funderingar på hingst.....

M

marika_

hejsan...jag undrar om någon kan hjälpa mig att hitta en bra hingst till mitt sto... mitt sto är e:testarossa u: chattanoga ue: ceylon... hon är 167 i manken och är ett ganska så feminint halvblod,, är både fin i hoppning och dressyr är ute efter en hingst som är bra i både hoppning och dressyr, vill ha en hingst med lite massa,trevligt temperament och lynne och som är ca 170 i manken och har bra stam och har lämnat bra avkommor......
har funderat på donnerfly,robin z,pablo,warstainer och d-day ..... tacksam för svar.....
 
Hej!

Undrar vem som är uppfödare till din häst? Känner ett sto som hette Chattanoga. Hon fanns utanför Motala, Östergötland.

Isåfall har ditt sto flera halvsyskon efter Landlord som blivit kanonfina.

De hingstar du nämner som tänkbara kandidater är ju verkligen enormt olika. Vad vill du ha hästen till? Det framgår inte riktigt! :crazy: Du nämner tre dressyhingstar, en hopphingst och en mer åt allroundhållet.

/C
 
min häst är uppfödd i linköping.... är det caramelles mamma tror du? jag ska ha hästen till både hopp och dressyr....
 
Donnerfly är bra han har massa och är urtrevlig i sitt temperament
 
Hej!
Japp! Det är den hästen. Det var en av mina kompisar som red in henne och red henne som unghäst! PM:a om du vill veta mer! Tydligen en kalastrevlig häst du har!!

/C
 
Om du letar hingst som är bra både gångartsmässigt och hoppmässigt, samt storlek skulle jag satsa på Briar. Tävlas enormt högt i dressyr samt har mycket bra hoppoäng. Han har inte heller bara lämnat dressyr avkommor utan dom har bevisat att dom kan hoppa också.
 
vet du någon sida som man kan läsa lite om honom + se stammen.... briar är ju snygg!!!!
 
Problemet med Briar är att han är en hingst som inte lämnar helt jämnt. Han betäcker 100 tals ston varje år och ännu har vi inte sett någon riktig kanon efter honom. Möjligen Berlioz!
Har man så många ston varje år skulle det finnas ett uppsjö av bra avkommor, andra hingstar som t.ex Bourbon, Donnerfly etc har ett litet antal ston men har fått fram mycket bra avkommor på t.ex treårstesten.
 
du verkar vara insatt i avel.... har du något bra förslag på en trevlig hingst?
 
Det är dom som förespråkas jämt. :) Kolla tulltorps hemida där står det mycket om Briar, tycker inte att han är ett dåligt alternativ.

Finns ju inte så mycket avkommor efter Donnerfly och Rambo (som visat något) heller. Vi har ju inte en aning om var avkommorna hamnar, det kanske inte ens är hos tävlingsryttare, och då är det svårt för Briars föl att visa något.
 
Cortez är en av mina personliga favoriter. har enbart sett trevliga och rörliga hästar efter honom, dock lämnar han väl rätt så stort (fast det kanske inte är en nackdel?).
 
jo avkommorna efter honom är ju riktigt snygga,, men jag har även sett hästar efter honom som har varit lite tokiga :crazy:
 
Måste bara få protestera lite ang Rambo!
Har inte använt honom själv, och dessvärre tror jag inte
att han passar just mitt sto.
Men jag misstänker att han kommer åka upp rejält i "BLUPen"
framöver.
När han har tillräckligt många avkommor för att få lov att
komma med...
Det borde han snart ha.
Och just med tanke på att de få avkommorna, har gjort gott ifrån sig..
I år vann Gicea Kungakannan med, vad var det, 53 poäng.
Hon kom trea i championatet idag.
Så gott som varje år, har Rambo haft med en finalist i championatat,
eller breeders.

Han är ju såpass intressant att tom Celle, har haft honom i
sitt program... Se en gammal länk, innan den försvinner:
http://www.landgestuetcelle.de/us/stationen/erambo.html
Hur många av våra svenska hingstar har gjort det?

Här hittar du en treårig hingst och hans bror i USA
http://www.westwindfarm.net/swb_imports.htm
Rambo har fler avkommor i USA, bla Dirigenten, som
gick i toppen i breeders.

Det är flera föl som är berättigade att vara
med på Riksfölet i år.

Och frågan är om Rambo har betäckt så många ston totalt, som tex Briar hinner med på en säsong.

Briar är en fin hingst, inget tvivel om det!
Men Rambo tycker jag är ett kul alternativ på en
svensk hingst, som dessutom har elitston i flera
generationer, bakom sig.

Jag sätter en knapp på att han åker högt upp på BLUPen,
när han har kvalificerade avkommor nog!

Mvh
 
Jo, Briar är vädigt snygg och bra! jag tycker att du ska ta han!
De jag inte tycker att du ska ta:
Cortez (har sett några, de flesta får rätt långa ryggar) men det beror ju helt och hållet på vilken typ av häst du vill ha, jag gillar det inte!
Levantos II , nej..vet om många avkommor efter han..puh.
D-day, där har jag bara sett en ända och den är sjövild! den är livrädd för allt och alla!..men det kanske bara är den hästen.

Jag tycker du ska ta:
Björselles Briar- snygg kroppsform, fick bra poäng i hopp.
Robin Z- alltid bra!
Akribori- han är efter Acord II som har gett många bra hoppavkommor och Akribori är dressyrhäst, han är 1,70cm hög också och väldigt snygg modell!
Ragazzo- lämnar både hopp/dress avkommor!
 

Liknande trådar

Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 241
Senast: cirkus
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 653
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp