Fyra hästar döda - liten fundering..

Alexandra_W

Trådstartare
Inget vidare nyår för de hästägarna.. Och ett föl med.. :cry:

FAST, jag kan inte låta bli att undra hur man på nyårsaftonsnatten av alla tider på året kan ha hästar ute i hagen längs trafikerad väg???

Tragiskt är det i alla fall =/
 
Jovisst var det antagligen lösdrift. Sex islandshästar liksom (två fick de ju fatt på och hann rädda).

Men även när vi hade lösdriftshästar så tog vi IN dem på nyår. Inte för de var skottberörda, de brydde sig inte alls, men det kan hända så mycket, en felriktad raket som kommer rakt in i hästhagen eller rakt in i flocken etc. Då är risken för panik och sprängda stängsel för stor.
 
Mina hästar går på lösdrift men jag hade dom inne i natt för säkerhets skull.
 
Samma här, vi tog in dem vid 17 eftersom vi skulle åka bort. Häftade upp sopsäckar framför fönsterna o satte på en radio lite lagom lågt i stallet. Mycket hö för hela natten o när vi kom hem var det två nöjda pållar som stod o sov/mumsade hö! Ingen hade varit orolig, bara som en helt vanlig natt helt enkelt.

Mycket tråkigt att höra om de döda hästarna. Just sånt man vill undvika ju. Hade inte vågat ha mina ute av samma skäl de andra beskrivit. Är rädd att de kanske blir skrämda o spränger elrepen o kommer vilse. Vi har motorvägen ganska nära, kanske 500-600 m rakt över fälten. Och innan dess en starkt trafikerad landsväg. Usch! Vill inte ens tänka på det.
 
" Hästarna hade irrat omkring och blev påkörda sex, sju kilometer ifrån hagen, vid Monica Anderssons hem." Står det i Aftonbladet, så i det här fallet verkar det ju som om de gått en bra bit hemifrån, så det är ju inte säkert att just deras hage var vid vägen.

/ Maris
 
HAr inte läst detta, men FY vad hemskt! Men konstigt att de gick ute tycker jag, här hemma omkring tog alla in pållarna i god tid i går!!
 
Fick reda på innan idag att min grannes två hästar + get rymt inatt antagligen. Har varit ute och letat. De säkert livrädda pga alla raketer mm. Hur lätt är det att hitta dom?
 
Ah, då har de lagt till information nu, imorse när jag läste stod det att hästarna rymt ur hagen och tagit sig ut på 90-vägen, och att hagen låg vid vägen och att det sknades belysning där. Men då hade de kanske endera virrat runt på vägen en bit, eller så låg inte hagen vid vägen.

Fast sak samma egentligen, jag är ändå förvånad att man vågar ha dem ute. När vi hade lösdriftshästar så gick de ändå långt ifrån trafikerade vägar, men skulle de fått panik ochs kenat sju kilometer åt helt fel håll skulle de vara på E4:an. Rätt osannolikt iofs, men det kändes illa nog om de i panik skulle skena rakt in i skogen, det kan ju sluta väldigt tragiskt ändå =/
 
Jag är en av de ruskiga oansvariga människor som har mina hästar ute under värsta smällandet. Normalt sett tar jag in dem vid 23-tiden, men nu fick de vara ute 1½ timme till. Varför? Jo, för att mina hästar är bra mycket lugnare ute, blir de skrämda kan de fly en bit och de kan söka skydd hos varandra.
Skulle jag däremot ta in dem i stallet vid 18 när det börjar smälla skulle de har rivit stallet långt före midnatt, dels för att de är ovana att vara inne så mycket men framförallt för att de inte kan utöva sitt vanliga flyktbeteende.
Nu bör kanske tilläggas att jag flyttar dem från hagen med eltråd till paddocken som har rejäla trästaket och halkfritt underlag.
Så en halvtimme in på det nya året tog jag in tre lugna hästar som hade kikat på raketer, endast unghästen sprang litegrann när det small som värst, men sprang bara fram till den gamla för att söka skydd.
 
Jaha jag kom i morse kl 0600 till en jättefrustrerad häst som inte gillar att stå inne när det smäller. Inte på sommaren heller för den delen. Ville bara ut så fort som möjligt, mat var inte att tala om. Nästa år får jag väl vara ute med honom under tolvslaget.
 
Våra var kvar ute inatt och eftersom ingen ringt så antar jag att det inte var någon fara. De hade inte bekymrat sig så mkt förra året heller och Patsy är iaf "skottsäker" om man kan säga så.

Nåh hon är inte så förtjust i när småäckel smäller precis bakom rumpan på henne när matte rider i skogen men hon tappar inte fattningen iaf.

JAG vill hellre ha de ute där de är vana att gå. Finns iofs ingenstans att ställa in dem heller.
 
Det är tragiskt. Vi hade lyset tänt i stallet, då ser dom inte så mycket skillnad när det blixtrar av raketerna. 4 st mkt lugna hästar när vi kom hem.
 
Nej, det är väl sällan så att man har ett gäng boxar redo för lösdriftshästar att tillbringa nyårsnatten i...
Min ponny var dock ganska medtagen efter sitt enda lösdriftsnyår på Färingsö.
Där hon står i utebox nu är det turligt nog lugnt.
 
Tja, jag förstår ju att det finns vissa praktiska nackdelar, men det borde ju gå att stänga in dem i själva lösdriftsladan/ligghallen tycker man. Det är ju inte så lång stund det handlar om.

Sen, oftast GÅR det ju bra, men just det där om det kommer en raket på avvägar, det kan skrämma slag på den mest stabila häst. Risken är liten, men Om den eländes olyckan är framme kan det ju få katastrofala följder, och det var därför jag tog in.

Folk gör som de vill, jag var/är bara förvånad att man törs ha dem ute (om man bor i "bebyggda områden").
 
Hemskt. :(
Tycker dock att det är väldigt oanvarigt av ägaren att låta hästarna vara ute på nyårsafton.
 
Idealet är säkert att ta in hästarna i box (tror att en ligghall med flera hästar som stressar och trampar är olämplig) eller att helt enkelt avrätta den granne som ens funderar på att köpa raketer/smällare...
 
Patsy är ju född i Göteborg och där smällde de säkert rätt rejält också (där stod hon iofs på box) så hon är ju van sedan "bäbistiden".

Men HON har iaf vant sig vid skott tack vare att ngn skjuter lerduvor ganska nära stallet. Det bekommer henne inte alls.

Och de enda smällare hon reagerade på i onsdags när jag var i stallet var just då när de smällde i skogen PRECIS där vi red och då hoppade hon bara till.

Men sen är det säkert olika från häst till häst också tror jag, P är så lugn i sig att hon säkert mest stod och åt pga kylan och då höll sig säkert de andra två lugna också.

Hade jag haft en nervös pålla hade jag inte jobbat i onsdags utan varit i stallet och pysslat.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 914
Senast: Stereo
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 844
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp