funderingar på hingst.....

har bara haft henne i ett år så det har inte blivit så mycket tävlingar,,, hon är tävlad 110 med placering och La4 med placering.....
 
Tack snällt av dig att svara så jag slipper.
Rambo, du har rätt jag har en avkomma efter honom, hon är bra lugn cool och vacker!
Jag har två avkommor här hemma efter Bourbon varav en är mycket bra!
Jag har själv betäckt med Briar(jag tycker mycket om honom)
men jag kan bara konstatera fakta att han lämnar ojämnt.
Donnerfly är stor och snygg snäll och trevlig i sitt temperament. Där kan man bara läsa statistiken han lämnar bra avkommor.
Bayron har jag använt i år han är otroligt snygg, rids av en 16 årig tjej snäll snygg och A-prem vilket betyder att han lämnar bra.
Ravell har jag använt i år också han är mycket bra med fullblod i sig. Bra stostam. :cool: :cool:
Mitt bästa föl hitills fick jag nog i år e. Davinci som är min absoluta favorit han går från klarhet till klarhet, den stostam han kommer ur är nog sveriges bästa. Hans mamma har tre godkända hingstar han står på Tullstorp.
Vi fick också föl e. Bernstein i år ett mycket vackert stoföl men saknar den utstrålning som Davinci fölet har! Hon piafferar med höga knälyft urläcker!!!
Jag gillar många hingstar men har mina favoriter, ibland betäcker jag inte med dom utan försöker att tänka på hur bra det ska bli med mitt sto, Rambo var så och det blev bra.
Nästa år ska jag ta något säkert till mitt treåriga Bourbon sto hon är en pärla, kusin till Davinci! Hon fick 998 extriört på sin fölvisning.
 
jaha vad kul!!! vilken tror du skulle passa mitt sto?? har du sett bilderna på henne???
 
Hmmm... det är jättesvårt att säga man måste liksom känna sig för.

1. Bourbon han ger tuffa avkommor samt extriört vackra och helbruna men snälla

2. Rambo min avkomma är ursnäll trevlig och lugn har ganska bra trav lätt att verka och sköta, jag tror hon blir trevlig, Rambo har lämnat mycket bra avkommor på ganska få ston.
3. Davinci ur läcker det bästa från Sverige kombinerat med det bästa från Tyskland, enligt Minna en häst för de mycket svåra uppgifterna. Mitt föl har utstrålning och gång, hon är mycket snäll med det är hennes mamma också. Jag tror man ska ha ett bra sto till Davinci ett sto som är bra i humöret för Davignon I har ganska mycket temperament, men Davinci som jag själv träffat är mycket snäll.
4. Sack, Saigon Briar är mycket bra hästar men man ska också ha mycket bra ston som passar till dom, hingsten är inte allt det är stoet som drar det tyngsta lasset, men är det ett trevligt sto skulle jag satsa på Davinci för min fölunge säljer jag aldrig hon är urläcker.
 
tack så mycket för ditt råd.... det finns ingen sida så att jag kan få se en bild + läsa om davinci???
 
Vi har ett långlinjerat sto, nu när hon var otränad så var hennes mankh 168 cm.
Hon har bra steg (e: Bernstain), men även en bra hoppteknik (UE: Rote bold).

Vi valde Elmshorn till vårat sto, Då Elmshorns pappa Lord har lämnat avkommer inom både hoppning och dressyr och även Elmshorn har bra steg.

I Sommras komm det ut ett smäckert, högstält sto, med lagom längd.
Steget är enromt bra. I traven är det höga benlyft och hon svävar fram. Hon har ett väldigt bra bakbens aktivitet med bra undertramp.

Vi tog oss hela vägen till Riks i Tingsryd med detta föl!
För bilder: http://community.webshots.com/album/78242117XGnvDI
Riksbilderna ligger längst ner!

På Riks fanns även ett annat föl efter Elmshorn, ganska likt vårat eget, kroppsmässigt, såg dock aldrig hur den rörde sig.
 
jag vill höra vad andra gillar för hingstar och att man får lite hjälp på val av hingst.....
 
vad kul!!!! har inte hört talas om den hingsten förut tror jag....
 
Hon showade och visade sig från sin allra bästa sida.
Och sin läckra trav kunde ingen ungå att se, då hon valde att visa den ofta :D

Tyvärr så är hon född sent (Juni) och de flesta var födda tidigt (mars-april) så storleks skilnaden var ganska så stor.
Hade hon varit född lite tidigare så hade vi knipit en semi plats. Så man är både lite "besviken", men ändå glad över att hon sköte sig så bra och visade upp sig från bästa sidan.

Nåja, nästa år väntar 1 års visning och då jäklar ;)
 
jo det förstår jag, men att efter fått ett förslag söka upp hingsten själv på nätet är inte så svårt.
 
är tyvärr lite dålig på sånt :crazy: ... jag säger bara jag och datorer :smirk:
 

Liknande trådar

Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 241
Senast: cirkus
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 653
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp