Funderingar Hingstvalstråd 2014

Idag var jag och tittade på Cover Boy S och han kommer helt klart att vara plan B om inte det funkar med den hingsten jag valt till hoppstoet. Shit vad snygg hingst och verkar dessutom otroligt trevlig i skallen
Jag ville också ha CB S men någon sa att den inte var bra i huvudet...vilket den senare visade sig vara. Lite störigt men kanske nästa år. :)
Hoppar fantastiskt fint.
 
Åh, då måste jag oxå lägga mig i det här med blandad avel.
Jag har ett sto e. Nostradamus - Chapman (mormor linjeavlad på Gaspari), henne har jag blandade avkommor en som inte alls kan hoppa e. Bocelli som nu ska betäckas. Luxus CML eller kanske HipHop. Det ska bli en dressyrhäst men orsaken till HipHop är hennes lillebror som har ett fantastiskt psyke, riktigt bra gångarter och kan även hoppa. Lillasyster e. Baltimore har även hon jättebra skritt o trav men lite tråkig galopp ännu (hoppar som en gudinna).
SÅ till min fråga...
ÄR jag dum som lägger HipHop på stoet e. Bocelli. Jag vill ha en dressyrhäst men med den coolhet som HipHop ger?!
Första valet var Skovens Rafael, men då han står på fryst o jag har långt till närmsta station som fixar det så gick den bort.
 
Åh, då måste jag oxå lägga mig i det här med blandad avel.
Jag har ett sto e. Nostradamus - Chapman (mormor linjeavlad på Gaspari), henne har jag blandade avkommor en som inte alls kan hoppa e. Bocelli som nu ska betäckas. Luxus CML eller kanske HipHop. Det ska bli en dressyrhäst men orsaken till HipHop är hennes lillebror som har ett fantastiskt psyke, riktigt bra gångarter och kan även hoppa. Lillasyster e. Baltimore har även hon jättebra skritt o trav men lite tråkig galopp ännu (hoppar som en gudinna).
SÅ till min fråga...
ÄR jag dum som lägger HipHop på stoet e. Bocelli. Jag vill ha en dressyrhäst men med den coolhet som HipHop ger?!
Första valet var Skovens Rafael, men då han står på fryst o jag har långt till närmsta station som fixar det så gick den bort.

Man far gora som man vill i avel, men personligen tycker jag det blir baklanges att lagga ett sto utan hopptalang pa en hingst som ar hoppforvarvare forst och framst.

Luxus kanns da som ett mer sensibelt och malmedvetet val. Han sjalv har ett fantastiskt temperament.

JJ Rayban har lamnat valdigt kloka och sansade avkommor. Hans son Raymore som ocksa ar godkand har ju dessutom Figaro R som morfar, och han ar ju ocksa kand for att lamna jattefint temperament.

Frans Andreo var valdigt sansad under bruksprovet trots allt stahej. Han har ju dessutom bra poang i hoppning pa sitt 3-arstest.

Belamour kan jag halla med om, fin hingst med gott lynne.

Friendship, far till bl.a. Figaro R och med Florestan I-blod i sig precis som Luxus brukr lamna behagligt temperament, fin typ och tre jamnbra gangarter.

Vilancio var sina 3 ar till trots valdigt lugn och sansad under bruksprovet. Ser ut att vara kanslig och arbetsvillig, men inte tittig eller stimmig.
 
Grejen är väl den att jag vill veta att många avkommor har god ridbarhet och då går ju alla yngre bort.
JJ Rayban har jag faktiskt aldrig gillat, kan inte svara på varför men mitt andra problem (som jag tappade bort i första inlägget) är att damen kommer ur ett stort möderne och jag är 163 cm lång. Denna är 170 cm själv, mamma 176 och mormor 173. Syskonen är 168 resp snart 180 cm så jag tittar lite på storleken också och det kan ju vara därför JJ aldrig varit intressant. (att de har jämna storlekar bakåt).

Har snöat in på Highcruiser nu istället då jag har en väninna som sett väldigt många riktigt trevliga avkommor efter honom. Så nu tror jag att jag har bestämt mig, och han kan inte heller hoppa :-)
 
@Eloise
Som regel ar det ett stort "No no" att korsa grenar bara for att det sto man rakar ha inte ar i den gren man vill rida sjalv.

Chansen att fa en avkomma som inte ar bra pa nagot alls ar mycket storre da eftersom man avlar bort fran de egenskaper som avlats in i stoet genom manga generationer.

Vill du avla en dressyrhast sa tacka da nej till Cortus stoet och forsok lana ett dressyrsto att betacka, alt. kop ett fol. De tar mitt rad.
Sedan kan du ju betacka detta stoet med en hopphingst med god gang. Pa det viset far du bara med fordelar. Om avkomman inte blir det du vill kan man alltid salja en gott stammad ung hopphast. Att forsoka salja en ung hast med blandad stam som ror sig mediokert och hoppar likasa gar ju ocksa men till ett mycket (!) lagre pris.

Tips pa hopphingstar med bra gang och som bor lamna lite storlek pa avkomman:

- Sir Oldenburg tror jag kan sitta som en smack i detta fallet. Mycket hopp i stammen men gangartsforvarvningen ar anda mycket stark. Lamnar bra typ ocksa.

- Canterbury hade en riktigt bra forsta folargang. Bor lamna ganska latta avkommor av god storlek.

- Bravour behover inte skammas pa dressyrbanan trots sin hoppharstammning. Lamnr storlek men ger ocksa mer massa an de tidigare namnda sa han passar pa ston av latt typ. Skulle dock inte ta honom om jag ville forbattra skritt.

- Magic Park ar en fin hingst med bra gang, hopp och interior/temperament. Bor ocksa lamna normalstora avkommor.

Det finns tva till jag vill namna, de ar lite mindre och lamnar lite mindre an de ovan men da ditt sto ar ganska stort bor avkomman inte bli liten anda med dessa fader.

- Common Sense ar en latt och adel hast som bevisigen lamnar avkommor som hoppar och ror sig bra. Har aven hort att de har bra temperament.

- Hip Hop har ett av SWB's hogsta index i hoppning och ar den hopphingst i toppen som har hogst dressyrindex pa sina avkommor. Ger valdigt behagligt temperament pa sina avkommor ocksa. Den har hingsten skulle jag titta en extra gang pa till ett Cortus-sto pga. den goda forvarvningen.


Tack så jättemkt för ditt uförliga svar, har inte hunnit med att svara innan. En av de hingstar som du, men även andra, tipsade om blev mitt förstahandsval. Fick tyvärr veta att min vet seminerat flera sto med den och ingen hade tagit sig, så jag vågar inte chansa att få dräktigt om han håller låg kvalité då vi ändå är en bit in i säsongen. "Mitt" sto står med rejält ägg efter koll imorse, så det fick bli plan-B hingsten istället, då vi kan få tag på simmare från honom redan idag, och seminera ikväll.

Nygodkänd hopphingst med goda gångarter, kan bli spännande att få en unge i hans första årgång, om allt går som det ska =)

Tack till alla er andra som svarat mig också!
 
Skulle behöva lite hjälp!
Står i valet och kvalet ifall jag ska betäcka eller ej. Har inte hittat en hingst som jag själv skulle vilja ha en avkomma efter. Men tankarna går åt att välja en hingst där jag sedan kan sälja avkomman till nästa år. Stoet är f-00, fick sitt första föl -14. Vill ha några föl efter henne, då hon är ett fint sto som kan bidra till avelsutvecklingen. Men... det börjar dra på tiden. Snart lite sent att betäcka? Skulle jag bestämma mig för att betäcka om henne, så står det mellan Zuidenwind och Dalwhinnie. Vad hade ni gjort?
 
@rostad både Zuidenwind och Dalwhinnie är jättefina hingstar tycker jag. Jag tror att de är lite olika i temperamentet, tror att Z avkommorna är lite mer elektriska och känsliga, medan D barnen är lite coolare.
 
Skulle behöva lite hjälp!
Står i valet och kvalet ifall jag ska betäcka eller ej. Har inte hittat en hingst som jag själv skulle vilja ha en avkomma efter. Men tankarna går åt att välja en hingst där jag sedan kan sälja avkomman till nästa år. Stoet är f-00, fick sitt första föl -14. Vill ha några föl efter henne, då hon är ett fint sto som kan bidra till avelsutvecklingen. Men... det börjar dra på tiden. Snart lite sent att betäcka? Skulle jag bestämma mig för att betäcka om henne, så står det mellan Zuidenwind och Dalwhinnie. Vad hade ni gjort?

Skulle tagit Dalwhinnie om typ förbättring och kanske lite hoppförmåga stod högt på listan. Tror han passar bra till lite livligare ston då jag inte tror han själv bidrar med så mycket elektricitet.

Hade tagit ZW om jag ville ha en mer elektrisk sporthäst. Skulle inte lägga honom på ett sto utan bra skritt dock. Eller ett sto med lite hjärnspöken.
 
Skulle tagit Dalwhinnie om typ förbättring och kanske lite hoppförmåga stod högt på listan. Tror han passar bra till lite livligare ston då jag inte tror han själv bidrar med så mycket elektricitet.

Hade tagit ZW om jag ville ha en mer elektrisk sporthäst. Skulle inte lägga honom på ett sto utan bra skritt dock. Eller ett sto med lite hjärnspöken.

Z hade en treåring med dubbeldiplom, tror den hoppade 8-8.5
Så de kan nog hoppa de med
 
Vad jag har sett så är det fler Z-hästar som har fått hoppdiplom? Men det är inte det väsentliga. Har ju fått lite mer hum efter detta fölet. Alla ansåg inte att jag skulle lägga Snap Shot på mitt sto, men kan nog säga att jag inte har sett ett så pass trevlig föl tidigare (oavsett om jag själv har fött upp dem eller andra). Hade han funnits tillgänglig så hade jag använt honom igen. Gillar Z och D väldigt mycket. Inte speciellt förtjust i hingstarna själva men tycker att de lämnat väldigt trevliga avkommor. Rider en Z-häst som fick Diplom på 3 års, väldigt trevlig i temp trots lite vassare blod på mödernet. Mitt sto har väldigt bra temperament, hade blivit överlycklig om jag hade fått samma på avkommorna. Dock dålig skritt och exteriört.. finns det mer att önska.
Snap Shot-avkomman skrittar fint. Svårt att säga, men kommer troligtvis från fadern. Fina ben som också troligtvis kommer från fadern. Stoets starka sida är trav, galopp samt temperament/ridbarhet.
Men hade ni betäckt om trots omständigheterna? D.v.s. att jag inte hade tänkt att behålla avkomman då jag har bestämt mig för att behålla -14. Är så nöjd med honom!
 
Har inte varit inne här på ett tag då jag varit begravd bland fysikböcker. Men nu är det överstökat så jag har mer tid för roliga saker som tex Buke och oj vad forumet förändrats tog ett tag att vänja sig.
Men iaf Rostad vad är det som gör att du backar på ett sto-licens? jag tyckte inte det var speciellt krångligt alls..

Jag funderar på att betäcka om ett av mina ston i år ifall fölningen går bra och hon verkar trivas som mor. Men hon fölar sent och jag funderade på om det är lönt att testa fryst då?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp