Fylla grus på ridbana fläckvis?

trofé

Trådstartare
Kan man göra det? Eller blir det helt galet oavsett hur det ser ut innan? Förutsättningarna är som följer:

Ridbana anlagd för 2,5 år sedan. Topplagret 0-2 i storlek. Material: rest från mulldamm (slig kallar en del det).

Förra sommaren lades ca 1 cm tjockt lager över hela banan med 4-8 grus, krossat material, ej naturgrus/sand. Detta för att få banan att inte bli fullt så mjuk vid långvarig torka, och för att vara mer ridbar vid mycket regn. Resultatet blev mycket bra och banan blev precis som jag ville ha den. Det grus som lades på (4-8), harvades ned ganska grunt med en harv med ca 3-4 cm långa piggar på.

Nu efter en vinter och lite mer ridning har det senare toppmaterialet (4-8) gått ner djupare/blandats upp mer på utsatta ställen (vissa ställen på spåret t.ex.), så att mer av det första topplagret är i ytan. Frågan är då om man skulle kunna förbättra dessa områden med mer av 4-8 gruset, eller blir det alldeles tokigt?

Är det någon som fyllt på sin ridbana/paddock på vissa partier och har erfarenhet av det? Alla tips och idéer mottages tacksamt :)
 
Sv: Fylla grus på ridbana fläckvis?

Det är ju viktigt att en ridbana är så homogen som möjligt, alltså inte hård på en del och mjuk på en del ställen.
Eftersom du använder samma material som den redan består av så behöver du jobba på att få den så lika överallt som möjligt så det borde ju gå.
 
Sv: Fylla grus på ridbana fläckvis?

Ja precis, helt min tanke också. Och eftersom det just nu är en viss skillnad, inte alls stor, men ändå en skillnad mellan vissa ytor, så är det ju inte helt hundra procent jämn nu heller. Eller så är jag bara väldigt petig :)

Hästen verkar inte bry sig, och det är inte så att man plötsligt kommer ut på ett mjukt område, men jag ser att det är skillnad i blandningen av gruset, och där gruset blivit mer nedblandat (längre ner i materialet) lär det ju inte komma upp igen. Alltså 4-8 gruset lär ju inte jobba sig uppåt av sig självt.

Tanken är att fylla på dessa partier och sedan harva banan igen så att det inte blir några tydliga övergångar eller skillnader mellan där man fyllt extra och andra ställen.
 
Sv: Fylla grus på ridbana fläckvis?

Jag har en enkel grusridbana (0-8 grus) som gjordes för ca 10 år sedan i en gräshage. Grässvålen hyvlades av och gruset lades sedan ut i ett ca 6 cm tjockt lager direkt på jorden.

Men efter ett misstag från grannen var halva ridbanan mer jord än grus. Jag hade bett honom harva banan, men han använde en kultivator istället för en harv och vände upp jord på halva banan (och jag var inte hemma så jag såg inte vad han gjorde förrän det var försent!).

Jag var tvungen att ta hem mer grus och lägga på den förstörda halvan och det fungerade faktiskt bra. Grusbilen tippade ut ett jämntjockt lager precis som jag ville ha det. Men vissa partier blev dock lite ojämna så där flyttade jag runt gruset för hand efteråt. Fyllde skottkärran och flyttade gruset till ställen där det var liten tunt. Tungt och slitigt, men resultatet blev bra. Så gör jag även idag om jag har ett ställe där jag tycker det är lite tunt med grus - hämtar från annat ställe på banan och tippar och krattar ut där det behövs mer.

Nu harvar jag banan själv också - slipper fler misstag från välmenande granne ...
 

Liknande trådar

Anläggning Jag byggde min budget ridbana för två år sen. O det blev ju helt fel så här i efterhand. Vi plöjde upp en yta för att jämna ut grunden...
Svar
2
· Visningar
1 462
Anläggning Vi har en ridbana i paddex som har några år på nacken och behöver ett lyft. I nuläget är det endast några cm löst material på den...
Svar
1
· Visningar
841
Anläggning Vår ridbana (byggd för två år sedan) är lite väl lös i topplagret, om det inte regnar ansenliga mängder. Vid mycket nederbörd packar sig...
2
Svar
36
· Visningar
12 795
Senast: trofé
·
Anläggning Del 146! ;) Jo jag har hittat sökfunktionen, men inte hittat rätt tråd för mig ändå... Vi har som sagt köpt gård och jag vill...
Svar
7
· Visningar
4 203
Senast: Mysaan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp