Bukefalos 28 år!

Funderingar Hingstvalstråd 2014

Det känns omständligt och dyrt med ett-sto-licens. Hingsten med ett-sto-licens är obeprövad och ganska dyr. Står nog över den.
 
Det känns omständligt och dyrt med ett-sto-licens. Hingsten med ett-sto-licens är obeprövad och ganska dyr. Står nog över den.
ok. Hampton som jag använde blev nästan billigare jämfört med svensk hingst men det beror ju så klart på riskerna i övrigt förstås.
 
@rostad att avla för att sälja idag är ett lotteri. det slumpas bort många finfina ungar. Avla för att du vill. Men är det rent för försäljning säger jag nej, det är ingen plusaffär.
 
@rostad att avla för att sälja idag är ett lotteri. det slumpas bort många finfina ungar. Avla för att du vill. Men är det rent för försäljning säger jag nej, det är ingen plusaffär.
Det viktigaste är inte att tjäna en peng på avkomman, utan att den isf säljs till satsande ryttare. Men ser ju gärna att det skulle gå +-0. Men det är ju så som jag känner, det är kanske dumt att betäcka för att sedan sälja den till någon skogsmulle i skogen (ingen fel på de, men vill ju gärna att avkommorna ska tävlas och visas ute på banorna). Gör det för stoets avelsvärde (blup).
 
Vad tycker ni här inne om Diero Lux N (Diarado-cortez)? :)

Vacker hingst, kikade lite pa honom under bruksprovet. Stostammen ar ganska bra och han sjalv gav ett positivt och vaket intryck. Valdigt fin typ i uppforsbacke. Lite gracil oh lite kort skritt.

Jag skulle lagga honom pa ett sto av lite gammal typ for att latta upp och fa upp fronten. Han bidrar aven med god trav, galopp och hopp.

Mer an sa ar svart att saga med 3-aringarna, time will tell. Bra villkor har han i alla fall.
 
Tyvärr är det ju bara tjorv med det betäckta stoet.. Så funderar på att göra ett försök med mitt andra sto istället.

Kwpn efter Amazing star (Flemmingh - Ferro) - Casimir.
Fyra år, under inridning. Har bara haft henne en månad så kan inte säga mer än att det är en trevlig häst med underbar trav. Ca 160+ i mankhöjd. Har inte kunnat mäta helt exakt.

Vad tror ni kan passa?

Bild på hela hästen kommer snart..
24868EB3-DA73-45A2-AA70-49FA5ECB751F_1.jpg
 
Vad tycker ni här inne om Diero Lux N (Diarado-cortez)? :)

Gillar honom jättemkt... Så pass mkt att jag funderar på att betäcka min 3-åring E: Careful i år trots att jag redan har 3 dräktiga... Mitt sto behöver mer storlek och bättre gång. Tror att han är en hingst som kommer utvecklas ännu mer, han är ju inte gammal.
 
@Dressyren

Du får ge lite mer info tror jag är innan tips kan ges. Hur är hon exteriört? Vad vill du ha i hingsten för att komplettera henne?

Bild på hon i nedförsbacke.. Insåg just att alla mina bilder är värdelösa!
871CEFB3-50C4-45E5-881C-297C6FBC8EDB.jpg


Hade önskat lite mera massa och längre rygg. Söker en hingst som kan passa lite "livliga" ston. Hon är väldigt lättsam men kvick och har lite svårt för att slappna av.
 
@Dressyren

Har kikat lite och hittat tre hingstar som passar på beskrivningen och har levande föl-avgift.

Bocelli -Har ett av Sveriges högsta index i dressyr och är känd för sitt eget och sina avkommors goda temperament. Kanske inte den mest moderna och spännande hingsten, men väl beprövad och har visat att han förvärver bra.

Figaro R - Lämnar otroligt snälla hästar som är ridbara med trevlig gång och som kan hanteras av amatörer utan problem. Jag skulle dock akta mig för att lägga honom på ett inåttåat sto eller på ett sto som är lite hög bak.

Friendship - Far till Figaro R. Lämnar hästar med väldigt gott temperament och ridbarhet. Har inte använts så mycket och inte marknadsförts så väl. Till skillnad från sin son brukar han inte lämna hästar som har långa bakben. Har sett Friendship live en gång, verkade klok och vänlig.

Dalwhinnie - kommer få sitt första avkommeindex i år så vad han lämnar är inte helt klart ännu. Bra hingst med goda kvalitéer är det dock. Donnerhall blodet från faderns sida brukar lämna bra och korrekt typ, så även om Dalle själv är ganska högställd skulle jag inte vara bekymrad över att avkomman skulle bli för kort. Är väldigt sansad själv och en bra tävlingsindivid.

Luxus CML - Har heller inget index själv ännu men har alla kvalitéer du verkar vilja ha i hingsten. Lagom massa, harmonisk sida och mycket gott temperament. Rids av ägarinnan själv. Den läckra färgen är ett plus.

Ett par som ej har levande föl-avgift men som i övrigt stämmer in på beskrivningen:

Highcruiser - Hingst av god typ och storlek. Av det något maffigare slaget som lämnar trevliga avkommor som brukar ha god gång över lag. Lämnar lite större avkommor. En hingst vars index jag tror kommer stiga mer i framtiden om han bara får ston. Inte så fasligt dyr och har 90 dygnsavgift.

sänkt Erik II - förra årets bruksprovsvinnare och trots sin då ringa ålder en av de mest sansade av de närvarande. Lite kraft och massa, fadern Johnson likaså. God storlek på hingsten och bra gång med tryck och aktivitet både fram och bak. Har Flemminghblod i sig från sin farmor men trots det skulle inavel spelgenren bli väldigt låg på avkomman så det skulle inte bekymra mig. Jag skulle dock inte välja honom till ett utåttåat sto eller ett sto med ganska kort skritt. 90 dygnsavgift men är inte dyr. Värd en titt, film finns att se.
 
@Wine-tee

Tack för många bra tips! Dalwhinnie är helt klart min favorit (valt han till mitt andra sto). Luxus gillar jag också väldigt mycket och tror det skulle bli en bra kombination :)

En helt annan fråga till alla:
Är det någon som har koll på vad som gäller om ett seminerat sto skadar sig såpass allvarligt att hon inte går att ha i avel ens? Gäller mitt andra sto som är seminerad en gång (förmodligen tog det sig inte), och nu har skadat sig rejält.. Är det nya avgifter för allt eller hur funkar det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Måla på häst
  • Beta slagen mark
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp