Bukefalos 28 år!

Funderingar Hingstvalstråd 2014

Hur menar du? Är det en avelsskada eller en vanlig? Avgifterna gäller vanligtvis per säsong/ visst antal språng så det su lagt ned är borta men du slipper ytterligare avgifter om hon är tom.

@Wine-tee hahahhaa autocorrecten på SE blev väldigt rolig!!
 
En helt annan fråga till alla:
Är det någon som har koll på vad som gäller om ett seminerat sto skadar sig såpass allvarligt att hon inte går att ha i avel ens? Gäller mitt andra sto som är seminerad en gång (förmodligen tog det sig inte), och nu har skadat sig rejält.. Är det nya avgifter för allt eller hur funkar det?
Stoet är väll redan utdömt sen har ju du valt att betäcka henne ändå ? Det är väll denna som du betäckt med Dalhwinne ? Endel Hingstägare läser även här på buke .

http://www.bukefalos.com/threads/10-orna-del-7.1235318/page-6#post-16434956
 
@Miaa
Ja, det är samma sto. Det är två helt nya skador som uppkommit och alltså ingenting som hon är utdömd för ännu. Jag hade inte valt att ta föl om inte flera veterinärer godkänt det.

@Pontevecchio
Dåligt formulerat av mig :) Vanlig skada som uppkommit. Därför jag undrar är för att jag har en bekant som fick akut avliva sitt seminerade sto, men behövde då inte betala språng och stationsavg när hon bara bytte till sitt andra sto. Men det kanske var ett undantag :)
 
@Miaa
Ja, det är samma sto. Det är två helt nya skador som uppkommit och alltså ingenting som hon är utdömd för ännu. Jag hade inte valt att ta föl om inte flera veterinärer godkänt det.

@Pontevecchio
Dåligt formulerat av mig :) Vanlig skada som uppkommit. Därför jag undrar är för att jag har en bekant som fick akut avliva sitt seminerade sto, men behövde då inte betala språng och stationsavg när hon bara bytte till sitt andra sto. Men det kanske var ett undantag :)

Lättast är att ringa och fråga, dom flesta hingstägare är väldigt sjyssta och förstående. Har fått gratis språng när stoet kastat samt i år har jag en som jag fick levande föl på iom att stoet är för gammalt för att kunna fosterförsäkra :)
 
Mitt sto fölade 15 juni så måste anmäla henne snart igen på språngrulla. Men har verkligen inte bestämt hingst, velar mellan ett par olika
 
Skulle behöva lite hjälp!
Står i valet och kvalet ifall jag ska betäcka eller ej. Har inte hittat en hingst som jag själv skulle vilja ha en avkomma efter. Men tankarna går åt att välja en hingst där jag sedan kan sälja avkomman till nästa år. Stoet är f-00, fick sitt första föl -14. Vill ha några föl efter henne, då hon är ett fint sto som kan bidra till avelsutvecklingen. Men... det börjar dra på tiden. Snart lite sent att betäcka? Skulle jag bestämma mig för att betäcka om henne, så står det mellan Zuidenwind och Dalwhinnie. Vad hade ni gjort?
Tja vi har ju gjort komben Ravell - Dalwhinnie, lite samma med Bernstein -xx blod.

MKT nöjd!
10422245_10203827022017723_4640576386883466166_n.jpg

10389350_10203827019817668_276158189332221201_n.jpg
 
KL.
Jag behöver lite tips på passande hingstar till mitt kwpn sto.
Hon är 166cm, ädel i modellen.
Hon har en bra skritt, mycket fin trav och en sämre galopp.
Snäll individ, tidigare varit lätt stressad, underbar i ridningen desto mer bestämd på backen.
Hon är efter Gribaldi - Sultan.
Hon har ett föl sen tidigare e. Heslegårds Rubin. Avkomman fick mycket bra gångarter, ganska cool individ men mycket egna åsikter ;)

Vill ha: Gångartshingst, bra temperament, bra galopp.

Lägger in några bilder men har tyvärr ingen bild på henne uppställd (lite pinsamt) får åtgärda det.
Baph_Okej_min_bdb_ar_ratt_trakig_jag_vet_Borde_liksom_fa_tummen_ur_och_bli_lite_mer_engagerad_kan.jpg


Varldens_finaste_Rachel_E_Gribaldi_Sultan.jpg
 
@Remaining

Vilken fin häst! Jag riktigt älskar det typiska kwpn-temperamentet (vänligt men med en del tryck i) och har själv en som går med föl i år. Bra stam har din med. Med den stammen i åtanke är din väldigt fint typad, Sultan var en kraftig bit och Gribaldi är ingen balettdansös direkt.

(Sultan)
Horse_Sultan-big.jpg


Har du koll på vilken prismarginal du har? Och vilken typ av semin du vill ha: AI, TAI och/om TAI? Önskad storlek på avkomman? Beprövad hingst eller går det bra med ung förmåga som uppfyller kraven?

Har en i åtanke som kanske vore något, 9-8.5-9 på gång, 9 på ridbarhet och vacker typ.
 
Quin 1 e. Verdi?? Någon som sett eller har åsikter? Vad bör han passa till?

Taget från användningsråden:

"Välstammad hopphingst, den första i Sverige efter den berömde Quick Star. Genom sin lätta modell bör han kunna användas till de flesta typer av ston, även tyngre, för en målinriktad produktion av hopphästar, dock med försiktighet till ston med svag trav."

Lägger själv till att jag ej skulle lagga honom på ston med kort rygg och de bör ha välställda bakben. Det verkar dessutom vara en del tryck i hingsten så jag skulle inte lägga honom på ett för vasst/eget sto då kombinationen kraftfull+skärpa kan bli lite väl mycket.
Jag skulle välja honom om jag ville ha en hingst som bidrar med lätthet och teknik i hoppningen samt ridbarhet.

Sen tog jag en koll på hans redan visade avkommor och det var många som hade runt 40-43 poäng och ingen som nått över diplomgränsen på vare sig 3-års eller kvalitetsbedömning om jag såg rätt. Många 5-7: or på hoppningen.

Mer kan jag inte säga, har ingen närmare erfarenhet av hingsten eller avkommor.
 
@Remaining


Har du koll på vilken prismarginal du har? Och vilken typ av semin du vill ha: AI, TAI och/om TAI? Önskad storlek på avkomman? Beprövad hingst eller går det bra med ung förmåga som uppfyller kraven?

Har en i åtanke som kanske vore något, 9-8.5-9 på gång, 9 på ridbarhet och vacker typ.


Visst är hon läcker. Ja hon är väldigt smäcker, nu är hon lite kralligare än tidigare men tror det beror lite på att fröken går på bete.

Pris har vi väl satt max 30 då detta fölet inte riktigt var helt planerat. Hade inte tänkt betäcka för ens nästa år men pga lite tråkiga saker ser det ut som det blir i år ist.

Avkomman ska helst bli över 164. Sen är höjden inte så noga. Vill inte ha fryst. Hon var nämligen lite knepig att få dräktig sist. Hoppas få det lite smidigare denna gången när jag har lite mer erfarenhet. Det som jag känner är nackdelen med en ung är väl att min bara har en avkomma som är 2 i år så jag vet inte helt vad hon lämnar. Första fölet gick Riks och fick mycket fina lovord.
 
Visst är hon läcker. Ja hon är väldigt smäcker, nu är hon lite kralligare än tidigare men tror det beror lite på att fröken går på bete.

Pris har vi väl satt max 30 då detta fölet inte riktigt var helt planerat. Hade inte tänkt betäcka för ens nästa år men pga lite tråkiga saker ser det ut som det blir i år ist.

Avkomman ska helst bli över 164. Sen är höjden inte så noga. Vill inte ha fryst. Hon var nämligen lite knepig att få dräktig sist. Hoppas få det lite smidigare denna gången när jag har lite mer erfarenhet. Det som jag känner är nackdelen med en ung är väl att min bara har en avkomma som är 2 i år så jag vet inte helt vad hon lämnar. Första fölet gick Riks och fick mycket fina lovord.

Okej, ja då förstår jag att man vill ha något lite mer beprövat och med bra dräktighet. Jag hade nog satsat på en hingst med låg språngavgift och högre 90-dagars eller levande-föl.

Rent spontant tänker jag Ampere. Beprövad, superförvärvning, bra dräktighetsprocent och uppfyller kraven på hingsten. Låg språngavgift men högre 90-dagars. Inte billig men avkomman lär vara attraktiv på marknaden så jag tror man får igen vad lägger på avkomman. Enligt mig har han också perfekt temperament, en häst som frågar "how can I please you today?".

En annan toppförvärvare med låg språngavgift på TAI är Bocelli. Jag gillar inte typen + bakbensaktionen på honom, men stammen är bra och han förvärvar sig väldigt bra. Lite billigare än Ampere. Lämnar väldigt gott temperament på avkommorna, har aldrig sett någon som varit svår och de brukar fungera väldigt bra på tävling hos amatörryttare.

Highcruiser - Bra index, lite fullblod, gott temperament och god galopp. Vad mer behöver man säga? - Har sett en del riktiga bjässar efter honom även om majoriteten av avkommorna har varit normalstora.

Skovens Rafael - En up and coming toppförvärvare med guldtemperament. Han lämnar lättare avkommor än de ovan nämnda hingstarna och de brukar ha god bakbensaktivitet. Lämnar normalstora avkommor som (enligt min erfarenhet) är rent ljuvliga med god ridbarhet. Står på fryst men har haft god dräktighetsprocent ändå. Kan inte hissa denna hingst nog:

Sen som avslutning slänger jag in denna hingst:

De l'Or - Inte beprövad ännu men en otroligt vacker hingst med mycket gott temperament. Kikar man på stammen tror jag han kommer lämna väldigt god typ, elasticitet och bra galopp
 
*knapp*

Lite oförhappandes lutar det starkt åt att det blir betäckning på mitt sto e. Bugatti Hilltop - Nebraska.
Jag tänkte mig att jag ville ha De Niro-blod på henne och tittade på Dalwhinnie pga hans goda temperament.
Stoet är korrekt i benen men nystar något bak. Bra exteriör och bra gångarter med + på skritt.
Om jag väljer ovanstående hingst blir det Rubenstein x 2 i fjärde led och jag brukar vanligtvis undvika sånt men känner att det ju är lite längre bak i stamtavlan än ren linjeavel.
Vad tycker ni?
Och är Dalwhinnies sjua på ben (bruten tåaxel vf)något att bry sig om?

Kanske någon som har andra hingsttips?
Har även tittat på De Noir men är lite 'rädd' för så mycket fullblod.
Stoet är skarpt i psyket så jag vill inte ha någon 'yrhätta' till avkomma.

Jag vill inte ha en för stor hingst, ingen fux och en med bra skalle.
 
"Dionysos är unik bland De Niros söner. Genom att han är kommen ur en ren fullblodsstam har han visat sig vara en fenomenal typ- och ridbarhetsförbättrare. Han är alltid arbetsvillig, orädd, vänlig och inte det minsta ”tittig”. Dionysos har också visat sig lämna mycket korrekta avkommor. Jämfört med De Niro själv och dennes andra söner, får Dios avkommor modernare typ med längre ben, kortare ryggar, mer höjd i frambenens rörelser och stabilare, snabbare bakbensarbete"
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp