Funderingar kring Smrp/MJ-kvoten

C

Coffeaclub

Jag har en pålle som har lite svårt att hålla hull. I somras magrade han kraftigt eftersom han vantrivdes med att gå på bete, han ville gå i sin hage hemma. Efter lite trixande med foderstaten har han äntligen börjat ta sig hyfsat. Efter att ha läst lite ang. kvoter så börjar jag att fundera på om jag verkligen behöver ge så mkt annat utöver mitt hö. Höet har en kvot på 5,5 - 8 MJ och 44 g smrp. Han klarar av att äta ganska mkt grovfoder på en dag (ca 15 kg) och om jag skulle ge nästan enbart hö så skulle hans Mj-behov vara täckt (ca 130 MJ).

Då till frågan; Om man utgår från hans dagliga Mj-behov så skulle man, för att få kvoten 6 behöva ge, 780 g smrp. Grundbehovet av protein, som inte varierar så jättestort från häst till häst vad jag förstått, är ca 550 g för min pålle. Då skulle ju ju isåfall höet täcka upp både nästan hela Mj-behovet och grundbehovet för protein, men kvoten skulle bli endast 5,5. Är detta ett dåligt alternativ?

Har alltid räknat på en kvot på minst 6 till mina pållar. Min lättfödda nordis står på den kvoten, man han får ju å andra sidan precis sitt MJ och proteinbehov täckt eftersom han är så bränslesnål. Den svårfödde pållen står nu på en kvot på 6,5 och är väl hyfsad i hullet med tanke på ras, ålder osv.. Min tanke är att om jag lägger honom på en kvot på 5,5 och proteinbehovet ändå ät täckt, så kanske han lägger på sig mer eftersom inte lika mkt energi behövs för att ta hand om proteinet. Då blir det ju hull istället, eller tänker jag helt fel?
 
Sv: Funderingar kring Smrp/MJ-kvoten

Jag tycker du tänker rätt. HH
 
Sv: Funderingar kring Smrp/MJ-kvoten

Då skulle jag alltså kunna testa att plocka bort foder som ger extra protein, för att se hur han tar sig på nästan enbart höet då?

Har läst nånstans att om hästen har ett stort Mj-behov och man täcker upp med massa protein för att upp kvoten, så kan resultatet bli det motsatta, dvs att den tappar hull...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 660
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 583
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag tror alla med lättfödda hästar är bekanta med problematiken: årets hö kommer in med en kvot på 3-4. Hur rackarns ska man få ihop...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 279
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 858
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp