funderingar på varv

M

marijaa

Jag ska tävla lätt tölt och lätt fyrgång, jag antar att dessa rids ungefär som vanlig fyrgång och tölt men nu när jag sitter här och ska fylla i anmälningsblanketten hittar jag inte fipo. kan man få tag i det på nätet eller kan nån tala om vilken ordning och i vilket varv som vilken gångart rids i.

Min häst starkaste egenskap är den ökade tölten så det är bra om han kan gå i höger varv när det är dags för det... :angel:

tacksam som alltid för svar!/marijaa
 
Sv: funderingar på varv

Hej!

I fyrgång rider du samma varv hela tiden! (tölt, trav, skritt, galopp)

I lätt tölt rider du ingen ökad tölt men däremot ökningar på långsidorna. I tölten startar du i ett varv och rider ett varv i kort till mellantempo tölt, sen byter du varv och rider tempoväxlingarna.

Lycka till med tävlandet!
 
Sv: funderingar på varv

Lätt tölt: Välj vänster varv, då har du temposkillnaderna i högervarvet. Varv 1 kan du välja tempo mellan kort till meallntempo, rider du ensam eller två och två rids ett varv och sen byter man varv på den kort sidan som man startade på. Annars kanske ni rider på speakerns kommando, och då rider du på till denne säger till vad ni skall göra.

Varvbyte med temposkillnad på långsidorna samt nedtagning innan kortsidan, samm gäller här som ovan.

Lätt fyrgång: Väl det varv som du tycker hästen har lättast i, 1 varv tölt, trav, ½ varv i skritt samt 1 varv i galopp. Detta är den fasta gångartsföljden om ni inte rider på speakerns kommando, för då rider ni gångarten tills ni blir tillsagda att byta.

GLÖM INTE ATT HÄLSA, Lycka till.
 
Sv: funderingar på varv

Hihi, det där med hälsandet är det jag alltid är mest nervös för att glömma ;-)

Jag borde få rida ökad tölt i tempoväxlingarna om jag tar ner honom till mellan/kort på kortsidorna, eller?

Vi rider på speakerns kommando.
Tack för hjälpen. :bow:
 
Sv: funderingar på varv

Varvet skall visas med tydliga temposkillnader, och tydliga nedtagningar samt ökningar. Det största problemet är nedtagningen, den blir som oftast otydlig eller slarvig och sådant kostar poäng.

Så väljer du ett högt tempo på kortsidan tex mellan tempo, då :devil: får du rida på långsidan så det brinner och du måste gasa rejält när långsidan rätar ut sig annars riskerar du bara otydliga ökningar och nedtagningar. Man bör ha i åtanke att mellantempo tölt är ett förhållandevis högt tempo, många ekipage förmår sig bara att komma upp i mellantempo i ökningen. Men kan ändå klara sig fint på detta, genom att ökningarna och nedtagningarna är prydliga och tydliga samt med harmoni.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 753
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp