Funderingar kring min uppstallning

Ingår det inte att lära sig om moms och skatter i grundskolan? Själv skolkade jag bort största delen av högstadiet så har ingen aning.

Tycker det borde ingå i samhällskunskapen då moms och skatter är själva grunden till vårt samhälle.
 
Ingår det inte att lära sig om moms och skatter i grundskolan? Själv skolkade jag bort största delen av högstadiet så har ingen aning.

Tycker det borde ingå i samhällskunskapen då moms och skatter är själva grunden till vårt samhälle.
Inget jag kommer ihåg att man pratade om i alla fall. Men jag minns i och för sig inte mycket alls av ämnena i grundskolan.
 
Jag tror helt ärligt inte folk fattar hur mycket hästarna kostar och hur mycket de förstör. Det är ju inte bara strö och foder dom kostnaderna är ju lätta att räkna på. Sen kommer tjänster som stallägaren tar betalt för typ in/utsläpp, mockning, hemkörning av foder, el, hålla dagligt rent och snyggt. Och på det allt underhåll och extrafixande och trasiga saker och skötsel av ridbana/hagar (grusa/vattentunnor) etc etc.

När man bara räkna med kostnaderna man själv ser låter det sjukt dyrt, när man börjar titta på allt annat som stallägaren lägger ner tid och pengar på (tid är också pengar..) inser man att många stallägare jobbar mer eller mindre gratis. Men då måste man förstå mer än bara sin egen hästs mat och strö-behov.

Jag håller alltså med dig, men jag tror inte så många fattar hur mycket jobb och pengar som faktiskt läggs på inackorderade hästar.
Jag förstår helt och hållet att det kostar att driva stall och jag förstår oxå att det tar tid, sliter på stallet, hagar osv.

Men när jag som inackordering gör mer jobb än jag ska för att hon är lat (vilket hon säger själv att hon är) så tänker jag att jag kan få något för det? Är det så fel att mig att tänka så?

Om jag måste ta massor insläpp jag egentligen inte ska ha, måste mocka åt hennes hästar, måste skjutsa hennes ponny till hovslagaren för att hennes bil inte får dra mitt släp och hon har inget just nu, jag hämtar hö i mitt släp med min bil för att våran leverantör blivit sjuk och vi inte kan lösa det på annat sätt. Tänker väl att jag borde få nått för det. För det är jobb som JAG måste göra för henne som jag inte får nått för.

Men hade det varit omvänt så hade hon tyckt som jag gör idag. Hon hade vägrat ta insläpp för att det ingår i priset. Hon hade aldrig hjälpt till med skjuts av häst och bal UTAN att få betalt.

Tänker att det ska vara rättvist. Och nej, jag tänker inte flytta den hästen mer. Vill inte orsaka mer stress till en häst som flyttat runt som fan, varit i fel händer osv när HON trivs i stallet som fisken i vattnet.
 
Jag förstår helt och hållet att det kostar att driva stall och jag förstår oxå att det tar tid, sliter på stallet, hagar osv.

Men när jag som inackordering gör mer jobb än jag ska för att hon är lat (vilket hon säger själv att hon är) så tänker jag att jag kan få något för det? Är det så fel att mig att tänka så?

Om jag måste ta massor insläpp jag egentligen inte ska ha, måste mocka åt hennes hästar, måste skjutsa hennes ponny till hovslagaren för att hennes bil inte får dra mitt släp och hon har inget just nu, jag hämtar hö i mitt släp med min bil för att våran leverantör blivit sjuk och vi inte kan lösa det på annat sätt. Tänker väl att jag borde få nått för det. För det är jobb som JAG måste göra för henne som jag inte får nått för.

Men hade det varit omvänt så hade hon tyckt som jag gör idag. Hon hade vägrat ta insläpp för att det ingår i priset. Hon hade aldrig hjälpt till med skjuts av häst och bal UTAN att få betalt.

Tänker att det ska vara rättvist. Och nej, jag tänker inte flytta den hästen mer. Vill inte orsaka mer stress till en häst som flyttat runt som fan, varit i fel händer osv när HON trivs i stallet som fisken i vattnet.
Men gör det inte gratis då? Ta betalt för dina tjänster också.
 
Jag förstår helt och hållet att det kostar att driva stall och jag förstår oxå att det tar tid, sliter på stallet, hagar osv.

Men när jag som inackordering gör mer jobb än jag ska för att hon är lat (vilket hon säger själv att hon är) så tänker jag att jag kan få något för det? Är det så fel att mig att tänka så?

Om jag måste ta massor insläpp jag egentligen inte ska ha, måste mocka åt hennes hästar, måste skjutsa hennes ponny till hovslagaren för att hennes bil inte får dra mitt släp och hon har inget just nu, jag hämtar hö i mitt släp med min bil för att våran leverantör blivit sjuk och vi inte kan lösa det på annat sätt. Tänker väl att jag borde få nått för det. För det är jobb som JAG måste göra för henne som jag inte får nått för.

Men hade det varit omvänt så hade hon tyckt som jag gör idag. Hon hade vägrat ta insläpp för att det ingår i priset. Hon hade aldrig hjälpt till med skjuts av häst och bal UTAN att få betalt.

Tänker att det ska vara rättvist. Och nej, jag tänker inte flytta den hästen mer. Vill inte orsaka mer stress till en häst som flyttat runt som fan, varit i fel händer osv när HON trivs i stallet som fisken i vattnet.
Då måste du ta diskussionen och sätta gränser. Men du måste skilja på det ena och det andra. Problemet är inte att du har för hög hyra, det är att du känner dig utnyttjad - det är DET du måste ta tag i då.
 
2260:- för den servicen är billigt, tror du kommer ha svårt att hitta ett annat stall med samma service för 2260 kr.
Om du vill ge mer hö, kolla med stallägaren om du kan få köpa till mer hö till din häst.
Ang täckesbytet, det är 16 kr/dag, det är ingenting. Att köpa till tjänster som täckesbyte är helt normalt och 500 kr/månad är ett helt rimligt pris.

Så i ditt fall hade jag kollat med ägaren om jag kan köpa till mer hö eftersom 8 kg känns för lite. Och om täckesbyte är viktigt hade jag betalat för det.
 
8 kg känna väldigt lite på en stor vuxen häst 🙈 Min som just nu vilar äter utan större problem 12-15 kg hö om dagen utan att bli tjock. Han är väl cirkus 160 hög och 500 kg tung. 8 kg smackar min 5 månaders fölunge i sig minst om dagen. Annars så kostar de att hyra in sig 🤷
 
För mig är det en enormt stor skillnad i att göra engångsinsatser då och då för att hjälpa till (höhämt, enstaka intag, ge medicin vid tillfällig sjukdom) Det tillhör vanlig hjälp och hyfs. Jämfört med att binda upp sig för extra jobb varje morgon och kväll 7 dagar i veckan. Har eget stall och en inackorderad (Som gärna vill stå här och gör det som vän,) . jobbar heltid dagtid. Varje extra minut på morgonen är dyrbar. Det har jag varit tydlig med till min inackorderade. Nu byter jag inte täcke regelbundet på egna hästar heller, men även om jag skulle gjort det så hade ett extra täcke varit en belastning. Det är både smutsigt, tungt och väldigt tidskrävande.
 
Låter billigt tycker jag, med tanke på att in- och utsläpp, harvad ridbana ingår.

500kr för täckesservice per månad är också billigt. 15 minuter * 30 dagar... Typ 67kr/timme. Det kan ju knappast vara vitt, eller om det är vitt så är det snorbilligt.
 
Låter billigt tycker jag, med tanke på att in- och utsläpp, harvad ridbana ingår.

500kr för täckesservice per månad är också billigt. 15 minuter * 30 dagar... Typ 67kr/timme. Det kan ju knappast vara vitt, eller om det är vitt så är det snorbilligt.
Hur lyckas man lägga 15 minuter per dag på att byta täcke på en enda häst? 1-2 minuter per dag är mer rimligt.
 
Hur lyckas man lägga 15 minuter per dag på att byta täcke på en enda häst? 1-2 minuter per dag är mer rimligt.
15 minuter är ju lite väl men 1-2 låter snålt. Men det beror på om det handlar om täckesbyte eller bara täcke på samt hur man har sina täcken organiserade. Stor skillnad på om det hänger på boxen eller om man ska hämta där det tex hänger upphängt. Ofta ingår också att man ska läsa någon liten infolapp och ha koll på vädret för att avgöra vilket täcke man förväntas klä på hästen.
 
Hur lyckas man lägga 15 minuter per dag på att byta täcke på en enda häst? 1-2 minuter per dag är mer rimligt.
Jag räknade sju minuterx2, påtag och avtag. Gång till täckesrummet, nertag från kroken, gång tillbaka till box, påtag. Avtag, gång till täckesrummet, skaka av, hänga upp.

7 minuter kan vara i överkant, men för att få till en rimlig vit ersättning så behöver man få in minst 200kr/timme (skatt och arbetsgivaravgifter kapar hälften). Jag tror inte jag klarar av hela processen av att hämta ett täcke och täcka en häst på 1 minut, då får jag stressa rejält och då blir smittar det hästen med otrevligt utsläpp som resultat.

Om vi säger 2 minuter per tillfälle, 4 minuter per dag, då är vi uppe i 2 timmar per månad. Och 500kr är definitivt rimligt pris för det.
 
Ingår det inte att lära sig om moms och skatter i grundskolan? Själv skolkade jag bort största delen av högstadiet så har ingen aning.

Tycker det borde ingå i samhällskunskapen då moms och skatter är själva grunden till vårt samhälle.

Nä, det ingick inte när jag gick i skolan iaf. Jag hade knappt nån ekonomi överhuvudtaget. Gick natur på gymnasiet.
 
Nä, det ingick inte när jag gick i skolan iaf. Jag hade knappt nån ekonomi överhuvudtaget. Gick natur på gymnasiet.

Men... handlar du inte? På varje kvitto osv står det ju moms, det pratas moms på nyheter, dragna skatter syns på lönebeskedet osv osv...
Vad moms är osv hör till samhällskunskap...
 
Men... handlar du inte? På varje kvitto osv står det ju moms, det pratas moms på nyheter, dragna skatter syns på lönebeskedet osv osv...
Vad moms är osv hör till samhällskunskap...

Jodå, jag vet vad moms är. Men det var inte skolan som lärde mig det. Skolan lärde mig ingen ekonomi alls. Det betyder inte att jag inte kan nån ekonomi nu. Jag tycker ändå att skolan borde ha mer verklig kunskap. Filosofi hade vi på gymnasiet men inget om ekonomi. Kändes fel då och känns fel nu.
 
Men... handlar du inte? På varje kvitto osv står det ju moms, det pratas moms på nyheter, dragna skatter syns på lönebeskedet osv osv...
Vad moms är osv hör till samhällskunskap...

Uppenbarligen tyckte inte skolan att det ingick i samhällskunskapen när jag gick i skolan. Varken på högstadie eller gymnasie. De som gick samhäll ekonomi kanske hade det men inte jag som gick natur.
 
1-2 min för att hämta täcke, ta av ett täcke, sätta på ett täcke, hänga tillbaka ett täcke.

Skulle inte hinna det på 2 min ens om täckerna förvarades på boxdörren.
Jag räknade sju minuterx2, påtag och avtag. Gång till täckesrummet, nertag från kroken, gång tillbaka till box, påtag. Avtag, gång till täckesrummet, skaka av, hänga upp.

7 minuter kan vara i överkant, men för att få till en rimlig vit ersättning så behöver man få in minst 200kr/timme (skatt och arbetsgivaravgifter kapar hälften). Jag tror inte jag klarar av hela processen av att hämta ett täcke och täcka en häst på 1 minut, då får jag stressa rejält och då blir smittar det hästen med otrevligt utsläpp som resultat.

Om vi säger 2 minuter per tillfälle, 4 minuter per dag, då är vi uppe i 2 timmar per månad. Och 500kr är definitivt rimligt pris för det.

Jag räknade sju minuterx2, påtag och avtag. Gång till täckesrummet, nertag från kroken, gång tillbaka till box, påtag. Avtag, gång till täckesrummet, skaka av, hänga upp.

7 minuter kan vara i överkant, men för att få till en rimlig vit ersättning så behöver man få in minst 200kr/timme (skatt och arbetsgivaravgifter kapar hälften). Jag tror inte jag klarar av hela processen av att hämta ett täcke och täcka en häst på 1 minut, då får jag stressa rejält och då blir smittar det hästen med otrevligt utsläpp som resultat.

Om vi säger 2 minuter per tillfälle, 4 minuter per dag, då är vi uppe i 2 timmar per månad. Och 500kr är definitivt rimligt pris för det.
Alltså jag byter på hela stallet på 20-30 minuter beroende på säsong och väder (alla har t ex inte innetäcke). 15 minuter per häst, det skulle ta sex timmar för våra 24. Det gör det inte. Och nej, jag slänger inte på täckena.
 
Alltså jag byter på hela stallet på 20-30 minuter beroende på säsong och väder (alla har t ex inte innetäcke). 15 minuter per häst, det skulle ta sex timmar för våra 24. Det gör det inte. Och nej, jag slänger inte på täckena.
1 minut per häst alltså?
Det blir åtminstone 2 minuter per dag och häst, en timme per månad.

Ska du ta betalt vitt för det antar jag att du räknat minst 2-300kr per häst för det?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 357
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 766
Senast: svea
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
4 787
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp