Fyra hästar döda - liten fundering..

Det är så vidrigt, det är på vägen till jobbet. Det var fortfarande blod kvar på vägen, man får en klump i magen bara man åker förbi där. :cry:
 
Jag oxå, tom i deras ordinarie trådhage intill riksvägen...stackars mina hästar. Inte var jag hemma heller utan borta hos grannen och tittade på fyrverkeriet. Usch, jag borde verkligen inte få ha djur så oansvarig som jag är. Nej, ni har nog rätt alla, det är bättre att isolera dem i en box och verkligen upplysa den att det ÄR livsfarligt men ni skall inte reagera så som er instinkt säger er....

Allvarligt, gör hästarna en tjänst och köp ett gäng smällare och lär dem att plötsliga ljud inte är livshotande, det kan ni någongång även under arbete med dem få nytta av.
 
Ja, hade inte mina hästar varit vana att gå i paddocken så hade de fått vara kvar i sin vanliga hage. Nu brukar de få gå i paddocken ibland ändå, och med tanke på att vi hade så mycket is i hagarna så kändes de bättre att ha dem i paddocken ifall någon skulle börja tokspringa (unghästen är en smula stissig, och korkad).
Jag tycker precis som du att det bästa är att faktiskt ge dem en möjlighet att fly, i och med att jag har två stycken som är kloka så springer inte unghästen till skogs själv precis.
I en box har de ingenstans att fly, och att försöka stänga ute hela "raketupplevelsen" tror jag är omöjligt.
 
Ursäkta, men läste du vad jag skrev?

Jag har haft utegångsdjur själv, och de reagerade inte ett SMACK för ljudet. MEN, en snedskjuten raket som far rakt in bland hästarna, och gärna tjuter och pyser och blixtrar samtidigt kan få den mest stabila flock att skena i panik. Det är DET som gör att jag aldrig har och aldrig kommer våga ha hästar ute om de skjuter i närheten. Inte ljudet, det är få hästar som bryr sig speciellt om det. Men om raketen far rakt in bland dem!

Och återigen, folk gör somd e vill, och jag har inte fördämt någon (elelr kallat det oansvarigt eller något), utan jag är FÖRVÅNAD att folk törs ha dem ute när det skjuts runtomkring, just för risken för en FÖRLUPEN RAKET, inte ljudet!
 
Vad har nif ör stall lil-sis om raketer kan fara in? =)

De kan dock fara på stallet och antända det, men det ger än iaf betydligt mer tid att reagera än när hästarna spränger stängslet och flyr ut i mörkret åt okänt håll.

Men som sagt, man gör som man vill, jag är bara förvånad..
 
Lill-sis har alldeles rätt.
Vårt stall är av gammeldags snitt, dvs med skulle ovanpå. Skullar är (var?) gjorda med glest mellan bräderna, där en raket mycket väl skulle kunna komma åt att antända hö/halm/boss. Även utan dessa glipor mellan bräderna finns fullt med ställen där en förlupen raket skulle kunna tända på stallet/skullen. Om hästarna står inne, behövs ingen större fantasi för att räkna ut resten.

Alltså har vi strängt förmanat grannarna att inte skjuta raketer i vår närhet, samt vara ytterst nogranna med att rikta dom FRÅN vår mark. Efter en incident för några år sedan, är nu den biten under kontroll.

Våra gammelhästar gick ute som vanligt, medan unghästarna stod i sina boxar. Vi kollade alla under natten och allt var lugnt. Jag har gjort som Ina79 skriver, nämligen "utbildat" hästarna på raketer.

LIA
 
Jättetragiskt det som hänt.
Att ha lösdriftshästar ute nyårsaftonsnatten tycker jag inte är oansvarigt, däremot att vara bortrest och hästarna utan övervakning....

Själva har vi våra hästar på lösdrift och vi tillbringar alltid tiden runt 12-slaget tillsammans med hästarna. Ger dem extra hö och lite morötter. Skålar i lite bubbel med gubben och busar med hunden så han skall tycka det är kul med raketer och pang pang istället för att bli rädd. Har aldrig märkt av att hästarna på något sätt är rädda, snarare tvärt om dvs nyfikna, trots att det kan smälla och spraka ganska vilt här runtomkring. Men jag skulle inte kunna tänka mig att lämna dem helt utan uppsikt ändå.
 
islandshästar ? Var det väl inte ? :confused: Såg inte ut så i tidningen iallafall.. det såg ut som "stora hästar" allihop.
 
Vi har ju Bohuslänningen och det var ett stort uppslag på första sidan, och ja tyckte INTE att det såg ut som islandshästar .. utan snarare åt halvblodshållet.. men men det är ju svårt att bedöma på en sådan hemsk bild... fruktasnvärt var det iallafall och ingen vacker syn.
 
Såg också bilderna i Bohuslänningen och tyckte inte att det såg ut som islänningar, men det stod i texten i GT.
Det finns ett islandsstall några km ifrån olycksplatsen och de hästarna går alldeles intill vägen, men hästarna på bilden hade täcken på sig och det kan jag lova att den hästägaren aldrig har på sina hästar. Vet inte ens hur de skulle ha kommit ur hagaen utan att slita sönder sig, eftersom de har taggtrådsstaket överallt...men det är en annan historia... :mad:
 
Jag hade också mina hästar ute på nyårsnatten, trots att de står intstallad i box "vanliga nätter" :eek:

Jag höll på i flera år med min gammelponny och täckte för fönster, hade på radio, bomull i öronen på honom, massor med hö osv. Ändå var han fullkomligt hysterisk varje år, stressade så han var sjöblöt av svett, stegrade, for runt i boxen och skadade sig osv. Och nästan varje år har han fortfarande varit stressad på morgonen, han har inte gått att lugna.

Tills jag provade lösdrift. Då stod han lugnt med sina kompisar när raketerna small som värst.
:D
I år hade jag tyvärr inte tillgång till lösdrift, men jag lät dem vara ute ändå. Var och kollade till dem sent, och de var helt lugna, de stod och mumsade på sitt hö.
Jag tänker aldrig mer försöka stänga in mina hästar i en box på nyår.
 
Det är ju möjligt att dom har skrivit fel... tyckte också det var lite märkligt eftersom jag inte är van vid att se en islandshäst med täcke.. sen så det faktiskt ut som lite större hästar.. vart bor du ? *nyfiken*
 
jag bor också i Dingle.. Nygatan.. vart i Dingle bor du ? :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Stereo
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 844
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 188
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 116
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp