Bukefalos 28 år!

Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Alltså, det kan fortfarande vara så att du faktiskt behöver lägga stenmjöl (tror på ett tjockare lager än du tror ändå;)), men du kan du testa vad som händer med den där hörnan iaf. Krosssten kan ju binda faktiskt eftersom den är kantig, men risken är att det blir ännu rörligare.

Du kan ju också fråga brottet om de har nån 0-8 med lite 0 i. Ibland får vi leveranser där det mest är "småsten" och lite mjöl, det beror på hur krossen gått och hur de har silat det.
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Haha, ja jag kan ju testa med lite olika tjocklekar i hörnan med! Men är det inte det som kallas för betongrus? När det är 0-8 men med färre 0 delar och fler större delar?
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Det där är väl lite olika beroende på var man bor, men jag har aldrig hört just betonggrus som en "fast" benämning. Det är ju olika beroende på vilken typ av betong du vill ha.
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Vad är det för material på den nu?

Jag hade nog lagt på naturgrus faktiskt (även om det tar emot eftersom det är en ändlig naturresurs;)), det binder aldrig på samma sätt som krossmaterial och håller sig löst, tänk sandstrand. MEN, inte så mycket, 5 cm kanske.

Jag tänkte föreslå sand men det kanske är helknas?
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Natursand behöver inte vara alls knas, det är ju mindre kornstorlek än naturgrus bara. Helst en kombo av sand och grus, man kan be om en förteckning på kornstorlek så vet man vad man får.
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

KL

Nu har jag varit i kontakt med ett stort grusföretag, han svarade att han inte var expert på ridbanor och föreslog ev 0-2 för att få nuvarande material att sätt sig, "om det befintliga materialet är som socker". Han gav även lite idéer runt 4-8 som jag föreslog.

Min plan nu är att ringa honom och boka en dag för att åka dit, och då tänkte jag ta med en burk med befintlig sand så att han får se hur den är. Den är ju inte riktigt som socker, utan mer som pulver. Samt att se om jag kan köpa med hem en balja med 0-8 betonggrus och en med 4-8 för att kunna testa hemma på banan.
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Ja, visst är det det! Hade bara helt missat den tanken/möjligheten ;)

Uppdaterar när jag pratat med personen på stenbrottet, och efter test på ridbanan.
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Jadu ;):D Vad exakt det är vi rider på idag vet vi inte. Banan anlades för säkert 15 år sedan och sedan dess är inget gjort med den. Vi flyttade till gården 2002 och då var banan knappt använd och sedan har vi ridit ganska mkt så material har s.a.s. försvunnit och nu har vi ju grävt bort en del.

Från början bestod topplagret av natursand (tror jag) och bark/flis. Underlaget har alltid varit bra men barken/fliset förmultnade till slut och banan blev lite klafsig så vi valde att ta bort och lägga på nytt. Nu rider vi ju s.a.s. på det som var under topplagret + antagligen lite vanlig natursand.

Vi har tänkt att det borde räcka att lägga på ca 5 cm vanlig sand för att topplagret ska bli lite mjukare (svikt finns ju redan en del underifrån). Jag vill INTE att den ska bli tung.

Tack för tips!
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Lite uppdateringar.

Igår var jag ute vid ett grustag och fick med mig prov hem på 4-8 samt 0-4 (tror jag den andra sorten var). Jag har inte testat det på banan än, men ska bli spännande att se hur det beter sig.

Idag har jag varit på två "studiebesök" i trakten. På den ena stället har de en bana med precis samma toppmaterial som oss i utgångsläget. Han som hade den banan sa att det är 0-2 i storlek på sligen. De hade på sin bana sedan i ett par omgångar blandat in 0-8 naturbetonggrus i topplagret. Harvat ner det och sedan sladdat. Deras bana var betydligt fastare i topplagret än vår och om man skrapade lite så man kom ner till det vi har nu (mull/slig) så höll det fukten bra när det inte låg överst. De ordnar en del träningar och kurser mm, så deras bana används en hel del och hade enligt ägaren fungerat bra med denna iblandning.

Det andra stället hade använt 0-4 uppe på bärlagret och tyckte att det blivit för löst, dammigt och mest som en badstrand. De hade då lagt krossat 0-8 stenmjöl uppepå och nu såg banan fast och bra ut. Ägaren till denna bana sa att det blivit bra efter att de lagt på 0-8:an men att han gärna hade lagt det direkt från början och struntat i 0-4:an helt.

Ska testa lite med proverna jag fick med hem, samt rina till personen som kört ut 0-8 gruset på försa stället jag kollade på, han var tydligen väldigt duktig på att sprida exakt jämnt, samt verkar ju ha koll på detta med grussorter.

Med hopp om en fastare bana! :)
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Vår ridbana (byggd för två år sedan) är lite väl lös i topplagret, om det inte regnar ansenliga mängder.

Vad jag förstått så blir stenmjöl, tex 0-8, fastare. Det verkar på det man läst nästan snarare kunna ha en tendens att bli för hårt och att man kan få harva i det för att hålla det mjukt. Är det någon som har någon erfarenhet eller idé ang detta med att göra en för lös/mjuk bana fastare med stenmjöl? Jag hade en idé om att lägga 1-2 cm 0-8 betonggrus (fler korn av den större sorten) över banan, så att det får blanda sig lite med det som är nu (som troligen är 0-1). Kan det fungera? Skulle det kunna göra banan fastare?

Jag förstår precis och du har helt rätt ang. funktion. Jag har proffs bekanta i trakten som blandat i stenmjöl i sin existerande sand-ridhusbotten, av samma anledning och med samma motivation som du, och det har blivit bra. Nu är ju detta inomhus och du har utomhus, men du har helt rätt i att stenmjölet beter sig så att det blir fastare och kan bidra till att "binda" materialet det blir blandat med. Jätteviktigt är dock, vilket du också greppat, att man inte blandar i för mycket. Jag tänker också att eftersom du har en utebana och det jag skriver om är inomhus, så blir din situation extra känslig eftersom du inte "styr" över vattenmängden, vilket man gör på ett inomhus underlag.
Jag skulle prova med att blanda i väldigt försiktig mängd stenmjöl för att se hur det beter sig. du måste nog vara noga med att det verkligen blandar sig också så det inte packar sig ojämnt.....
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Hur har det gått? Blev den bättre och vilket grus valde du? Vi är i samma situation med vår nya ridbana. Den är alldeles för lös. Vi har ngn slags blandning av sand och stenmjöl, enl ridbanebyggaren den blandning som brukar användas i området. vi ska enl uppgift ha 13 cm stenmjöl packat och över det ca 10 cm av blandningen. Ska man satsa på 5 cm stenmjöl till och hur ska man gå tillväga?
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Jag har inte varit på samma ort som ridbanan i det sista, så har inte kommit vidare. Har inte testat med de två sorterna material som jag fick med mig från grustaget. Dock verkar det som att någon stenmöjlsblanding (ev "betonggrus", dvs mer av de större stenarna) har varit ett vinnande koncept på de två banor jag besökt som var för lösa tidigare.

Kan du inte fråga den som byggt din bana vad det är för blandning de använt egentligen?
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Våran paddock var väldigt mjuk & gropig, det var ca 50-60cm sand under (tänk strand..) och 5-10 cm stenmjöl uppe på det. Sanden hade kommit upp fläckvis så banan var delvis mjuk och delvis hård. Det blev som att rida på en bergochdalbana, ojämnt och gropigt och hästarna tappade bjudningen helt.

Vi fixade till den i höstas, vi tog inte bort något material. Lade först på något grus (ganska runda stenar, kanske 10mm korn) och då blev det fast på en gång! Uppe på det blev det ca 5cm stenmjöl och nu är banan kanonbra. Fast och fin men inte hård :)
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Det låter ju hoppfullt! Har du möjlighet att ta reda på vad för grus ni la på och vilken storlek på stenmjölet?
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Uppdatering.

Idag har jag testat att lägga ut 0-4 stenmjöl i ett hörn på ridbanan och 4-8 grus i ett hörn. Jag krattade ner det 1-3 cm ca i det översta lagret av befintligt material och det stampades till lite med fotkraft. Testade sen att leda över både shettisen och arabem i skritt och trav. Det med 4-8 blandningen blev klart bäst. Där kunde man se en tydlig förbättring i fasthet. Där det blev lagt 0-4 märktes ingen direkt skillnad. Jag ska försöka ringa till honom med banan som hade samma underlag som vår och som hade förbättrats med 0-8 betongrus, natursand. Mina frågor till honom är varför de har 0-8 och inte te.x. 4-8, 0-2 finns ju redan i det material vi har på våra banor. Att bli utan just storlek 3 kanske kvittar? Varför de har natursand i den storleken istället för kross, jag har fått för mig att krossat material sätter sig bättre. Hur djupt de paddat ner sitt material på banan.

Jag tror och hoppas (efter mitt mycket ovetenskapliga test) att det kan bli en markant förbättring av fasthet på banan med hjälp av ett grövre material.
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Uppdaterar igen. Nu har jag pratat med honom igen som jag var och tittade på ridbanan hos. Han tyckte att 4-8 kunde vara en bra idé, men trodde att det var beställningsvara, det hade det varit i det grustaget han beställt från. Men där jag kollade verkade de ha det i sitt vanliga sortiment, så det var ju bra.

De hade valt naturgrus för att de kornen blir rundare och mjukare för hästarna. Jag har fått för mig att krossprodukter sätter sig betydligt bättre, och tycker inte att grus i storlek 4-8 ska spela så stor roll hur runda kornen är för att ev bli för hårda för hästarna. Mina hästar reagerade iaf inget när jag gick på den lilla testytan, den ena hästen är dessutom barfota.

De hade harvat ner det nya materialet ca 7-8 cm i banan, och sen harvade de grundare, ca 3-4 cm, när de underhållsharvade.

Fler idéer ifall 4-8 kan vara en vettig idé?
 

Liknande trådar

Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 365
Senast: ufot
·
Anläggning Kan man göra det? Eller blir det helt galet oavsett hur det ser ut innan? Förutsättningarna är som följer: Ridbana anlagd för 2,5 år...
Svar
3
· Visningar
2 349
Senast: Targa
·
Övr. Katt Hej! Jag och min mamma har en katt tillsammans som nu är runt 8 år. Katten bor just nu hos mamma, men mamma kommer att flytta till...
Svar
2
· Visningar
1 631
Senast: MayGrace
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 421
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp