Bukefalos 28 år!

Fylla i köpekontrakt...

G

Gargoyl

Hej

Har bläddrat runt bland trådar ang. köpekontrakt men blir inte riktigt klok ändå...

Sitter och kikar på Lars Deckemans köpekontrakt för häst mellan privatpersoner. Ska träffa säljaren i morgon och vi ska göra klart alla papper på den islandshäst jag ska köpa av henne.

Det finns några saker som jag blir osäker på hur vi ska fylla i och jag tror inte att säljaren är mer bevandrad i detta än vad jag är..

Under nr 9, Förutsättningar för köp, står att hästen skall kunna A1-försäkras innom en månad efter lev, om inte skall köpet återgå och köpeskillingen betalas tillabaka.... Man kan kryssa i ja eller nej. Gäller detta om jag som köpare övertar gamla försäkringen samma dag som köpekontraktet skrivs? Vilket bör jag kryssa i?

Nr 10, Övriga förutsättningar. Vad kan detta vara tex?

Nr 12 Leverans. Hur skriver vi om hästen skall gå kvar till 1/5? Skall vi skriva ett uppstallningskontrakt fr.o.m köpedagen och ska i så fall leveransdag vara köpedagen? (med tanke på OM säljaren mot alla förmodan skulle gå i personlig konkurs innan 1/5) :crazy: Har precis lusläst en tråd om just leverans..

Nr 13, Säljarens utfästelse om hästens skick. Köparen friskriver säljaren från allt ansvar från dolda fel, vilket parterna beaktat då priset för hästen fastställdes... Ska jag kryssa i det?

Nr 16. Övriga överenskommelser? Tex vad? Uppstallning till 1/5?

Nr 17, Tvist. Ska man kryss i att ev tvist skall överlämnas till allmän domstol, eller bör man skriva något annat under Annan överenskommelse?

En annan sak som jag funderar på.. Detta är alltså en 2-årig islandsvalack, Säljaren säger att hon har sett honom tölta i hagen och tror att han blir 5-gångare (Mjölnir är pappa). De tre gångerna jag har varit där, bland annat när vetrinären var där i förrgår har jag inte lyckats se någon tölt, möjligtvis något steg mellan trav o galopp men är osäker. Jag har iof ridigt länge och jag ser ju när en häst töltar, men tycker det är svårt att se när de bara lägger in något/några steg så där i växlingar mellan gångarter... Borde jag skriva något om det i kontraktet att säljaren garanterat har sett 4 gångarter?... Tanken med att köpa islandshäst är ju inte att ha en häst med endast tre gångarter....

Kanske jätteknepiga frågor, men skulle bli så tacksam om någon hade några bra tankar om detta!! :bow:
 
Sv: Fylla i köpekontrakt...

ojdå..jag ska också köpa häst nu till helgen, jag visste inte att det var så många frågor :eek::confused:
 
Sv: Fylla i köpekontrakt...

Hej

Har bläddrat runt bland trådar ang. köpekontrakt men blir inte riktigt klok ändå...

Sitter och kikar på Lars Deckemans köpekontrakt för häst mellan privatpersoner. Ska träffa säljaren i morgon och vi ska göra klart alla papper på den islandshäst jag ska köpa av henne.

Det finns några saker som jag blir osäker på hur vi ska fylla i och jag tror inte att säljaren är mer bevandrad i detta än vad jag är..

Under nr 9, Förutsättningar för köp, står att hästen skall kunna A1-försäkras innom en månad efter lev, om inte skall köpet återgå och köpeskillingen betalas tillabaka.... Man kan kryssa i ja eller nej. Gäller detta om jag som köpare övertar gamla försäkringen samma dag som köpekontraktet skrivs? Vilket bör jag kryssa i? JA Att hästen A1 försäkras utan reservationer är en tryggeht för dig som köpare att försäkringsbolaget anser att hästen är fullt frisk enligt vet.intyg liksom. Om du kryssar i nej har hästen antagligen reservationer som säljaren upplyst dig om och du har gotagit detta.
Nr 10, Övriga förutsättningar. Vad kan detta vara tex? Om ni har någon speciell överrenskommelse sinsemaellan.
Nr 12 Leverans. Hur skriver vi om hästen skall gå kvar till 1/5? Skall vi skriva ett uppstallningskontrakt fr.o.m köpedagen och ska i så fall leveransdag vara köpedagen? (med tanke på OM säljaren mot alla förmodan skulle gå i personlig konkurs innan 1/5) :crazy: Har precis lusläst en tråd om just leverans.. Leveransdag och köpedag blir ju i dethär fallet två olika dagar. Jag skulle skriva nåt i stil med " köparen (namn) övertar huvudansvaret, försäkring och pass för hästen (namn) from (datum) då också hela köpeskillingen (summa) erlagts till säljaren (namn). Enligt överrenskommelse skall hästen stå kvar hos säljaren tom 1/5 2008 på köparens bekostnad.
Nr 13, Säljarens utfästelse om hästens skick. Köparen friskriver säljaren från allt ansvar från dolda fel, vilket parterna beaktat då priset för hästen fastställdes... Ska jag kryssa i det? Har du fått bättre pris på hästen pga av att det är nåt "mysko" med den? Har ni kommit överrens om ett bättre pris pga av defekt?
Jag skulle inte fylla i den rutan om ni inte gjort någon speciell överrenskommelse.

Nr 16. Övriga överenskommelser? Tex vad? Uppstallning till 1/5?Ja, här skriver ni om uppstallningen, villkor för den osv.
Nr 17, Tvist. Ska man kryss i att ev tvist skall överlämnas till allmän domstol, eller bör man skriva något annat under Annan överenskommelse? Jag skulle fylla i rutan om allmän domstol.
En annan sak som jag funderar på.. Detta är alltså en 2-årig islandsvalack, Säljaren säger att hon har sett honom tölta i hagen och tror att han blir 5-gångare (Mjölnir är pappa). De tre gångerna jag har varit där, bland annat när vetrinären var där i förrgår har jag inte lyckats se någon tölt, möjligtvis något steg mellan trav o galopp men är osäker. Jag har iof ridigt länge och jag ser ju när en häst töltar, men tycker det är svårt att se när de bara lägger in något/några steg så där i växlingar mellan gångarter... Borde jag skriva något om det i kontraktet att säljaren garanterat har sett 4 gångarter?... Tanken med att köpa islandshäst är ju inte att ha en häst med endast tre gångarter.... Det tycker jag inte att du ska hålla säljaren ansvarig för om det visar sig att hästen inte "kan" i ett senare skede, när du var osäker från början. Det skulle ju vara som att köpa en 2 årig hopphäst som man TROR kommer kunna gå 1 m som 4 åring för att den har löshoppats en gång på den höjden redan nu, men sedan visar det sig att den inte alls klarar av att gå den höjden. Det kan man ju inte hålla säljaren ansvarig för.

Kanske jätteknepiga frågor, men skulle bli så tacksam om någon hade några bra tankar om detta!! :bow:

LYCKA TILL :)
 
Sv: Fylla i köpekontrakt...

Under nr 9, Förutsättningar för köp, står att hästen skall kunna A1-försäkras innom en månad efter lev, om inte skall köpet återgå och köpeskillingen betalas tillabaka.... Man kan kryssa i ja eller nej. Gäller detta om jag som köpare övertar gamla försäkringen samma dag som köpekontraktet skrivs? Vilket bör jag kryssa i?

Om du övertar försäkringen så är det inte nödvändigt att kryssa i ja, men å andra sidan så är det inte fel ATT kryssa i ja heller.... Jag hade nog kryssat JA. En övertagen försäkring innebär ju att du som köpare får exakt samma villkor som säljaren har haft. Kan vara svårt att veta innan om hästen har några reservationer i sin försäkring.
Oftast brukar man skriva (i handskrivna kontrakt) att hästen ska kunna försäkras till köpeskillingen utan reservationer inom en viss tid från kontraktets undertecknande, det är mest som en garanti för köparen att den inte ska behöva förlora några pengar på hästen.


Nr 10, Övriga förutsättningar. Vad kan detta vara tex?

T.ex. prövotid

Nr 12 Leverans. Hur skriver vi om hästen skall gå kvar till 1/5? Skall vi skriva ett uppstallningskontrakt fr.o.m köpedagen och ska i så fall leveransdag vara köpedagen? (med tanke på OM säljaren mot alla förmodan skulle gå i personlig konkurs innan 1/5) :crazy: Har precis lusläst en tråd om just leverans..

Jag tycker definitivt att ett uppstallningsavtal är att rekomendera, och i det avtalet ska det även framgå vem som står för skötsel av hästen fram till 1/5. Köpedagen skulle jag isf sätta till det datum då ni skriver kontraktet, då är hästen din och ingår inte i en ev. konkurs. Skriv även in leveransdatum och vem som står för transporten dettta datum på köpeavtalet.

Nr 13, Säljarens utfästelse om hästens skick. Köparen friskriver säljaren från allt ansvar från dolda fel, vilket parterna beaktat då priset för hästen fastställdes... Ska jag kryssa i det?

Jag som köpare hade INTE kryssat i det om inte hästen är GRUNDLIGT undersökt på klinik (inklusive röntgen) innan kontraktets undertecknande. Om du kryssar i det så innebär det att du köper hästen i "befintligt skick" och kan inte vid senare tillfälle åberopa fel/brister hos hästen som funnits där innan köpets genomförande, även om säljaren vetat om dessa fel och låtit bli att upplysa om dem.

Nr 16. Övriga överenskommelser? Tex vad? Uppstallning till 1/5?

Uppstallning kan vara ett exempel, men inte nödvändigt om ni skriver uppstallningsavtal separat.
Ex.vis om säljaren ska ha förtur till köp vid en eventuell vidareförsäljning
Medföljande utrustning (om det ingår i priset)


Nr 17, Tvist. Ska man kryss i att ev tvist skall överlämnas till allmän domstol, eller bör man skriva något annat under Annan överenskommelse?

Allmän domstil är det smidigaste, annars kan man skriva att tvist skall avgöras av skiljemän, men det brukar kunna vara lite krångligare. Oftast ska dessa skiljemän namnges på kontraktet. Jag hade definitivt kryssat i allmän domstol (det skriver jag på mina handskrivna kontrakt, alltid)

En annan sak som jag funderar på.. Detta är alltså en 2-årig islandsvalack, Säljaren säger att hon har sett honom tölta i hagen och tror att han blir 5-gångare (Mjölnir är pappa). De tre gångerna jag har varit där, bland annat när vetrinären var där i förrgår har jag inte lyckats se någon tölt, möjligtvis något steg mellan trav o galopp men är osäker. Jag har iof ridigt länge och jag ser ju när en häst töltar, men tycker det är svårt att se när de bara lägger in något/några steg så där i växlingar mellan gångarter... Borde jag skriva något om det i kontraktet att säljaren garanterat har sett 4 gångarter?... Tanken med att köpa islandshäst är ju inte att ha en häst med endast tre gångarter....

Det kan vara svårt att "garantera" antalet gångarter på en så ung häst vad jag har förstått, men om priset är satt efter att det är en 5-gångare så kan man ta upp det under punkt 10, med t.ex. ett fastställt prisavdrag om hästen "bara" skulle bli 3-gångare. Beror på hur säljaren ställer sig till detta, och vad ni kommit överrens om. Oftast kan man inte ge några garantier på vad det kommer bli av unghästar, så unghästköp är lite av en chansning (men en oerhört rolig sådan, även om chansningen inte skulle gå hem...) Tror det blir svårt att få någon garanti på 5-gångare, men disskutera med säljaren.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 006
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 560
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 010
Senast: Stereo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp