Fyllning på täcke=

L

linabergmer

Jag undrar vad det olika fyllningarna på täcke betyder?

Typ 100g, 300g, 500g o.s.v...
 
Det är alltså hur många gram fyllning det är per m2 av täcket.
 
300g är ganska mycket, typ vintertäcke för utomhusbruk...

Men det är ju olika på olika hästar också, en del behöver kanske mer än så när det är kallt ute, och då kanske de kan ha 300g inne.
 
Jag har läst att täcke som andas håller värmen bättre. Och det spelade inte nån roll hur tjockt täcket var för andades det inte så höll det inte värmen på samma sett. Det läste jag på bucas täcke. :idea:
 
Oki, för mitt stall nu på vintern är bara några grader varmare än vad det är ute, o då tycker jag att hästen måste ha ett varmt täcke på sej, så ni tror att det räcker med ett 300g då?
 
Ett 300 g täcke anser jag vara ett normaltjockt vintertäcke. Ett sådant täcke bör räcka till de flesta hästar, iaf här i södra Sverige att ha under vintern.
Mitt halvblod har ett sådant täcke på sig under vintern, blir det ordentligt kallt vilket är ca 15-20 minus, får hon ett fleecetäcke under.
Kan t o m va "varmt" under vintern här. Kryper temperaturen upp mot noll o om det är någorlunda varma vindar räcker ofta ett tunt vintertäcke (ex 200 g) eller ett fleecetäcke m regntäcke ovanpå.
Har du samma temp i stallet som ute (ungefär) så ha samma täcke inne då oxå, eller ngt som är lika tjockt.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
835
Senast: MiniLi
·
Mat Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de...
2
Svar
25
· Visningar
1 162
Senast: starcraft
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
194
Senast: em76
·
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp