Bukefalos 28 år!

Funderingar om semester

Sv: Funderingar om semester

Det är inte tvingande att ta ut semestern. Du får bara SPARA överskjutande dagar. Men du kan ta ut dem i pengar, ledighet eller låta dem förfalla.

Lagen stipulerar - mig veterligen - inte vad man gör med dagarna som man inte sparar.
 
Sv: Funderingar om semester

Nej, Tjöta skrev ju fyra veckors semester eller motsvarande. Matmissbrukarens man gör motsvarande.
 
Sv: Funderingar om semester

Nej, Tjöta skrev ju fyra veckors semester eller motsvarande. Matmissbrukarens man gör motsvarande.

Och då är väl allt i sin ordning eller?
Han plockar sina dagar i semester och i pengar för resterande dagar han inte tar ut semester för. Sparar dom dagar han får enligt avtalet med sin chef.
 
Sv: Funderingar om semester

Man får endast spara de dagar som överskrider 20, om det på grund av sjukdom, föräldrarledighet eller liknande inte gått att lägga ut 20 dagar får man endast betala ut de dagar som överskrider 25.

26 a § Semesterdagar med semesterlön som inte har sparats enligt 18 § och som inte har kunnat läggas ut under semesteråret ersätts med semesterlön. Sådan semesterlön bestäms enligt grunderna för beräkning av semesterlön i 16–16 b §§, och ska betalas ut senast en månad efter semesterårets utgång. Semesterlön betalas dock ut endast för det antal dagar som tillsammans med det antal dagar som intjänats under intjänandeåret överstiger tjugofem. Lag (2009:1439).

Jag har jobbat med lön i många år o vet att man MÅSTE ta ut minst 20 dagar varje år. Allt annat är lagbrott av arbetsgivaren
 
Sv: Funderingar om semester

Man får endast spara de dagar som överskrider 20, om det på grund av sjukdom, föräldrarledighet eller liknande inte gått att lägga ut 20 dagar får man endast betala ut de dagar som överskrider 25.

26 a § Semesterdagar med semesterlön som inte har sparats enligt 18 § och som inte har kunnat läggas ut under semesteråret ersätts med semesterlön. Sådan semesterlön bestäms enligt grunderna för beräkning av semesterlön i 16–16 b §§, och ska betalas ut senast en månad efter semesterårets utgång. Semesterlön betalas dock ut endast för det antal dagar som tillsammans med det antal dagar som intjänats under intjänandeåret överstiger tjugofem. Lag (2009:1439).

Jag har jobbat med lön i många år o vet att man MÅSTE ta ut minst 20 dagar varje år. Allt annat är lagbrott av arbetsgivaren

Det är ju det han gör?
Saken är ju att han inte behöver sitta hemma på verandan för att ta ut sina dagar. Han kan ta ut dom i pengar istället.
Det gjorde han sist. Han hade 25 innestående och fick precis 25 nya för nya året och valde att ta ut alla i pengar. Gick hur fint som helst och han arbetade sen som vanligt.

Eller har han bara bra villkor på sitt jobb?
Tidigare fick dom hela semesterpengen i en klumpsumma och fick sen vara lediga obetalt när dom ville. Men det får dom fortfarande. När min man är ledig sparar han sina semesterdagar och är pappaledig istället för något av barnen och får alltså behålla kakan. Chefen bryr sig inte det minsta om att man ska anmäla föräldrarledighet 2 månader innan. Man får ledigt när man vill och behöver. Skitbra!
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar om semester

KL
Kan arbetsgivaren tvinga mig att ta tre veckors semester i sommar om jag inte vill? Kommer inte ha full semester, då jag inte har jobbat ett år än.
 
Sv: Funderingar om semester

KL
Kan arbetsgivaren tvinga mig att ta tre veckors semester i sommar om jag inte vill? Kommer inte ha full semester, då jag inte har jobbat ett år än.

Detta handlar om att fabriken stänger 3-4 veckor varje sommar, men jag jobbar inte där utan har en kontorstjänst.
 
Sv: Funderingar om semester

Det är ju det han gör?
Saken är ju att han inte behöver sitta hemma på verandan för att ta ut sina dagar. Han kan ta ut dom i pengar istället.
Det gjorde han sist. Han hade 25 innestående och fick precis 25 nya för nya året och valde att ta ut alla i pengar. Gick hur fint som helst och han arbetade sen som vanligt.

Eller har han bara bra villkor på sitt jobb?
Tidigare fick dom hela semesterpengen i en klumpsumma och fick sen vara lediga obetalt när dom ville. Men det får dom fortfarande. När min man är ledig sparar han sina semesterdagar och är pappaledig istället för något av barnen och får alltså behålla kakan. Chefen bryr sig inte det minsta om att man ska anmäla föräldrarledighet 2 månader innan. Man får ledigt när man vill och behöver. Skitbra!

Om bägge parter är nöjda, så tala tyst om det ;)

Av allt jag kan begripa och läst mig till är det de inte gör lagligt. Men vem skulle sätta dit arbetsgivaren om bägge är nöjda...
 
Sv: Funderingar om semester

Om bägge parter är nöjda, så tala tyst om det ;)

Av allt jag kan begripa och läst mig till är det de inte gör lagligt. Men vem skulle sätta dit arbetsgivaren om bägge är nöjda...

Jodå, allt dom gör med semesterdagarna är lagligt. Det fixade den nya ekonomiansvarige till när hon började :p
Så ingen klumpsumma längre. Däremot ledigt när man frågar och ta föräldrarledigt utan att säga till med det här med två månader innan. Man får helt enkelt ledigt när man behöver, men då obetalt om man inte vill plocka en semesterdag. Det är flexibla arbetstider (!) så det regleras säkerligen där ändå på något vis. Inte heller någon 40 timmars vecka. När han jobbar är tex 45 timmar en dålig vecka... Vanligast är 60 timmar. Hur man nu pallar det..
 
Sv: Funderingar om semester

Arbetsgivaren kan inte tvinga dig ta obetald semester, men däremot att du tar dina inarbetade dagar om verksamheten är stängd.
 
Sv: Funderingar om semester

Jag kan inte tänka mig att arbetsgivaren går med på att du inte tar semester.

Vi måste ta ut 20 dagar, annars kan arbetsmiljöverket komma med pekpinnen. Dessutm är ju semester för att skydda den anställde, som måste få chans till återhämtning. Så semesterlagen säger att du ska ta ut 20 dagar.

Fast för mig känns det jättekonstigt. Jag arbetar bara deltid (120 timmar i månaden) så jag känner inte att jag behöver återhämta mig när jag bara jobbar fyra dagar per vecka. Nä, då vill jag hellre ha pengarna. :p



Det jag undrar, lönar det sig att ta ut allt i pengar istället för semester? Eller blir det en hög skattesats om man får en sådan klumpsumma?
 
Sv: Funderingar om semester

Fast för mig känns det jättekonstigt. Jag arbetar bara deltid (120 timmar i månaden) så jag känner inte att jag behöver återhämta mig när jag bara jobbar fyra dagar per vecka. Nä, då vill jag hellre ha pengarna. :p



Det jag undrar, lönar det sig att ta ut allt i pengar istället för semester? Eller blir det en hög skattesats om man får en sådan klumpsumma?

Det finns ju vissa lönenivåer där skatten ökar markant om man går över nivån. T.ex när man börjar betala statlig skatt. Men den gränsen går vid 420800 (vid 602600 börjar man även betala värnskatt). Det låter inte som du ligger i de lönenivåerna och då betalar du vanlig kommunalskatt (som brukar ligga mellan 29-34 ungefär, olika i varje kommun)
 
Sv: Funderingar om semester

Det är lag på att ta ut motsvarande 4 veckors semester.

Semesterlagen reglerar att arbetsgivaren är skyldig att ge dig en sammanhängande ledighet på 4 veckor under juni-aug. Inte att DU måste ta ut den. Man kan komma överens med arbetsgivaren om ett annat uttag av semestern... Dessa 4 semesterveckor är en av de få ledigheter som arbetsgivaren inte kan neka. AG kan dock bestämma när under denna period du kan ta din ledighet....
 
Sv: Funderingar om semester

Beror väl på vad som står i anställningsavtalet?

Jag har för mej att i mitt avtal så tog man inte ut semestern så sparades dagarna, men bara en viss tid. Och för att få ut ersättningen så var man tvungen att vara ledig. Annars raderades dagarna och ersättningen efter en viss tid. Ingen extra utbetalning alltså.

Nja, tar man inte ut sina semesterdagar så ska de komma ut som pengar i lönekuveret någon gång följande år.....

Företaget jag jobbar på lägger ut semestern i 2 perioder... tidig o sen och man vet från år till år vilken semesterperiod man har. Passar inte perioden får man byta "hela" perioden med någon annan kollega. Vi får spara 5 dagar per år i max 5 år (helt enligt semesterlagen) och kommer vi upp i fler än 25 sparade dagar betalas dagarna utöver 25 ut i ekonomisk ersättning. Om man av någon anledning inte tar ut alla övriga dagar så kommer de som pengar nästkommande år på lönen i feb/mars (om jag inte minns fel)
Att göra en deal om att ta ut semester som pengar är inte aktuellt i annat än mycket speciella skäl...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 606
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
849
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 452
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 967
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp