'Fusk' grusrengöring

M

Minime

Kan man (bör man?!) ösa upp gruset o skölja det o sedan slänga tillbaka det, tillsammans med delvattenbyte, utan att ta bort fisken? Fuska lite ;) eller blir dom stackarna superstressade då o det är lämpligare o flytta dom o möblera om i lugn o ro?
 
Sv: 'Fusk' grusrengöring

Hej
Varför behöver du göra rent gruset?
Du har en mängd nyttiga bakterier där,,,
Jag slamsuger med måtta (endast när det har blivit drivor) och gör aldrig rent gruset.

Om du har haft något sjukdom eller liknande och behöver rensa ut så rekommenderar jag dig att ta ur fiskarna ur akvariet innan du öser upp sanden. Men helst så bör du inte röra i botten alls.

Mvh B
 
Sv: 'Fusk' grusrengöring

Jo egentligen gör jag det oxå... men det är så förbaskat mkt alger o algätarna klara inte av att hålla efter, o en slamsugning hjälper nada.... kanske kan skölja bara en del av gruset för att miska ned probelemet lite, men ändå ha kvar bakterierna?
 
Sv: 'Fusk' grusrengöring

Vad har du för grus i botten? Är det vanlig sand så kan du suga upp algerna med hjälp av en vanlig slamsugare?
Du bör väl oxså fundera på varför du får mycket alger, har solen legat på? Lysrören tända för mycket?

Som sagt tidigare, försök att ta upp just de bitarna med mycket alger på, men låt botten vara orörd.

Lycka till
/B
 
Sv: 'Fusk' grusrengöring

Du bör väl oxså fundera på varför du får mycket alger, har solen legat på? Lysrören tända för mycket?

+ Matar lite för mycket, för få vattenbyten = mycket näring vilket borgar för mycket alger.

En sak med som kan spela in (om jag minns rätt från en föreläsning för några år sedan) är ju att olika "alger" har ju olika perioder av året när de är aktiva. Ska inte gå in djupare än så på det, men summan av det hela (enligt mitt sätt att se det) blir att man kan få in extra mycket periodvis via kranvattnet som kan växa till sen i akvariet vid rätt förutsättningar. Gäller väl främst vid kommunalt vatten som tas från tex sjö/vattendrag. Vår och höst, om jag inte minns fel. Det är ju sensommar/höst nu och jag har själv märkt en "ökning" av alger på rutan. Men som sagt, bara mina egna funderingar. Inget vetenskapligt bevisat att man kan märka av detta i sina akvarier!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 971
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 038
Senast: Mkb
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 985
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 583
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp