Bukefalos 28 år!

Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

trofé

Trådstartare
Vår ridbana (byggd för två år sedan) är lite väl lös i topplagret, om det inte regnar ansenliga mängder. Vid mycket nederbörd packar sig materialet bra och blir fastare, då fungerar det prima. Men som nu när det varit torrt länge så blir banan för lös. Anledningen är troligen att topplagret består av för fina korn, och samma kornstorlek, det blir mer som rent mjöl, om man ska föröska beskriva och jämföra.

Vad jag förstått så blir stenmjöl, tex 0-8, fastare. Det verkar på det man läst nästan snarare kunna ha en tendens att bli för hårt och att man kan få harva i det för att hålla det mjukt. Är det någon som har någon erfarenhet eller idé ang detta med att göra en för lös/mjuk bana fastare med stenmjöl? Jag hade en idé om att lägga 1-2 cm 0-8 betonggrus (fler korn av den större sorten) över banan, så att det får blanda sig lite med det som är nu (som troligen är 0-1). Kan det fungera? Skulle det kunna göra banan fastare?
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

jag har inget svar till dig, men jag ska följa tråden för jag funderar själv på att lägga ett lager stenmjöl på ridbanan. Den är lite för lös på ena halvan, där den också är lite lägre. Tänkte också att stenmjöl skulle vara ett bra alternativ att blanda med topplagret. Hoppas någon kan detta mer än oss!
Vi har stenmjöl på en boulebana vid mitt jobb och den blir fast, men sviktande och är ändå lätt att kratta när det behövs. Det känns som om det skulle passa.
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Vet att de tillsatte stenmjöl i ridbanan där jag har häst, då i syfte att den skulle sätta sig fortare så jag vet inte exakt hur mycket de blandade i förhållande till resten av materialet.
Detta har dock fått effekten att stenmjölet "proppat igen" dräneringen så vid större mängder nederbörd kan inte vattnet rinna undan.. Skapar helt enkelt en riktig sörja i topplagret för att sedan vara stenhårt 1-2 dm under, och detta blir en snorhal kombination. Så länge det är torrt och man vattnar + harvar är den kanon. Men likadant vid lite nederbörd/bristande vattning är det som att rida i ett dammoln. :grin:
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Som du säger bli stenmjölet hårt när de packas, alltså när man rider, beroende på hur "löst" lagret under är kan de blir gropigt och håligt...
Stenmjöl i sig är inte speciellt stabilt, de flyttar på sig och det är inte speciellt fast i den bemärkelsen att det ger bra grep.
Ett sommarregn på stenmjöl gör nog dessutom att det mesta regnar bort om du inte har bindemedel i.

Stenmjöl och Terra-Tex blandat är fast och stumt, men med en anpassad gummimatta eller klippta gummidäck i botten av underlaget får man svikten som stenmjölet Inte ger.
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Konstigt, jag har bara stenmjöl i min paddock och det är väldigt fast och flyttar inte på sig. Blir hårt packat om man inte kör över det med en uppochnervänd pinnharv då och då som ruggar upp det övre skiktet, då tycker jag att det är perfekt. Men även om det blir hårt (som efter regn) så är det bara att köra över det en gång så blir det kanon igen.
Kanon för mig dvs, jag vill ha ett fast underlag.

Det rinner inte bort heller...
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Konstigt, jag har bara stenmjöl i min paddock och det är väldigt fast och flyttar inte på sig. Blir hårt packat om man inte kör över det med en uppochnervänd pinnharv då och då som ruggar upp det övre skiktet, då tycker jag att det är perfekt. Men även om det blir hårt (som efter regn) så är det bara att köra över det en gång så blir det kanon igen.
Kanon för mig dvs, jag vill ha ett fast underlag.

Det rinner inte bort heller...

Det är precis så jag upplever att boulebanan är också, därför tycker jag det borde passa bra på en ridbana. Jag ska nog prova (när jag får råd att beställa)
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Om du ska lägga stenmjöl ska du ta bort det materialet du har där nu.

Vet du om det översta laget på din bana är naturgrus eller kross? Är det naturgrus (vilket jag tror) så måste du ta bort det annars "äter det upp" stenmjölet.

Betongkross är inget att rekommendera, det går ju i sönder, du ska ha stenkross om du ska lägga.
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

1-2 cm tror jag inte gör någon skillnad alls. Vi har sand underst och sen typ 10-15 cm stenmjöl på det. Har haft ett helt superbra underlag i fem års tid. Har aldrig behövt harva utan kör bara över med sladd någon gång emellanåt. Vatten rinner snabbt undan om det inte har regnat extremt kraftigt under en lång period, då kan det bli några pölar som inte hinner med.

Sen är ju smaken lite delad ang hur man vill ha underlaget. Jag tycker personligen inte om för löst. Lägger in en bild där man ser hovavtrycken så man får en uppfattning om hur hårt underlaget är:

DSC_0055rm.jpg
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Har exakt samma uppfattning som du och min bana ser likadan ut som din. Som sagt, sladdning då och då bara (vi har en upp o nervänd pinnharv - alltså INTE pinnarna nedåt det hade pajat alltihop, man vill ju bara "rugga upp" toppen lite)

Men som sagt, vill man ha djupare/mjukare underlag får man väl blanda upp det med något eller ha något annat.
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Delvis KL.

Svarar alla.

Jag kanske var otydlig. Det material vi har nu är något som en del kallar för slig, det är en restprodukt vid en mulldamm. Jag kan ta reda på mer exakt vad det är om det är av intresse. Det är nog inte naturgrus i alla fall. Min tanke med att lägga bara ett par cm var att det då skulle kunna blanda sig med det översta lagret av befintligt material, därför funderade jag på att välja just betonggrus, där det är mer av de större kornen/stenarna.

Banan är ypperlig, om det har regnat relativt mycket. Och det brukar ju inte större delen av året vara ett problem med för torrt underlag, men nu har det lilla regn som kommit dunstat lika snabbt. Ska försöka lägga in en bild, där man kanske ser något i alla fall.



Så här såg banan ut för ca 3-4 veckor sedan. Då var den fuktigare och fungerade riktigt bra.

Tusen tack för alla svar och idéer!
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Då är det en sorts kross då.Tror iaf du får ha minst 5 cm tjockt med stenmjöl för att det inte ska försvinna.
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Hur menar du att stenmjölet skulle försvinna? Min tanke var att om man lägger ett par cm, och sen rider så att det blandar sig något med det översta av det befintliga lagret, och så sladdar man banan ofta i början så att stenmjölet går ner lite i det befintliga materialet. Vart skulle stenmjölet försvinna?
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Det regnar och då går allt det fina materialet ner genom. Därför hade jag nog lagt 5 cm, och inte sladdat så ofta.
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Nu kapar jag tråden lite, jag hoppas att det är ok? Jag tyckte det var onödigt att starta en ny i samma ämne.

Jag har motsatt problem på min ridbana. Den är i nuläget för hård. Sent i höstas grävde vi ur kanterna på ridbanan och tog bort material med en grävare för att kunna fylla på med nytt. Nu har banan "vilat" över vintern då vi använt ridhuset istället men nu används den ju för fullt igen. Den funkar att rida på men på sikt är den inte ok. Men vad ska vi lägga på? Vi kommer inte att beställa något färdigblandat underlag t.ex. Terratex utan någon form av sand/stenkross/blandning. Vad rekommenderar ni?

Här är ett par bilder på banan, tyvärr är de inte så bra men jag har inte bättre.

gonblicksbild-12-2011-05-12-12-10_147517341.png

gonblicksbild-13-2011-05-12-12-10_147517359.png
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Men det är ju lite tanken, att få lite grövre material än det som ligger, överst. Det är ju redan super fint material alltihop, så frågan är om det spelar så stor roll om det fina i stenmjölet hamnar längre ner, eller om det vekrligen kommer göra det. Jag tror inte att det "åker" igenom det fina materialet som ligger på banan nu.
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Du kan ju faktiskt ta 4-8 istället, dvs utan nollfraktioner, det kanske skulle vara bättre? Dvs minsta stenen är 4 mm, största 8 mm.
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Vad är det för material på den nu?

Jag hade nog lagt på naturgrus faktiskt (även om det tar emot eftersom det är en ändlig naturresurs;)), det binder aldrig på samma sätt som krossmaterial och håller sig löst, tänk sandstrand. MEN, inte så mycket, 5 cm kanske.
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Du kan ju faktiskt ta 4-8 istället, dvs utan nollfraktioner, det kanske skulle vara bättre? Dvs minsta stenen är 4 mm, största 8 mm.

Vad smart du är! Det har jag inte ens tänkt på. Man blir så insnöad på någon idé man fått... Det kunde ju kanske vara en bättre idé! Finns det 2-8? Kanske det vore något. Det som ligger nu är ju knappt korn... Max 0-1.
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Det är lite olika i olika brott vad som finns, 4-8 är mer vedertaget, men de kanske har, bara fråga. Jag tror inte du ska vara rädd för att ta 4-8 faktiskt, 2 mm gör inte så stor skillnad när du är under 10 faktiskt.
Jag googlade ditt material och förstår att det är som typ mjöl, så kolla på 4-8, köp ett släp och lägg på en hörna och se vad du tycker.
 
Sv: Göra ridbana hårdare med stenmjöl?

Ja, det är i princip som mjöl. Blir väldigt bra när det regnat en massa, men för mycket badstrandskänsla när det blir riktigt torrt. Det var ju en vettig idé, att shopa en mindre mängd och testa i ett hörn. Absolut värt att testa! Tack för bra idéer.
 

Liknande trådar

Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 349
Senast: ufot
·
Anläggning Kan man göra det? Eller blir det helt galet oavsett hur det ser ut innan? Förutsättningarna är som följer: Ridbana anlagd för 2,5 år...
Svar
3
· Visningar
2 339
Senast: Targa
·
Övr. Katt Hej! Jag och min mamma har en katt tillsammans som nu är runt 8 år. Katten bor just nu hos mamma, men mamma kommer att flytta till...
Svar
2
· Visningar
1 626
Senast: MayGrace
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 413
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp