Fyndiga ideér och lösningar!

F

Fritte

Har du såna i ditt stall? Typ val av byggnadsmaterial, smarta upphängningar för redskap, fiffig förvaring, snygga gallerval, originell inredning. Eller något annat? Då kan du väl dela med dig? :)
 
Har jättefina krokar för redskap som en smed har gjort. Han tog använda hästskor och svetsade på två krokar på varje sko som han sedan målade svarta. Hålen i skon använder man när man ska sätta upp skorna på väggen. Passar perfekt till grepar, spadar och sopborstarna hänger man upp och ner i hängarna.
 
Jag har ett "nedlagdt"kylskåp som foder"tunna",smen har gjort byglar till vattenkopparna så att inte hästarna kan knô på dom.....jag har köldridåer som överluckor på utboxarna, då kan hästarna titta ut men sen när dom går in igen så stängs det till.
 
det låtter ju hur bra som helst det där, du har inga bilder på hur du har gjort? som man kan få se?
 
Håller med, vill också gärna se bilder! Tänk att ibland ser man inte skogen för bara trän, hade förut ett gammalt kylskåp som kompost, men tanken har aldrig slagit mig att man kunde ha det till annat....

Det där med skor/krokar lät bra också, tycker jag, istället för vanliga trista krokar.
 
Snacka om service! :bow:
Smart att sätta köldridåerna på en ram så att man kan öppna helt om man vill.
 
Vart kan man köpa sån där plast som du har till köldridåerna eller har du gjort dom själv?? Vet att det finns att köpa men vet inte var... :crazy: Jag skulle behöva sätta det i porten på min lösdrift så att det inte snöar in så mycket när det snöar ute.

Jag har en fiffig lösning på att binda upp hästarna säkert i stallgången. Jag har köpt kapellsträckare i gummi som jag har fäst en kabinhake i ena ändan som man kan fästa i grimman, och knutit rep i andra så att jag får rätt längd på dem. Mycket billigare än de där gummi-mojjarna man kan köpa att binda upp sin häst med.
 
på boleprodukter elle nordpost, minns inte riktigt....ännu billigare lösning på uppbindning är att gå till en "cykelreparatör" och be om "trasiga" slangar...det är helt gratis...det har jag även till mina dörrar med "fördröjning" :) :)
 
Jag har ju öppet nästan jämt, bara när det blir kallare än minus 15 brukar jag stänga in dom......jag har 2 boxar till mittemot dessa, dom boxarna har inget vatten indraget, utan dom har hink(elkoppar i dom andra) så när det blir kallt så får jag stänga med ridån, då håller sig vattnet isfritt...
 
Jag funderade mycket när jag inredde mitt stall, konsulterade flera människor när jag la fram mitt förslag.
Och efter 5 år så ångrar jag mig inte.

Jag gjorde boxväggarna av nät, och nu pratar jag inte om kycklingnät :D,

Utan ett rejält robust nät, som boxväggar.

Och resultatet är slående...det tål sparkar, men det har bara hänt en gång att mitt förra sto sparkade i nätet, ioch hon gjorde det rejält. Men då det tydligen var obehagligt så gjorde hon det bara en gång.

Luften är fantastiskt, hästarna ser varandra hur de än har huvudet....när de äter....när de ligger osv.

Min veterinär som är väldigt kritisk, blev fullständigt lyrisk när han såg min lösning.

Hoppas att jag inte blir halshuggen nu.....duckar.

MVH Madde
 
Nej tyvärr så har jag inte det...

Men jag lovar, det är en mycket bra lösning. Åtminstånde i mitt stall.

Skall se på din användar profil var du bor...kanske det är i närheten.
 
Det där har jag också tänkt på.. att ha bara nät istället för boxväggar.. och nu när du säger att det funkar fint ska jag lägga det till planerna på min framtida ridanläggning (om jag tjänar ihop såpass mkt pengar dvs :smirk:)
 
Man kan sätta förlängare på täckeshängaren så att när det hänger ett blött täcke så drar man ut den till dubbla längden, sedan hänger täcket ordentligt och utsträckt. Bara att skjuta in extrapinnen igen när man tar ner täcket. Täckena torkar mycket fortare.
Har även en luftavfuktare i sadelkammaren, inget mögligt läder här inte.
I lösdriften har varje häst sin box så här blir det 3 rum och allrum...
Mörka luckor för fönsterna i lösdriften stänges sommartid när knotten blir för jobbiga, de gillar inte mörker och håller sig då ute. Svart köldridå så att inte hästarna måste gå genom ett moln av hungriga knott som väntar i dörröppningen.
Värmekabel i vattenrörn så att man kan få rinnande vatten till varje box.
Lite smalare runda järnstänger i fönstergallerna så ser det inte så instängt ut som med fyrkantiga.
 
Du kommer inte att ångra dig, det är toppenbra.
Till och med tjurmärren som sparkade i nätet blev en annan häst inne i stallet då hon hade fri sikt hur hon än stod.
 
Jag det jag gillar mest är att det ger efter.. så om hästen skulle råka gå emot det vid en för snabb vändning så får dom inga onödiga sår eller svullnader.. och så är det trevligt att kunna ha fri sikt i stallet över alla hästar..
 
Ahhh, en till som har det som jag...vad roligt.

Jo det är också en av fördelarna, och när mitt sto sparkade till i nätet så gav det efter precis som du sa. Inget stumt material som kan vålla skada. Och dessutom så var det nog lite otäckt också då det liksom inte gav någon respons och inbjudan till mer sparkar.

Ja jag äe helnöjd i varje fall.

MVH Madde
 
nice, skulle oxå vilja ha vattenkoppar i vårat stall men det vill inte dom andra två *snyft* skulle vara skönt å trewvligt istället för att hålla på med hinkar å så får ju hästarna alltid färskt vatten med vattenkoppar...
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 672
Senast: Shixle
·
Hästvård Jag var och hälsade på i ett stall som verkade vara jättetrevligt. Så stod jag och stallägaren och pratade vid en hylla med kraftfoder...
Svar
15
· Visningar
1 464
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 919
Senast: valy
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 573
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp