fiorano vad lämnar zafferano för ngt? Har hört namnet innan men inte mycket mer.. Aldrig träffat en häst efter den heller..

Zafferano är tre åt så han har inga avkommor ännu. Godkändes vid årets bruksprov http://www.blup.se/sv-SE/horses/247767-zafferano-swb
han rör sig väldigt trevlig och uppförde sig oerhört sansat på bruksprovet. Han är dessutom isabell så om man tycker om det är det en extra bonus.

Jag säger som vanligt Hip Hop då han ger sansade hästar som både kan hoppa och röra sig, men ssm kan bli små.

Dalwhinnie är ett bra förslag. Jag har träffat flera avkommor till honom som varit vettiga i huvudet och flera hoppar med bättre teknik än vad man kunde vänta sig av stammen.
 
Möjligt att han funkar bättre än på TAI, det finns enstaka hingstar som gör det. Men det är inte hans frysta som är "känt dåligt".

Å andra sidan så har vi fått dräktigt med honom i år på första försöket (och andra år också).
Finns det någon hingst med dålig fertilitet och som är känslig för kylningen som kan fungera på fryst och då få bättre dräktighet på fryst ?
Känns logiskt ännu mindre chans men det är inte riktigt i mitt område ;)
 
Jag lägger en röst på HipHop till ditt sto @Buck , skulle inte ta en obeprovad 3-åring som Zafferano till ett sto som inte haft föl förut.

Med hennes stam, och med avelsmål att avkomman ska bli amatörhäst inom dressyr/allround, så skulle jag säga att bra temperament är prio ett. :)
 
Men luxus dräktighet var ju pga dålig frysning typ? Kan nog ta det färskt då stationen han är på inte är allt för långt bort.

Då jag tidigare fick tips om chanterbury så var det flera som trodde det skulle bli en burkig vagnshäst av det ;).

Tycker också att alla luxus hästar jag hittat fått väldigt bra exteriör, är inte så jätte glad i små lätta sportiga modeller. Tycker om lite större model med mycket framför ryttaren :).

@Fiorano vad lämnar zafferano för ngt? Har hört namnet innan men inte mycket mer.. Aldrig träffat en häst efter den heller..

Burkig vagnshäst av Canterbury? Nej, verkligen inte - han är en häst som är och ger ädelt. De som säger annat har helt enkelt ingen aning. Han ger både fin typ och även fin sida.

Zafferano är bara tre år och betäcker sin första säsong detta år så det finns inga avkommor än, men jag tror på att han kan göra trevliga hästar - han verkar superfin i skallen och verkar mycket jämn i sina kvaliteter på gångartsidan, jag såg även hans hopp-prov på bruks och han gjorde allt man bad honom om även om han inte fick hoppa så högt.

Jag har använt Luxus för två år sen och hämtade sperman direkt på hans station och fick två jättefina skick. Stoet blev dräktigt och fölungen är fin, men jag hade önskat lite längre hals och bättre framparti - bakpartiet är jättefint däremot, jag tror hon kommer bli jättefin när hon är klar
 
Jag lägger en röst på HipHop till ditt sto @Buck , skulle inte ta en obeprovad 3-åring som Zafferano till ett sto som inte haft föl förut.

Med hennes stam, och med avelsmål att avkomman ska bli amatörhäst inom dressyr/allround, så skulle jag säga att bra temperament är prio ett. :)
Frågan är bara om hiphop kan göra ngn förbättring på exeriören.. Efter en snabb bild googling så får man ju upp en hög med avkommor,och alla verkar ha lång rumpa om man säger så :p. Dvs det jag vill korta in på mitt sto för att få högre ridbarhet och att hästen ska kunna bära sig lättare.
 
Säger samma om canterbury, han ger en bra typ och används med fördel till lite grövre ston. Tycker överlag att de avkommor jag sett ser ut som honom i typen, långbenta och rätt så ädla. Så att om någon sagt att han är burkig eller kan ge burkigt så har dom nog blandat ihop honom med någon annan.
Då tror jag Zafferano kan ge grövre än Canterbury, även om man ännu inte vet. En liten varning om höjden bakom honom med, pappan är väl nästan 180, Zaladin.. Däremot så verkar både Zafferano och Zaladin ha ett väldigt trevligt temperament. Dessutom är Zafferano väldigt snygg...

Fango In Blue? Har ju inte jättemkt avkommor i sverige än, men verkar också ge lättarbetade hästar.
 
Någon som vet om Glamourdale kan lämna fux avkomma?
Googlat som en galning, har bara hittat bruna och svarta föl.
Tullstorp visste inte. Holländske hingstägaren svarar ej på mail...
 
Nu behöver jag hjälp!
Ska för första gången betäcka med en halvblodshingst. Och det är en djungel bara det att leta upp dom och hitta priser. Har förstått att man ska använda www.sprangrulla.se på nåt sätt, men är verkligen helt nybörjare på det.

Har ett welsh cob-sto, som tyvärr har dragit på sig en hyfsat allvarlig skada som sitter väldigt dumt till, så naturlig betäckning är absolut inte att tänka på, men semin borde inte vara något problem.
Hon har en avkomma med ridponny-hingst sen tidigare som blev mycket bra, men nu när vi "måste" använda semin väljer vi att ta halvblod istället, och ser om vi får upp storleken lite.

Nu är inte ponny/welsh partbred avel någon som helst lukrativ verksamhet så vi har inte råd men några i våra ögon sett dyringar. Finns det överhuvudtaget halvblodshingstar runt 5 - 6 000 kr? Jag vill inte verka snål, men det finns en krass ekonomisk aspekt bakom den här cirkusen också.
Vi söker isåfall en gångartshingst. Naturligt går helt bort som sagt, och också fryst, då hon kan vara knepig att få dräktig. Det går, men man får jobba mycket med henne.

Stoet själv har inga stora brister, exteriört korrekt för rasen med goda grundgångarter, kanske lite grovt ansatt hals och något kort i sitt kors.

Alla tips mottages Mycket tacksam! :bow: Är lite för stressad av hela situationen just nu för att kunna tänka helt klart och googla förståndigt.
(och, naturligtvis ska den akuta fasen av skadan hinna lägga sig först innan det blir semin, men tiden känns ändå ganska så knapp)
 
De flesta kostar nog runt 10 000 iaf. Warsteiner har fortfarande budgetpris, 500 + 1500. Flambeau är annars bland de billigare, kostar 2000+4000. Kan du tänka dig att gå upp till 2000+6000 finns det ganska mycket att välja på. (ej inräknat moms eller övriga kostnader som tillkommer där)
 
Canterbury är min första tanke.
Kollade mer på canterbury nu och så att han också har cor de la bryere och zeuz. Min har i tredjedel och han i fjärde :/. Är det så bra?
Verkar också vara stor. Mitt sto är jag rädd för att hon kommer gå i linje med cb2 och lämna stor avkomma, och då jag vill ha ngt på max 170 (för att kunna ha den i stallet mer eller mindre lagligt och jag är lite lätt feg ;)). Så hade jag tänkt mig en hingst som inte lämnar så super stort.

Men sen.. var kan man hitta en lista på vilka hingstar som är mest fertila? (Om det finns dvs) Skadar ju inte att öka chanserna på att bara behöva försöka en gång :).
 
Det finns ingen sådan lista. Fertilitet är dessutom en färskvara, en hingst kan vara väldigt fertil ett år och inte alls nästa.

Hip Hop som jag har tipsat om brukar ha bra fertilitet och ger dessutom ofta lite mindre hästar.

Vill du se honom i rörelse filmade jag honom för två månader sedan
 
Det finns ingen sådan lista. Fertilitet är dessutom en färskvara, en hingst kan vara väldigt fertil ett år och inte alls nästa.

Hip Hop som jag har tipsat om brukar ha bra fertilitet och ger dessutom ofta lite mindre hästar.

Vill du se honom i rörelse filmade jag honom för två månader sedan
Har inte varit så förtjust i de hiphop hästar jag mött faktiskt.. vilket är en del faktiskt då typ alla betäckte med honom ett tag vilket resulterade i 3 unghästar i stallet jag jobbade i. Sen har jag mött en hög andra lite snabbt. Samma tråkbruna färg och exteriör, jämnt temperament men inte lättare än andra unghästar att jobba med.

Har nog hellre en dressyr hingst då hoppningen ligger ganska långt ner på min lista.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
532
Senast: Lejd
·
Hemmet Jag har funderingar på att flytta från min lägenhet, eventuellt tillfälligt ett år. Det är av skäl som jag kommer få hyra ut i...
Svar
12
· Visningar
487
Senast: Acto
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
772
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
436
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp