Funktionsnedsattas rättigheter.

Inte_Ung

Trådstartare
Alla fina länkar och referenser som jag hade tänkt att läsa i ämnet försvann i en trådrensning.
Jag vore mycket tacksam om de kunde läggas in här.
Min besvikelse är just nu stor.
 
Alla fina länkar och referenser som jag hade tänkt att läsa i ämnet försvann i en trådrensning.
Jag vore mycket tacksam om de kunde läggas in här.
Min besvikelse är just nu stor.

Jag vill då inleda med att betona att det inte är funktionsnedsattas rättigheter, utan mänskliga rättigheter. De senare gör man anspråk på när de kränks eller riskerar att kränkas, antingen genom att det offentliga aktivt kränker/inskränker eller underlåter att förse rättighetsinnehavare med det som de har rätt till (till exempel utbildning på lika villkor, tillgänglig lokaltrafik/färdtjänst, osv).

Att det finns en särskild konvention för funktionshindrades rättigheter har att göra med att det offentliga ofta glömmer bort att personer med funktionsvariationer är människor som har lika rätt till rättigheter (alltså på lika villkor som andra människor). Konventionen staplar således inte upp särskilda rättigheter för en grupp människor, utan preciserar det offentligas skyldigheter så att det blir tydligt vad som behöver göras för att gruppens mänskliga rättigheter ska kunna respekteras.
 
Jag vill då inleda med att betona att det inte är funktionsnedsattas rättigheter, utan mänskliga rättigheter. De senare gör man anspråk på när de kränks eller riskerar att kränkas, antingen genom att det offentliga aktivt kränker/inskränker eller underlåter att förse rättighetsinnehavare med det som de har rätt till (till exempel utbildning på lika villkor, tillgänglig lokaltrafik/färdtjänst, osv).

Att det finns en särskild konvention för funktionshindrades rättigheter har att göra med att det offentliga ofta glömmer bort att personer med funktionsvariationer är människor som har lika rätt till rättigheter (alltså på lika villkor som andra människor). Konventionen staplar således inte upp särskilda rättigheter för en grupp människor, utan preciserar det offentligas skyldigheter så att det blir tydligt vad som behöver göras för att gruppens mänskliga rättigheter ska kunna respekteras.

Tack!
 
Jag vill då inleda med att betona att det inte är funktionsnedsattas rättigheter, utan mänskliga rättigheter. De senare gör man anspråk på när de kränks eller riskerar att kränkas, antingen genom att det offentliga aktivt kränker/inskränker eller underlåter att förse rättighetsinnehavare med det som de har rätt till (till exempel utbildning på lika villkor, tillgänglig lokaltrafik/färdtjänst, osv).

Att det finns en särskild konvention för funktionshindrades rättigheter har att göra med att det offentliga ofta glömmer bort att personer med funktionsvariationer är människor som har lika rätt till rättigheter (alltså på lika villkor som andra människor). Konventionen staplar således inte upp särskilda rättigheter för en grupp människor, utan preciserar det offentligas skyldigheter så att det blir tydligt vad som behöver göras för att gruppens mänskliga rättigheter ska kunna respekteras.
Har du någon fin referens att läsa?
 
Något jag också tycker är viktigt att betona att det alltid är känsligt att bryta ut en grupp människor och skriva om "dom" som en homogen enhet.

Lek med tanken att i rubriken skriva "judars rättigheter" eller "svartas rättigheter". Då blir det förhoppningsvis ganska tydligt att det som @Philosophia så bra förtydligade att handlar om mänskliga rättigheter.

Jag menar inte att en i vissa fall kan bryta ut en grupp för att diskutera tex strukturell rasism, funkfobi eller liknande utan bara att en ska vara mycket medveten om hur en använder detta. Personer med funktionsnedsättning ÄR dessutom ingen homogen grupp, lika lite som "invandrare" som exempel.
Jag ser ofta att det pratas om "dom" när det gäller tex gruppen med intellektuell funktionsnedsättning. "De är ju så glada, de gillar att dansa, de tycker om musik". I detta fall är intensionerna oftast inte att kränka även om det blir väldigt fel.
 
Något jag också tycker är viktigt att betona att det alltid är känsligt att bryta ut en grupp människor och skriva om "dom" som en homogen enhet.

Lek med tanken att i rubriken skriva "judars rättigheter" eller "svartas rättigheter". Då blir det förhoppningsvis ganska tydligt att det som @Philosophia så bra förtydligade att handlar om mänskliga rättigheter.

Jag menar inte att en i vissa fall kan bryta ut en grupp för att diskutera tex strukturell rasism, funkfobi eller liknande utan bara att en ska vara mycket medveten om hur en använder detta.
Jag ser ofta att det pratas om "dom" när det gäller tex gruppen med intellektuell funktionsnedsättning. "De är ju så glada, de gillar att dansa, de tycker om musik". I detta fall är intensionerna oftast inte att kränka även om det blir väldigt fel.
Även personer med intellektuell funktionsnedsättning har liksom rätt att vara sina egna individer och ska inte behöva betraktas på nåt generaliserande vis :)
 
Även personer med intellektuell funktionsnedsättning har liksom rätt att vara sina egna individer och ska inte behöva betraktas på nåt generaliserande vis :)

Absolut!
Jag tänker att det kan bli väldigt problematiskt om en person med säg Downs Syndrom går till läkaren för att hen har en depression med suicidala tankar och läkaren sitter på åsikten att "Personer med Downs är ju alltid glada" och då inte förstår hur pass allvarlig den psykiska ohälsan är. Eller att en kanske behandlas som ett barn bara för att man har IF (också vanligt) och omgivningen pratar över ens huvud hela tiden. Det är också vanligt att ens sexualitet sopas under mattan om en har en IF. Detta gäller iofs för många personer med en funktionsnedsättning.
 
Senast ändrad:
Jag minns tyvärr inte längre vad jag länkade till, du får nog påminna mig isf
Du skrev en referens till de mänskliga rättigheterna med angivande av var det som du tyckte att jag skulle läsa stod.
Jag hade tänkt att plöja igenom det där före gryningen när bara jag är vaken.
Men det försvann.
 
Jag vill då inleda med att betona att det inte är funktionsnedsattas rättigheter, utan mänskliga rättigheter. De senare gör man anspråk på när de kränks eller riskerar att kränkas, antingen genom att det offentliga aktivt kränker/inskränker eller underlåter att förse rättighetsinnehavare med det som de har rätt till (till exempel utbildning på lika villkor, tillgänglig lokaltrafik/färdtjänst, osv).

Att det finns en särskild konvention för funktionshindrades rättigheter har att göra med att det offentliga ofta glömmer bort att personer med funktionsvariationer är människor som har lika rätt till rättigheter (alltså på lika villkor som andra människor). Konventionen staplar således inte upp särskilda rättigheter för en grupp människor, utan preciserar det offentligas skyldigheter så att det blir tydligt vad som behöver göras för att gruppens mänskliga rättigheter ska kunna respekteras.
Alla människor har funktionsvariationer, även de som inte har funktionsnedsättningar.
 

Liknande trådar

Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
876
Senast: Gulis
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 836
Senast: LaMagia
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 579
Senast: Wille
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp